Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Det finns anledning att tänka över en del saker och ting som vi strider för ... Vem gynnar striden egentligen ...?


Vår personliga integritet ...

... är någonting
som vi alla och envar
värnar om,
vilket alla redan vet
eftersom det har
en så hög prioritet
i vår medvetenhet ...


Men ibland
gör vi det
till nästintill 
en renodlad mix
av 
oförstånd,
missförstånd,
stupiditet
och alltför ofta
även absurditet ...

Någonting
som utnyttjas av
politiker, myndigheter
och makthavare
som får oss att tro
att alla register
som registrerar våra liv
inom till exempel
sjukvård
polis
sociala myndigheter
skolväsendet
och liknande
samhällsfunktioner
är av ondo
om de samlar information
som kan beskriva vårt liv
även över längre tid
och så även
sammanfatta våra liv
utifrån samkörningar
av alla dessa olika arkiv ...

Visst är det också så 
det kan vara
och ibland också är ...

Men då handlar det om
missbruk av information
av obehöriga
för icke tänkta ändamål
och ibland av makthavare
som har andra syften
än vad som tillämpligt är
enligt stipulerade 
syften och ändamål
för dessa registers
tänkta nyttofunktioner ...

Det synnerligen få
av oss alla och envar
ens funderar över
eller tänker tanken på
är att det inte är
registren i sig
som är ett hot 
mot den personliga integritet
som är så väsentlig för dig och mig ...

... utan att det snarare är
bristande och eller felaktig information
om vem som registrerat,
ändrat och eller raderat 
varierande mängd av information
som registrerats
vilket är mest väsentligt
för säkerheten kring det
som rör vår personliga integritet ...

... och bristen på 
juridiskt ansvar
med verklig påföljd
för den som registrerat
ändrat eller raderat
information
som varit felaktig,
missvisande 
och eller 
saknar vederhäftighet
eller 
genom sin avsaknad
skapar en för oss som person
missvisande bristande trovärdighet ...

För politiker 
och makthavare
på högsta nivå
är vår önskan om
begränsade register
och avsaknad av möjligheter
för alla institutioner
och myndigheter
att samköra de olika register
som vi finns med i,
något av en våt dröm
som vi bjuder dem på ...

Ty ju mindre möjligheter
till sammanställning av information
ur registren om vår privata person
desto lägre risk 
för att vi ska kunna åberopa
våra rättigheter 
när vi får problem 
på grund av bristande 
information 
och eller
bristande samverkan
mellan för oss livsviktiga 
samhällsfunktioner och myndigheter ...

Om du inte redan vet
av egen erfarenhet
utav konsekvenserna som kan bli
när du behövt information
som underlag 
för att kunna utkräva ansvar
och få ersättning
för de skador bristerna
förorsakat i ditt liv ...

... så kan du ju fundera över
hur du förutan 
tillgänglig information
över tid 
såväl utifrån ett enskilt register
som flera olika
inom olika institutioner, 
samhällsfunktioner och myndigheter,
ska lyckas sammanställa
det underlag 
du för din sakframställning
när det väl är aktuellt 
och du därför 
denna information behöver  ...

Glöm inte bort
att bara för att något kan missbrukas
så behöver det inte vara till ondo
utan att det handlar  om
att se till att stävja missbruket
och eller medvetet och omedvetet slarv ...

Som detr nu äe
med vår allmänna okunskap
och i det närmaste naivitet
behöver ingen ansvarig
oroa sig och kan lugnt luta sig tillbaka
och ta vår eventuella uppgivenhet
när vi väl protesterar pga ernådd erfarenhet
med ett gott garv ...




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 273 gånger och applåderad av 13 personer
Publicerad 2015-02-18 08:41



Bookmark and Share


  Tabac VIP
Mycket bra text!
2015-02-18

  Hans Christian
"Awesome" Peter!!! Om du inte är med i Facebook - så gå med bums. FB behöver dig!!!!! Denna text värd 10 bokmärken! Gå med i Twitter oxå och rör om i grytan där oxå??????????

"att samköra de olika register
som vi finns med i,
något av en våt dröm
som vi bjuder dem på ..."??????????

Enligt musikern MORRISSEY så göder vi ett fruktansvärt system som kallas demokrati..,eller efter decemberöverenskommelsen(stavas det så) - så vissa tycker att vi numera har DEMOKRATUR ??? I Sverige.

Vad vet lilla jag en sjuk fattig sjukpensionär med progressiv lungsjukdom? Och som dessutom inte är en poet utan en mycket bedagad posör. Så bäst att jag tager all information ad notam - och håller rullgardinen nere....
2015-02-18
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP