Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Vissa dagar är bättre än andra - andra inte ...


Det finns dagar ...

... som ej följer
Universums lagar
men som likväl 
på något sätt och vis
flyter på ...

Det kanske ej
riktigt känns okey
men vid dagens slut
är man tacksam över
de få ljusglimtar dagen bjudit på ...

Andra dagar
känns det mer som
om allt är utom all kontroll
oavsett hur många ljusglimtar
dagen bjuder på
visar summan av dem
vid dagens slut
ett resultat långt under noll ...

Sedan finns det dagar
så som den som
snart helt passerat har ...

... då bilden
för ett ögonblick klarnar
och man inser 
vad det är man har kvar ...

Då känns 
det mesta lite mer
än vad det gör
alla andra dagar ...

... och får insikten
att gro, växa
och slå rot
i själ och hjärta ...

Insikten om
att det är man själv
som står utanför
själva ramverket
för Universums lagar ... 

... alla de dagar
då du känner den smärta
som föds inom
i hela din själ och ditt hjärta
när den närvarande frånvaron
av den som är ämnad för dig
obevekligt utan att undanta
någon endaste liten dag
hela din existens fort jämt jagar ...




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 426 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2014-09-08 23:57



Bookmark and Share


    Erika H
Den närvarande frånvaron... gillar det mycket. Och den där insikten, klarheten och känslan av att slå rot.
Ja, jag tycker om den här texten. Den byggs upp mot något stort och slutar just så. I en närvarande frånvaro och jakten på balans.
2014-09-10

  Ingrid Trolle
Hej Peter!
Ibland undrar jag vad du själv gör för att finna den livskamrat, som du ständigt söker. Är du så bränd, att du inte vågar, utan istället väntar på att någon skall anmäla sig? Då blir det nog ganska svårt, eftersom alla är lika rädda för att blotta sig för en okänd.
Med detta vill jag säga att jag tycker om att läsa dina texter och jag har ofta uttryckt min upprörhet över allt vad du har fått gå igenom. Det är väldigt svårt, att stänga dörren till vad man har måst utstå i livet, men ibland måste man göra det för att kunna resa sig. Detta sagt med omtanke om dig.

Önskar dig en skön och framgångsrik vecka och ett gott fortsatt liv.
Ingrid
2014-09-09

  Ali D
Mycket fint och sant

Ali


2014-09-09

  Magica
Tänkvärd, svårt känna de små glädejstunderna som man ofta kanske emellanåt de facto har i sitt liv, men man kan inte annat än försöka...
2014-09-09
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP