Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Vårgryning



Snöbolster föll ymnigt över vinternattens öde skog.
Sörjande sin sommar strosade han där sökande omkring.
Saktfärdig och vilsen vandrandes i sorgens svedda ring,
där lustlågor brinner länge men upptänder ingenting.
I träden svultna korpar log, fram stigen svarta liljor stod.

Han nådde så ett vägskäl, då stormen slet som hårdast.
Trötta var nu tyngda ben och tömd var tankens kraft.
Ögon blickade åt liljeblom där vandrare för vila sig nedlagt.
Varma syntes snödrivor och ljuvlig korpens kvällningsakt.
Han vandrade vidare mot väna vatten, sinnet var nu fast.

Nedan den frusna forsen, där mötte han sin vintermö.
Kylig hennes tunna klädnad och vilsen var hon med.
Uti eldfamn försvann de för att stilla stormen vred,
och genom vinternatten vänslans vårströmmar så spreds.
De flyktade frostvinden, och lämnade istäcket i tö.

Nu sitter de i morgonglänta, på björkars farstukvist.
Uti sommarsols sällstrålar förr flydda bortom tankemoln.
Med rosenkyssta kinder och rödvin blommande i bål.
Där höjs två nektarbägare till vårdans hyllningsskål.
För gryningstimme längtad, vars värme kom till sist.














Bunden vers (Rim) av anathema VIP
Läst 796 gånger och applåderad av 13 personer
Publicerad 2013-10-31 14:55



Bookmark and Share


  Linda CH
Fantastiskt vackert!
2013-11-11

  Rozsi.kovacs

Briljant text
2013-11-07

    ej medlem längre
Jättefin.. Härligt flyt!
2013-11-06

  Nina.H
En underbar dikt där vinter blev till vår och sorg till glädje.. så fint sammanvävt!
2013-11-05

    ej medlem längre
Verkligen vackert diktat. Texten flyter melodiskt fint. Lättläst med rim och allitterationer.
2013-10-31

  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan) VIP
Bokmärke att spara o läsa igen o om igen..:)
2013-10-31

  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan) VIP
Så vidunderligt vackert skaldat...
Tack
2013-10-31
  > Nästa text
< Föregående

anathema
anathema VIP