Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Ok! Kanske lite väl utsvävande tankegångar men om du läser dem med lite god vilja så finns det ett budskap väl värt att ta till sig ... Skrivet spontant utan några ambitioner till perfektion ...


Alldeles innan gryningen ...

... i början av
efterdyningen
till den natt
vilken snart flytt ...

... liksom
alla tidigare nätter
i eoner så ock gjort
innan dagen grytt ...

När alla
nattens 
outgrundliga väsen
älvor, mörkervarelser
och annat smått och knytt
vars existenser
inspirerat sägner, 
sagor och myter ...

... och vars
obestämbara bevisbarhet
i all sin oklarhet
tillsammans med
all den erfarenhet
vi ernått under
vår dagliga vakenhet ...

... skänkt och ger
oss alla och envar
den näring
vilken berikar de drömmar ...

... i vilka
vi befriade 
från våra dagliga begränsningar
konventioner och normer
låter våra sinnen
tillsammans
med våra minnen
vila i friheten till
att kunna få
utveckla och utforska
jämväl pröva
det nya ännu ej
ens tänkta och oprövade
under betryggande former ...

De drömmar
vi i vårt dagliga värv
förkastar, förskjuter och undangömmer
som verklighetsfrämmande
och intet annat än ren fantasi ...

Likväl 
har det allra mesta
vi idag har i den värld vi lever
sitt ursprung däruti ...

Och förutan 
förutsättningarna för våra drömmar
vore prognosen för vår framtid
skrämmande fjärran
varje såväl
uttalad som ännu outtalad utopi ...

Den drivkraft 
vilken med något annan
innebörd och mening
till den mer moderna defintionen
benämns visionen ...

Visionen 
förutan vilken vi
inte skulle leva det liv
vi har idag i vår 
moderna och för många
relativt bekväma samtid ...

Konsekvensen
vore högst sannolikt
den absoluta stagnationen ...

... där utvecklingen
utifrån våra naturliga drifter
och ej alltid för helheten
så gynnsamma
mentala belöningssystem,
skulle föra oss tillbaka
i bästa fall till den mörka medeltiden ...

Med dessa fria föreställningar
som grund
borde våra nuvarande rädslor
för dagens 
globala och glokala
samhällsrelaterade problem
bli någonting för 
oss alla och envar
att grunna över 
lite mer än blott 
en kort evighets sekund ...

Ta vara på 
det som är väsentligt i ditt liv ...

Dina nära, kära
vänner och andra du
älskar, tycker om och bryr dig om!

Ty de är avgörande
för din personliga drivkraft
och därmed dina drömmars 
grundläggande motiv ...

Ett obestridabart faktum
då det är det 
som såväl
skänker livet innebörd och mening
som
det är det som håller såväl dig själv
men också alla andra vid liv ...








Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 336 gånger och applåderad av 24 personer
Publicerad 2015-07-13 04:06



Bookmark and Share


  Margit Grell VIP
Gränslandet där allt är möjligt.Tänk att få utforska det ännu ej tänkta. Suggestivt och vackert!
2015-07-14

  Maiah VIP
En gryning som omfattar mycket, fint!
2015-07-13

    ej medlem längre
Nattens inledning kan vara kvalfylld liksom att gryningen är den fullkomliga klarheten och beslutsamheten.

Livet är en dag i sänder vars innehåll är timmar vi kan påverka, för oss själva och för andra.


2015-07-13

  Ronny Berk
tankar och ord att väl ta vara på, ja !
2015-07-13

  DominiQueen VIP
AMEN

Så sant. Så Vackert.
Blessed be ?
2015-07-13

  Fredrik Payedar
Visa ord och en mycket vacker dikt!
2015-07-13
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP