Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Efter att ha förstått, att det finns kristna här på poeter och i samhället. Som vill se en delad kristet samhälle.


Kristendomen är den de kristna bär/redigerat

Varför är det så svårt, att se..att det är inte någon förunnat. Att hätskt och avogt tala, om andra kristna och deras tro. Sägs det inte i böckernas bok, att det största av allt är kärleken?

Hur ska de, som är ateister, muslimer, judar eller de som har andra tros åskådningar. Kunna veta vad den sanna kristna tron står för. Då det sås agg, från kristna mot andra kristna.

 

Själv kan jag gå in till Baptisterna och umgås med dem och göra mitt bästa, att möta dem med respekt. Jag kan gå till Svenska Kyrkan och söka ro. Jag kan prata med Jehovas Vittnen och finna intressanta saker, från deras ord. Fast jag aldrig tar mig till deras lokaler. Jag besöker Katolska Kyrkan och tar tid i deras kyrka, till meditation.

 

Detta att så tvivel och förakt, mot andra kristna, än dem man har i sin församling. Är inget annat än ett behov, av att stå på piedestalen och se sig vara, av högsta rang. Är inte det högmod, utan dess like?

Förresten har väl ingen någon rättighet, att förändra bibelns budskap. Efter sin egen övertygelse, efter sina egna premisser.

Ändock tolkas bibeln, av olika församlingar, på olika sätt. Men alla är angelägna, om att betona kärleksbudskapet. Då kan man undra vad som egentligen sägs. Varför kärleksbudskapet, av alla texter? Och oftast görs det i den kortaste versionen, av de flesta som är; ”du ska älska din nästa!”.

 

Tänk på att till och med en ateist. Kan visa större kärlek, i sina kontakter mot sina medmänniskor. Än en kristen, som envisas tro, sig ha rätten. Att kasta ”sten” på dem, vars ord springer fram från annan källa. Än den källa, som anses vara den rätta enligt deras kyrkoväggar.

Kom ihåg vad Jesus Kristus gjorde, när han såg att fariséerna hade gått sin väg, Istället för att stena synderskan, så sade han till henne; ”inte ens jag tänker kasta”. (eller hur han nu uttryckte sig).

 

 

Läs Korintierbrevet och förundras över dess slagkraftiga text. Den finns på Internet adressen:

http://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Korinthierbrevet+13&version=SVL

 

 

Jag vill också göra det klart. Att jag har skrivit ovanstående text. I syftet att försöka få kristna. Att förstå att vi inte kan "kriga" mot varandra. Hur ska vi kunna visa den kristna tron, ifall vi har meningsskiljaktigheter. Där ena församlingen anser, att den andra församlingen. Ska ses med ögon utan bjälke.

Hur ska de, som inte är kristna. Förstå att det finns bara en Gud och en Kristus. Då olika grenar, inom kristen tro. Kämpar och framställer sig som ljusets bärare. Samtidigt som de har befläckade mantlar.

Jag vill bara att vi som är kristna. Ska se efter hur vi kan förena alla kristna. In i en lovsång, till en Gud. Istället för som det tycks vara idag. Att kristna församlingar strider, om rätten att vara de enda kristna.

Tänk på att det finns kristna, som inte är med i församlingar. Ska dessa ses då som avfällingar?

 

- Jag har själv varit stark troende. Varit i olika kyrkor, församlingar och pratat med olika kristna. Det jag har lärd mig, är att skrubba ren mig själv, innan jag yttrar mig mot andras tro. De som å sin sida finner sig själva, så rena, att de kan kasta sten på sten, mot andra kristna. De må ha sin syn. Dock ger det inget i samhället eller i kyrkan. Ty det vad de gör, är att förakta sin broder och sin syster. 

Hur ska kristna församlingar förresten kunna visa sig utåt. Ifall de strider om sin tolkning, av kristen tro. Hur ska andra trosinriktningar kunna förstå och skapa fred? Då de ser att fredsduvorna skiter på varandra.




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Flicis VIP
Läst 402 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2014-04-17 10:35



Bookmark and Share


  princess in the new world
Jesus sa att den som var utan synd skulle kasta den första stenen. Älskar det skriftstället för ingen kunde ju kasta någon sten för de visste ju att han hade rätt! Jesus var en helt underbar människa och dömde aldrig någon annan även om han alltid framhöll den sanna läran och undervisade om den!
2014-05-08

  Flicis VIP
Nu diskuterar jag enbart om kristna, i denna brandfackla. Och frågan lyder; hur ska vi kristna. Kunna diskutera judarnas och muslimernas meningsskiljaktigheter, ifall vi inte sopar först framför egen farstu. Att dividera om deras tro och deras inre stridigheter. Men inte lyfta fram frågan, om det som sker bland kristna. Är väl att blunda för sina egna blunder. Och försöka reda ut annans soppa, utan att våga äta det man lagat.

Det finns ateister, som säkert betraktar kristnas agerande, mot varandra, som löjeväckande. Ty alla kristna påstår att det finns bara en Gud och en kristus. Men utåt verkar det som, att alla kristna. Pratar om olika gudar och olika kristus.

Vi måste våga börja med oss själva. Och i det arbetet måste vi våga lyssna, på varandras syn. Det innebär inte att vi måste acceptera synsättet. Bara respektera, utan att ta till "rallarsvingar".
2014-04-17

  M M Mannheim VIP
Glöm inte att det finns meningsskiljaktigheter även inom islam och judismen också.
2014-04-17
  > Nästa text
< Föregående

Flicis
Flicis VIP