Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Om alla som har det bra och mår bra skulle se till att må och ha det sämre bara för att det finns så många som inte mår bra och har det dåligt i världen - Då tror jag världen blir ett rent helvete oavsett ...


Det är inget fel i att vara glad ...

... och vara lycklig
över att man har det bra
och mår bra i sitt liv ...

- Tvärtom!

Däremot 
är det oacceptabelt 
att bara för att
man själv mår bra
och har det bra i livet,
fullständigt förneka
och förkasta 
det faktum 
att det finns många
som inte har det så bra
och som mår för djävligt
i sitt liv 
och utifrån
den referenspunkt
de har att hantera
den verklighet de lever i ... 

Det är själva förnekandet
av det mindre godas existens
i vår tillvaro
som inte bara förstör
så mycket mer för 
alla de mindre lyckligt lottade
vi kanske ej ens vill se ...

... utan som också
lägger en filt av 
dåligt samvete
över de förutsättningar
som lyckan och hälsan
de mer lyckligt lottade ger ... 

Det där jag 
skriftat om mental medelvikt
äger synnerligen
analog tillämpning 
även inom detta område
av vårt medvetande ...

... liksom det så ock gör
inom så många andra ...




Övriga genrer av Peter Stjerngrim VIP
Läst 406 gånger och applåderad av 18 personer
Publicerad 2015-02-02 08:18



Bookmark and Share


  Hans Christian
Ha! Peter - vet du vad jag letar efter. Jo de av dina "flöden" - som fått minst kommentarer. Och lustigt nog är det dem som jag tycker bäst om ???

Detta är inte ett bara ett flöde utan något alla borde läsa en gång i veckan!
2015-04-24

    ej medlem längre
Bra och tänkvärd text

Överflöd behöver flöda vidare
till de som det bäst behöver
Stagnation ger sjukdom
såväl själsligt som fysiskt
Livet ska vara och är ett flöde
mellan oss alla på Jorden
2015-02-04
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP