Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Det är inte rasism att vilja hjälpa de våra att slippa tårar

 

Svenska staten
ja i princip alla politiker
Ökar farten
i olika fattigmansutrensningar

Många tårar följer med
sjuka och arbetslösa
Matas med giftsked
med ingrediensen snart statslösa

Orkar man inte med slavarbete
med den berömda fas 3 lönen
Som inte räcker till hyra och mat
utförsäkras man till att be Guds-bönen

36 000 slavarbetare i fas tre
som inte orkar kämpa på grund av krämpor
Utökar de redan 90 000 utförsäkrade
som senare utökar de redan 34 000 hemlösa

Handen på hjärtat
om vi tillåter 160 000 svenska pass
Bli mindre värda än en flyktings fingeravtryckssvärta
skapar vi lätt hat i vår nya underklass dömda till utedass

Att godkänna fortsatt förtryck
göra svenska utslagna ändå mer utslagna
Skapar ett helhetsintryck
att till och med flyktingar är bättre omhändertagna

Detta är ett problem
som vi måste se
Om vi inte vill nytillverka nya onödiga onda gäng
för nya medlemmar, föds lätt i en pest och kolera påse

När en flykting väl är här
är det inte mer synd om denne än våra uteliggare
Det är fel att flyktingarnas miserabla överlevnadsbesvär
påtvingas utsatta svenska grupper till en död som tiggare

Vi måste erkänna vårt onda statssvärd
annars gör vi ett generalfel
En flykting är inte mindre värd eller mer värd
att befrias från vår sämsta verkanseld

Vi skall städa först och främst vår egen skit
behandla alla, även flyktingarna med respekt
Jobbskatteavdrag ja alla avdrag är fel taktik
om vi utsätter utsatta svenskar för en torterande fläkt

Var i världen skall 160 000 svenskar fly
se sanningen i vitögat
Varför ska just de tvingas äta krigets bly
svenskar öppna ert stängda cyklopöga

Tycka synd om flyktingar skapar ert eget straffregister
om ni samtidigt glömmer de våra
För då är ni med och skapar våra egna terrorister
som inte har något annat val än att det egna blodflödet försvåra




Fri vers (Fri form) av kjell-åke bearfoot VIP
Läst 579 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2015-10-25 22:09



Bookmark and Share


  M M Mannheim VIP
Oj det var mycket av Kjell Åke här och Cherrytea97!
Först vill jag säga att det är väl svårt för SD ha grund i nazismen för den besegrades 1945!
Att SD skulle ha nazistiska tankar faller på sin rimlighet när flera inom partiet är judar!
Däremot så har partier som S, M/Högerpartiet, C/bondeförbundet det. Läs lite historia Cherrytea97.
Av siffrorna 97 tror jag att du är född de året. Så då kan du inte veta vad jag som är född 45 vet.
Om nu invandrarna får 27 kronor per dag utan att arbeta. Kan jag säga att en person som har funktionsnedsättningar och som arbetar får 7 kronor per dag och ska då betala sin lunch med 35 kronor.
Hoppas att du tar till dig detta och börjar tänka efter lite grann och inte bara lyssnar på det politiska och media politiskt korrekta.
2015-11-02

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97:
Jag förstår, att du inte förstår, vad ditt ursprung har med denna diskussionen att göra och det hade inte jag tidigare heller, men på grund av din enfaldighet i tänkande och uttalanden, gav du mig anledning att gissa och lätt gissade jag rätt.

Personligen skiter jag fullständigt i om du är arisk i grunden eller inte. Min poäng var att svenska medborgare har rätt mer till mer hjälp i Sverige, än någon annan, vare sig han kommer från USA eller Rumänien eller Syrien. Eller i alla fall minst densamma….

I din lilla värld, så är alla människor som lever i Sverige svenskar, så börja tänk så då och bevisa det, så minskar du nyfödandet av nazister, i stället för att utöka det. Alla människor som har ett svenskt medborgarskap är svenskar, det håller jag med om, när de lärt sig språket, men alla flyktingar i hela världen är inte svenskar.

Du påstår hela tiden att hemlösa får hjälp i Sverige. Vad tror du en hemlös tycker om det. Hur tror du hans hjärnceller arbetar, om han får höra dig säga det och dessutom vet vem du är, var du bor? Kommer han och ger dig en kram?

Du har sagt att ingen grupp i Sverige är lika utsatt som flyktingarna är, och står för det. Då har du fel, de får FAKTISKT mer hjälp än 34 000 hemlösa svenska medborgare. Och varför det?
När de väl kommit innanför Sveriges gränser, är det inte mer eller mindre synd om dem än om hemlösa svenska medborgare. Det är kanske mindre synd om dem eftersom de får hjälp med boende och värme till skillnad mot 34 000 svenska medborgare.

Det är inte ett mycket välkänt fakta att flyktingar får 27 kronor per dag att leva för. Nån sa precis på radion att de fick 57 kronor, men de får också mat och husrum. Jag hörde på radion från Borlänge en Somalisk mamma som klaga att hon bara fick 7 000 i månaden. Tycks vara olika sanningar, men jag önskade verkligen att din sanning blev sann, det skulle underlätta att slippa lyxflyktingar. Men den kanske blir den sann, eftersom Sverige börjar knäa. Eftersom också Sverige har en gräns innan medelsvensson och medelinvandraren börjar få betala.

Och jag kan garantera dig att alla hemlösa som i dina ögon är värda ingenting, inte får mer pengar än en flykting per dag. De skulle vara jävligt glada över värme, speciellt nu. Ett boende, är värt en hel del pengar, i bostadsbristens Sverige. Sen har de flesta hemlösa betalningsanmärkningar beroende på 1000 olika orsaker som skilsmässor, sjukdomar, nära döden upplevelser och psykbryt med mera….Medan många flyktingar har en plånbok full med pengar och om de visade dem, så skulle de enligt svensk lag, inte ha någon rätt till hjälp innan de pengarna var slut.

Nu citerar jag dina ord !!!!! “Även om de allra fattigaste inte har råd att köpa en resa hit av en smugglare så är det inte mer synd om dem än de som kommer hit” Ser du inte vad du skriver ??? Eller är din hjärna totalblockad av egoism ???

Du ser ingen skillnad på fattiga flyktingar som lever kvar med bomberna och de som kan fly från bomberna på. Goddag yxskaft!

Om inte åk till bomberna då…..så slipper du hemlösa svenskar det garanterar jag…

Ditt snack om goda ekonomiska tillgångar hoppar jag över som lyxflyktingsnack. Du är inget annat än en enda stor egoistisk människa som jag inte ser som en tillgång för vårt land. För du kommer precis som en nazist, trampa på mig, om du får en möjlighet…för du kan inte se sanningen i vitögat utan att misshandla vederbörande som tar upp den.

Jag blir äcklad över hur du pratar om mig som om jag vore en SD:are bara för att jag har en åsikt om att hemlösa svenskar ska ha minst samma hjälp som en lyxflykting, eller en fattigflykting, som har råd eller möjlighet att fly från ett krig. Jag blir äcklad över att du sätter en prislapp på mig som människa, för att jag bryr mig om mina egna, precis som du bryr dig om dina egna, du om någon borde istället se oss som ett land som även bör hjälpa sina egna på samma sätt som andra, om du vore en god människa.

Att se kostnader för hemlösa som förmåner för alkisar, är som att se alla Syrianer som IS-soldater.

Att vi är förslavade i det ekonomiska systemet där pengar betyder mer än människor är precis det du bevisar med ditt cykloptänkande. Du säger: Jag anser inte att man kan ersätta människovärdet med en kostnad på det sättet som SD gör. Men ändå är det precis samma generalfel, du gör, när du likställer alla hemlösa svenskar som alkisar….

Din gissning att jag är SD-sympatisör, är bara ett bevis på din okunnighet. Att kasta ut sådana åsikter utan att veta, är att bana väg för riktiga SD-sympatisörer, till en tro på att deras farhågor är sanna, om att alla Syrianer, invandrare, utlänningar är precis som du.
Och då finns bara en lösning från båda håll…..

Tur nog har jag vänner från Jordanien, Iran, Irak, Syrien, Holland, Filippinerna, Thailand,
Norge, Danmark, Finland, Peru, Chile som förstår mitt tänkande och bekräftar för mig att alla inte tänker som du….

Och dina sista rader är din egen bumerang…..DIN SPEGELBILD…..När du säger: -Jag anser också att en person väljer att rösta på ett parti som SD grundat i nazismen automatiskt sänker sin egen intelligens. Men eftersom jag vet vem jag är, hör jag istället, en människa med låg intelligens som säger att alla hemlösa svenskar är alkisar.

När du säger: -Det är ren fakta att lågutbildade i en stor utsträckning röstar på extremistiska partier. Människor som röstar på SD är lite mer korkade helt enkelt. För att
enkla människor söker enkla svar. Så hör jag: En dåres försvarstal!! från en människa med ett fegt fädernesursprung som övergivit sina egna.

När du säger: -Men det finns inga enkla svar på stora frågor, så hör jag, när en sådan som du säger det, en förrädare, en människa som flyr problemet, likt en Syrian som flyr kriget utan att hjälpa sina egna och sedan kommer hit och klagar på en svensk som försvarar sina egna ungefär som om det vore brottsligt bara för att denne aldrig skulle göra samma sak.

Säger inte: att det är fel att fly kriget, men det är fel att klaga på människor i det land man flydde till, med orden att de sjuka (alkolism är en sjukdom) är för dyra, man ska behandla människor i det land man flytt till med största respekt och passa sina ord väldigt noga. annars skapar man en ny nazism som slår all tidigare nazism…EN HEMLÖS SVENSK SKA INTE BEHANDLAS SOM EN JUDE I SITT EGET LAND….Om du gör det blir du SD:ares motsats, bara en skillnad, du vill döda svensken, SD:aren dig…….

Men jag är 1% SD:are i tanken…..Vi kan inte ta emot hela världen utan att skapa samma skit som flyktingarna flyr från…..Frågan är bara var gränsen går…..och måste man trampa på hemlösa svenskar så är enligt mig gränsen redan nådd…eller så är någonting fel hos våra kära politiker, som man måste försöka påverka så mycket man kan oavsett vilka idiotiska påhopp man får. ÄN LEVA DE HEMLÖSA SVENSKARNA!!!!!!! (Hoppas motsatsen snart bevisas) Och att det mesta av SD:arnas och ditt tänkande utrotas från vårt land….. Jag förlåter din okunnighet på grund av Guds ord: Såsom och vi förlåta dem oss skyldiga äro……..och skickar en kram :-)
2015-11-02

    ej medlem längre
Jag har väldigt svårt att förstå vad mitt ursprung har med denna diskussionen att göra?
Det stämmer att jag inte är arisk i grunden om det är det du menar med ursprungssvensk. Vad menar du med att vara svensk?
I min värld så är alla människor som lever i Sverige svenskar. Alla människor som har ett svenskt medborgarskap är svenskar.

Jag har inte någonstans påstått att man inte ska hjälpa utsatta grupper i Sverige. Jag har däremot sagt att ingen grupp i Sverige är lika utsatt som flyktingarna är, och det står jag för.

Det är dessutom ett mycket välkänt fakta att flyktingar får 27 kronor per dag att leva för. Jag kan garantera dig att varenda hemlös som i dina ögon är värd mer får betydligt mer pengar än så per dag.

Även om de allra fattigaste inte har råd att köpa en resa hit av en smugglare så är det inte mer synd om dem än de som kommer hit. Det är inte så att människor med goda ekonomiska tillgångar blir skonade i krigsländer. Det är inte så att dem bombar dem fattiga men låter dem "rika" gå fritt. Sedan ska man också skilja på rikedom enligt syriska mått (Syrien är ett exempel), och på internationella mått. Många som uppfattas som "rika" i Syrien klassas som utfattiga i västvärldens ekonomiska system.

Jag blir äcklad över hur ni pratar om flyktingar som att det bara vore volymer. Jag blir äcklad över att ni sätter en prislapp på en människa istället för att se en individ så ser ni en kostnad som istället ska gå till förmån för att alkisar ska ha råd med mer sprit.
Vi är förslavade åt det ekonomiska systemet där pengar betyder mer än människor. Jag anser inte att man kan ersätta människovärdet med en kostnad på det sättet som SD gör.

Jag kan bara gissa att du är SD-sympatisör utifrån dina inlägg här.

Jag anser också att en person väljer att rösta på ett parti som SD grundat i nazismen automatiskt sänker sin egen intelligens. Det är ren fakta att lågutbildade i en stor utsträckning röstar på extremistiska partier. Människor som röstar på SD är lite mer korkade helt enkelt. För att enkla människor söker enkla svar. Men det finns inga enkla svar på stora frågor.


2015-11-01

  kjell-åke bearfoot VIP
Staffan Nilsson: Du får naturligtvis tycka som du vill, det har du din valfrihet till att tycka, synd bara att han med reumatism inte har valfrihet att välja bort sin sjukdom om han inte kan jobba i fas 3 och blir utförsäkrad, nollad till hemlöshet. Det är svårt att ta tag i sin situation utan pengar som hemlös i Sverige. Men de "dåliga" flyktingarna blir ju kvar i Syrien också. För har de inga pengar att fly med så blir de väl kanonmat, ungefär som hemlösa i Sverige. Hmm, likheterna syns trots stora skillnader. Om jag var äkta flykting och inte lyxflykting skulle jag nog vara ganska tacksam för att få bo i Lima, även om Sixten Jernberg numera är död. Men som du säger, det finns nu både och bland flyktingarna, till och med en och annan IS-soldat. Vad nu det hade med min dikt att göra ? Men du har ett fel i din kritik som jag inte känner mig träffad av, men du kanske inte tittar på TV. Det var flera flyktingar som klagade på Sverige igår över läkarlegitimationer och utplaceringar som till exempel i Lima. Personligen tyckte jag dessa flyktingar var ena jävla gnällspikar som kunde åka tillbaka dit de kom ifrån om det var bättre där.....Men det kanske var "rikemansfolk" från Syrien och då passar de ju in i låtsas-landets nya moral-Sverige.
2015-10-28

  Staffan Nilsson

Det jag beundrar mest hos dem som flyr till oss är att de inte nöjde sig med att gnälla på sin regim.
De har tagit tag i sin situation och gett sig in på något som de vet kan sluta i katastrof.
Sverige behöver fler som dom!
Fler som inte gnäller över att världens bästa världsfärdsstat inte gör tillräckligt för dem.


2015-10-28

  mare VIP
Tack för din text
bra att du vågar
skriva sanningen!
2015-10-27

  M M Mannheim VIP
En bra text som ger eftertanken dess klanka blekhet och bitterhet. Som någon skrev att det inte går att jämföra svenska hemlösa med flyktingar från Syrien mm. Varför inte det, de är ju båda utsatta grupper. De hemlösa i Sverige är ju ända svenskar som är oss närmast. För vi kan alla bli hemlösa i Sverige men vi kan inte bli flyktingar från Syrien.
Snacket att vårt land är ett av världens rikaste länder håller inte! Säger bara Saudi, Dubai, Schweiz.

2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Att du var vit trodde jag inte, för att du kallade mig vit, men vi vet inte sanningen om den saken ännu....och var du ursprungssvensk så borde du inte använda uppvuxen i Sverige som ett påstående, då det i så fall är en självklarhet....så jag luktar ändå mig till lite rasism i dig....Kanske fel men jag tror ändå inte att du kommer bevisa mitt fel i den saken...för förmodligen har jag rätt igen....och jag känner mig inte priviligerad för att jag är född vit. Jag ser ingen skillnad på hudfärg för jag är inte rasist...och känner dessutom ingen förmån över att vara hemlös svensk i Sverige....Men du har rätt i att rasism är vidrigt, men i alla riktningar man, kvinna, svensk, flykting, röd, vit, svart, gul....alla borde vi ha lika värde...Men varför ses jag som en rasist för att jag anser att hemlösa i Sverige bör få samma hjälp som flyktingar? Därför att rasismen existerar på ett vidrigt sätt, men när du ger den till mig som ett fult ord, är det egentligen en bumerang till dig själv......
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Skamfilad: OJ OJ OJ var tog det goda hjärtat vägen? Kritik? Du gör precis nu det fel du påstår mig göra. Du använder din falska härskarteknik till att klaga på att jag säger att du har fel i att påstå att man får inte jämföra saker. Du vill förbjuda mig att jämföra, medan jag påstår att man får jämföra. Och ditt svar med röv och piss bevisar bara att du är en "låtsas människa", som påstår saker du inte klarar av, som att bemöta kritik med kritik, utan du faller mellan stolarna. Och hur fick du in kvinnan i bilden, blev du trampad på tårna för att du tycker det är rätt att jämföra här men inte där ? Så billigt svar, men kan inte säga att jag blev förvånad. Du bevisar bara för mig hur billiga många av dessa låtsas-människor är och det är sådana som du som får mig att fortsätta skriva. Tack för den arbets-energi du ger mig....
2015-10-26

    ej medlem längre
Jag är vit. Jag är född och uppvuxen i Sverige. Jag anser att jag är priviligerad som vit gentemot människor som föds med en annan hudfärg. Rasism är vidrigt.

Sedan har jag andra saker förutom min hudfärg som gör att jag inte ingår i den priviligerade gruppen.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: IQ-befriade argument från en klok ung kvinna som är låt mig gissa: vit ? , ursprungssvensk ? rasist ! (ironi)........ För vad hade min vithet med detta att göra????????? Jag är född vit och kan inte rå för det lika lite som en flykting kan rå för att deras religion, stat kastar bomber i huvudet på dem......
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Eftersom du är så klok borde du kunna läsa men plockar ut skriften från tidigare raderna jag uppmanade dig att läsa från wikipedia: Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[8] Rasism utövas av majoritetsbefolkningen mot minoriteter, av minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97:Upplysning: Om du inte står till arbetsmarknadens förfogande så får du inga socialbidrag, nada.......Du måste tacka ja till fas 3 annars......och när du väl får fas 3 sänks du till cirka 5000 efter skatt, vilket inte räcker till hyra och mat....orkar du inte jobba, blir du utförsäkrad och nollad.....även om sjukdomen heter alkoholism, cancer eller reumatism...Alkoholism är en sjukdom....kanske på grund av gener, kanske på grund av självvalt i depression, spelar ingen roll men problemet kunde man lösa lätt genom att inte ge pengar bara betala ett enkelt boende....då slapp vi de hemlösa du ser....och kanske bilbränder i Rinkeby......

2015-10-26

    ej medlem längre
Jag anser inte att äldre vet mer eller bättre än yngre. I många avseenden är det tvärtom tycker jag. Jag räknar absolut inte in dig bland en äldre klok vis person. Jag räknar snarare in dig i gruppen av patetiska iq-befriade vita kränkta medelåldersmän.
2015-10-26

    ej medlem längre
Jag klarade ju av 2.0 första försöket på högskoleprovet så ganska klok är jag väl ändå får jag säga om jag nu ska skryta.
2015-10-26

    ej medlem längre
Rasism är en åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde och bör ha olika ställning i samhället.

Hemlösa, uteliggare, alkisar, knarkare med mera är inte en människoras. Alltså kan man omöjligt vara rasist mot hemlösa.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Kalla mig vad du vill det studsar på mig om det är obefogat....Jag vet vem jag är....Men kanske är jag åldersrasist i att tycka att äldre vet mer än yngre, för de har ju haft några år på sig att lära sig vad livet ger.......sen kan man ju vidareutveckla det och säga det som du säger om hemlösa, då blir ju alla äldre som mig: - åldersrasister :-) Nej du jag vet att det finns en del kloka bland de yngre också... :-) men räknar inte in dig där, sorry....
2015-10-26

    ej medlem längre
Socialen ger alkoholister pengar till mat. Men om de går och köper sprit istället för pengarna som går till mat så är inte det statens problem.

Det är snarare tvärtom att är du inte knarkare eller alkis är det mycket svårt att få någon hjälp.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Du måste fortsätta där...du slutade...En flykting flyr för att få ett bättre liv...En flykting flyr från fattigdom..De fattigaste flyktingarna blir kvar.....Men jag pratar inte om flyktingar i min dikt mer än att när de väl är i Sverige finns inte pistolen där, finns inte bomben där...och varför ska de ha mer än en hemlös ? Och varför super en hemlös (om han super)...Vad har hen upplevt? Det vet inte du det vet inte jag...Men jag vet att jag inte super, inte knarkar...Har varit en Bamsebjörn tills jag dog i 3 minuter 2008-01-13, låg på intensiven i tre veckor, och inte fått någon hjälp trots att jag får fler sjukdomar...Är jag en ovanlig hemlös, inte vet jag, men jag vet att alla i Sverige borde ha rätt till ett värdigt liv (det står ungefär så i grundlagen)...och Tak över huvudet, lite mat borde väl även en alkoholist vara förtjänt av....En "liten" jämförelse hur många flyktingar har inte valt att hålla i en pistol? Det vet vi inte heller, men vi vet att några kanske många har, så ska vi döma alla flyktingar efter dem som du gör med hemlösa ?

2015-10-26

    ej medlem längre
Ska jag kalla dig åldersrasist nu då för att du dömer mig på grund av min låga ålder.

Att inte känna empati för alkisar är inte rasism.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Men ändå vet du allt om hemlösa, på grund av din låga ålder borde du kanske lyssna, tänka mera och inte använda piskan för snabbt.....
2015-10-26

    ej medlem längre
En flykting flyr för att någon håller en pistol mot deras huvud. En flykting flyr för att grannhuset bombades. En flykting flyr för att den sett halva sin familj dö. En flykting flyr för att inte dö.

På vilket sätt väljer en alkoholist inte att supa? Jag har då aldrig sett någon hålla alkisar under pistolhot och skrika åt dem : drick drick drick.
2015-10-26

    ej medlem längre
I förhållande till inkomsten är det mycket möjligt. Du är förmodligen runt 60 eller någonting med tanke på ditt namn här. Jag är nyss fyllda 18 och har därför inte hunnit tjäna så mycket pengar att skänka.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Ett svar från en som har slut på argument.....

Att tro att folk frivilligt väljer att sova på gatan, att alla super sig dit, får stå för dig och ditt minoritetsförtryck som även kan kallas för rasism gentemot hemlösa..
2015-10-26

    ej medlem längre
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när du argumenterar. Skrattretande idiotiskt??
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: IQ ? I en av mina 14 sjukdomar påstås jag vara bland de 10% klokaste (skryt, men sant)....Men vad är IQ, det skiter jag i.....
Men kopierade detta till dig !!
Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism).[1][2][3]

Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[4] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering.

Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.[5][6][7]

Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[8] Rasism utövas av majoritetsbefolkningen mot minoriteter, av minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter.

Ps. Läs speciellt de senaste raderna så stiger din IQ lite grann.....

Och läs Sundsvallstidningen som jag sa där de skrev om 500 hemlösa....

Och en människa är på lika säkert område som en svensk när de väl är i Sverige...och bör då ha samma förmåner, vilket inte en hemlös har tyvärr och numera börjar ju flyktingarnas boende också försämras (till det påstående du säger om att vi har råd) Att se verkligheten i ansiktet är inte rasism kommer aldrig att bli rasism...
Procentuellt av inkomsten har jag garanterat gjort mer för andra människor från andra länder än du....Om det tvivlar jag inget.....För jag vet vad jag är och vem jag är och står upp för allt jag säger, och kommer fortsätta att förklara saker på mitt sätt. För även om jag är i minoritet och vet att det jag säger är sant ska jag fortsätta säga sanningen för sanningen är fortfarande sanningen (Indira Ghandi)
2015-10-26

  Bibbi VIP
Skriver under på Senta.
2015-10-26

    ej medlem längre
Jag känner inte ens att jag har ork att debattera det här med dig någonting mer. Ett sista ord är att jag köper inte din bild av verkligheten. Den svenska medborgaren som har det sämst har det fortfarande mycket bättre än människor på flykt.

Jag anser att alkoholister och knarkare har valt sina misslyckade liv, ja. Det är min åsikt. Jag har inte sagt att jag är en empatisk människa mot alla. Jag känner empati för vissa. Du är uppenbarligen inte heller empatisk då du inte känner empati för flyktingarna.

Varför är du offensiv mot andra när någon påpekar saker om din åsikt men när jag har en åsikt så stämplar du på mig olika stämplar som tillexempel idiot.

På vilket sätt är jag rasist mot svenska uteliggare? Jag visste då inte att dem tillhörde en egen ras. Om det är någon här som är IQ-befriad så är det nog faktiskt du.


