Vissa dagar är bättre än andra - andra inte ...
Det finns dagar ...
... som ej följer
Universums lagar
men som likväl
på något sätt och vis
flyter på ...
Det kanske ej
riktigt känns okey
men vid dagens slut
är man tacksam över
de få ljusglimtar dagen bjudit på ...
Andra dagar
känns det mer som
om allt är utom all kontroll
oavsett hur många ljusglimtar
dagen bjuder på
visar summan av dem
vid dagens slut
ett resultat långt under noll ...
Sedan finns det dagar
så som den som
snart helt passerat har ...
... då bilden
för ett ögonblick klarnar
och man inser
vad det är man har kvar ...
Då känns
det mesta lite mer
än vad det gör
alla andra dagar ...
... och får insikten
att gro, växa
och slå rot
i själ och hjärta ...
Insikten om
att det är man själv
som står utanför
själva ramverket
för Universums lagar ...
... alla de dagar
då du känner den smärta
som föds inom
i hela din själ och ditt hjärta
när den närvarande frånvaron
av den som är ämnad för dig
obevekligt utan att undanta
någon endaste liten dag
hela din existens fort jämt jagar ...