Vi ser det vi vill se - hellre än det som verkligen finns att se ...
Du behöver inte precis anstränga dig ...
... för att finna fem fel
om det är det du vill
hitta hos mig ...
Finns obevekligen
fler fel än så
hos mig
du kan finna ...
... Ja, precis så
som du alltid kunnat
nu som då ...
Men om du förmår
att titta lite bakom
och djupare under ytan
på det du
vid en första, andra , tredje
och kanske fler anblickar än så ...
... så skulle du rätt snart förstå
att det jag har att ge
och ständigt bjuder på av mig själv
rätt snart får de fel du ser
att till sin relevans och väsentlighet
inte har någon egentlig bärighet
på vem jag är
har varit
och ständigt strävar efter
att inte bara vara
utan utvecklas vidare ifrån
för att en bättre version
av mig själv kunna bli ...
Någon som om du
skänker mig ditt förtroende
goda vilja och tillit
en synnerligen hållfast vän
som står dig bi
när alla andra dig lämnar
och ifrån dig går ...
En vän
som inte blundar
för dina fel och brister
men fokuserar
på dina möjligheter
och allt det goda positiva hos dig ...
... En vän som
både vill och förmår
att se lite mer av dig
än det du kanske ej
alltid visa utåt förmår ...
... och som förstår
eller försöker att göra så ...
Men om det du vill
endast begränsar sig till
att finna fem fel eller fler hos mig
är sannolikheten rätt stor
att jag kommer att leva upp
till det du förväntar dig av mig ...
Och när jag väl
kommer till insikt om
det du syftar till
med ditt närmande till mig
kommer jag tveklöst
att fjärma mig
så långt jag kan bort ifrån dig ...