Tillhör dem som tror på verkliga incitament
och mindre på snåriga regelverk som mest gynnar politiker och beslutsfattare,
men sällan eller aldrig den enskilde så som dig och mig ...
Ett incitament som skulle förändra ...
... politikers prioritering
vad avser
infrastruktur
i trygghetssystemen
men också
i övriga delar
av den offentliga
intressesfären som
för medborgare i nöd felar ...
Det vore att
se till
att lagstifta om
att när vi dör i förtid
oavsett om
det beror på
sjukdom eller olyckshändelse
så ska efterlevande
i enlighet med gällande arvsordning
och eller testamente
få ut samtliga pensionsförmåner
som den avlidne skulle fått ut
om den fortsatt sitt liv
upp till gällande
genomsnittlig livslängd ...
Då skulle fler överleva
och få den vård
vi alla har rätt till att få
om det inte vore som så ...
... att det som det nu är
blir en ren vinst för
såväl
stat som kommun
om vi dör i förtid
eftersom
pensionsåtaganden
endast till synnerligen
begränsade delar
går till eventuellt
angivna förmånstagare ...
Men där det mesta
förblir kvar i systemet
och eller
går till Allmänna arvsfonden ...
För er som skyller allt
som är fel i vårt samhälle just nu
på den borgerliga alliansen
vill jag påminna om
december 2003
då Socialdemokraterna
gav direktiv om
att inga nya sjukskrivningar
skulle styrkas med läkarintyg
om det inte handlade om
direkt dödliga akuta tillstånd ...
Vad det handlade om?
- Att spara 5 miljoner sjukdagar
Deras 480 miljarder i uttag
från AP-fonderna under 90-talet
har jag redan nämnt tidigare ...
Alliansen
är vare sig bättre eller sämre
än Sossarna
vilket deras 200 miljarder
i motsvarande uttag visat på
och med övriga vinstuttag
ur offentligt/statligt ägda bolag
blir det sammantaget
i samma nivå
som sossarna
på sin tid gjorde då ...
Vet att det är synnerligen få
som ens orkar bry sig
eller som vill intressera sig
för denna typ av frågor
utan istället väljer
att blunda och hoppas
att det ordnar sig ändå ...
Men en dag
när du allra minst
förväntar dig det
och därför inte ens
det anar ...
... står du själv där
i en situation
där din överlevnad
visar sig även för dig
vara fråga om ren och skär
kvalificerat beräknad spekulation
i vad som är
mest samhällsekonomiskt lönsamt ...
... att ge dig den vård du behöver
här och nu
för att du har en lovande framtid
som kan ge ett positivt överskott
över tid på sikt ...
Eller ...
... att underlåta att avsätta
resurser för att du ska överleva ...
Inte uttalat
men genom att låta dig få
vänta i den ena kön efter den andra
och låta tiden gå
utan att du får verklig vård ...
Om och när du hamnar
i den sistnämnda gruppen
och du väl kommer till insikt
att det fungerar så som
jag beskriver ovan här ...
Då är du för trött
och orkeslös
för att orka protestera
på ett efffektivt
och konstruktivt sätt och vis ...
- Så du som läser dessa rader
och som hoppat över mina tidigare flöden
som berör denna typ av frågeställningar
men också de som handlar om
vår ignorans och ointresse
för det som för oss alla, var och en
är allra mest relevant ...
... Att inte bry sig
och hoppas på att allt ordnar sig
över tiden på något sätt och vis ...
... det kan visa sig
komma att bli ett högt pris för dig ...