... normaliteten?
Var det redan
när du
tog ifrån mig
min tidigare
obestridliga trovärdighet?
eller
Var det när du
sedan underminerade
förutsättningarna för
mina framtida valmöjligheter?
eller
Var det när du
tog ifrån mig
förutsättningarna för mitt liv?
eller
Var det när du
tog ifrån mig
möjligheterna
för
att kunna skapa
nya förutsättningar
inför mitt framtida liv?
eller
Var det när du
såg till att mitt liv
kontinuerligt
hölls på
en status quo-nivå
allt emedan tiden
passerade
och blev till
lagom många år ...
... för att det
du tagit ifrån mig
inte längre ska
kunna förknippas
som om det ens
tillhört mig
i det för andra
så länge sedan förgångna ...
... vilket för mig
ännu känns
som om vore det igår ...?
Nu tar du ej
någonting mer ifrån mig
eftersom det inte finns
någonting mer att ta ...
Nu underhåller du blott
den status
det liv du för mig skapat har ...
... genom att tillse
på allra bästa sätt och vis
att ingen normaliteten
du skapat i mitt liv
riskerar att förstöra ...
... genom att de
bekräftar att du tagit
ifrån mig och förstört
varje tänkbart som otänkbart
livsalternativ
i din mission
för att mig
ur alla livsperspektiv förgöra ...
- Där du använder mig
som avskräckande exempel på
vad som händer när man
inte följer din önskan
och går i den riktning du pekar på ...
Ty ingen har råd med
att riskera få betala ett sådant pris
som skulle kunna innebära
att de ens delar av det liv
du skapat för mig
med sig själva i huvudrollen
kan få uppleva i repris ...