Reportage på nyheterna om självmord ...
Det är rätt lite som behövs för att rädda ett liv ...
... särskilt när det handlar om
människor som till synes
oförklarligt eller på fel grunder
väljer att försöka ta sina liv ...
Många söker hjälp
inom psykiatrin
och några lyckligt lottade
får möjlighet att gå i terapi ...
Men det är just där
det hela oftast går så fel
eftersom dagens
terapeuter ägnar sig
mer åt symptomen
och att få den hjälpsökande
att inse sin egen roll i situationen
som vore den sin egen förövare ...
När den hjälpsökande
egentligen vore bättre hjälpt
av om den via terapin
kunde få stöd och hjälp
kring det som ligger till grund för
och de följdorsaker som
får dem att ge upp hoppet
om ett värdigt fortsatt liv ...
Det känns stundom som
om psykiatrin och dess
psykologer och terapeuter
mer är fokuserade på
att göra de som söker hjälp
behandlingsbara
för att de ska passa in
i deras färdiga behandlingskoncept ...
... än att söka finna ut
hur de med sin kompetens
skulle kunna få den som söker hjälp
att ur sin situation och sitt åtföljande mående
finna en för den hjälpsökande lämpligaste
väg ut så att de kan på det som
de själva upplever som problem få ett slut ...