2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: Nu tror jag inte längre du är en idiot. Du är en idiot och din kommentar pratar för sig själv. Att påstå att alla hemlösa får skylla sig själv att de super och kan bli uppfångade i ett socialt skyddsnät är ett rent hån mot dem, skulle till och med kunna kalla det omvänd rasism. Det behövs bara skilsmässa, lungproppar (långvarig sjukhusvistelse), betalningsanmärkningar, och fler sjukdomar för att bli hemlös. Och glöm alla vackra paragrafer och Tak över huvudet-garanti för det existerar inte..läs gärna Sundsvallstidningen källhänvisning hittar du på min Facebook...Och jag har aldrig knarkat och dricker kanske 10 öl per år......så du är så verklighetsborta i detta fall man någonsin kan vara. Därav mitt kraftuttryck att du är en stor idiot. För det är du. Och min parantes med att nollställa 160 000 svenska pass, skapar konflikter, och det är inte bara ursprungssvenskar som har svenska pass. Varför brann bilar i Rinkeby? Min poäng är att den sämsta svensken inte ska ha det sämre än flyktingen i Sverige...och flyktingens bomber är borta när han väl är här, så varför ska en hemlös inte ha samma sak. Är de inte likställda som människor. Är du inte svensk ? Är du rasist ? Ps. jag har röstat på vänstern i många år i brist på alternativ....det står jag för.....Men vad står du för ? Att alla hemlösa super och knarkar ? Du är en billig, enfaldig, idiotisk människa i att tycka....och vad skulle du göra om du hamnade där, börjar knarka för att orka leva en dag till? Om man inte vill hjälpa hemlösa så behöver du inte låtsas att du är en empatisk människa.....Du är en rasist genom att förtrycka en minoritet..... Dessutom har jag inte påstått att flyktingar har tagit sjukpensionen etc. för det hände långt innan den stora flyktingströmmen startade. Men det kommer att kosta även dig och övriga Europa det hör vi redan nu. Det finns gränser för allt oavsett vad vi tycker...Det är inte rasism att inse att vi inte kan ta emot alla utan att något väldigt dåligt händer......Din kommentar genomsyrar människoförakt och inget annat......
2015-10-26

    ej medlem längre
Kjell Åke :

Ditt svar på min kommentar måste varit ett av de mest idiotiska svar jag någonsin har läst. Ditt svar till kommentaren från skamfilad var också extremt korkad. Både hen och jag påpekade att din text genomsyrar rasism och då blir du självklart vilket offensiv.

Jag håller med om att arbetslösa och sjuka inte ska behöva ha det så dåligt ekonomiskt som man har det. Men på vilket sätt är det ens relevant för en debatt om flyktingar? Om vi tar in fler flyktingar så kommer inte a-kassan och sjukpensionen sänkas. Om vi tar in mindre flyktingar så kommer inte a-kassan och sjukpensionen höjas. Flyktingar har ingenting med dessa saker att göra. Om du vill få höjd a-kassa och sjukpension får du se till att istället rösta på vänsterpartiet som vill dessa saker men det måste ta emot att rösta på ett parti som vill hjälpa utsatta människor även utanför Sveriges gränser.

Det finns utsatta människor i Sverige. Men ingen i Sverige har det lika hemskt som flyktingar från tillexempel Syrien.

Du har delvis rätt där. Jag tycker inte helt synd om svenska medborgare som är hemlösa. Just för att man då har valt att sätta sig i den sitsen själv. I Sverige har vi ett visst socialt skyddsnät som kallas att socialen fångar upp oss om vi faller långt ner. Alla har faktiskt rätt till ett boende enligt svensk lag, och ingen behöver vara hemlös. Isåfall har personen inte ens besökt socialen.

Kalla mig gärna hemsk men känner mycket mer empati för en människa som flyr nackskotten i Irak, än en person som valt att supa bort alla hjärnceller och sitter på en parkbänk.

Jag känner empati för sjuka och arbetslösa med dålig ekonomi för det förtjänar dem inte att ha. Jag tycker också att FAS 3 är en inhuman åtgärd. FAS 3 kallar jag modernt slaveri.

Jag har dock fortfarande väldigt svårt att begripa hur du tror att sjuka och arbetslösa kommer få det bättre per automatik bara för att invandringen minskar. Det är en extremt korkat teori.

Rasismen genomsyrar alla dina inlägg för att du söker enkla svar till stora problem. Och du skyller allting på invandrare. Det är rasism att skylla allting som är fel på en grupp.
Svenska nazisten som mördade Lavin och Ahmed häromdagen i Trollhättan är en extremt hemsk människa. Varför lägger du inte skuld på alla svenskar när du lägger skuld på alla flyktingar för saker dem inte ens gjort. Flyktingarna har inte förstört a-kassan eller sjukförsäkringssystemen.

Du söker enkla svar på stora problem. Enkla människor söker enkla svar.
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Cherrytea97: En av de mest korkade kommentarer jag någonsin fått, slå upp ordet konstruktiv kritik...tillsammans med ordet rasism...och läs innantill. Du verkar vara en diktator som säger till mig att jag inte får yttra mig om jag inte tycker som dig. Jag är inte rasist, då skulle jag absolut inte ha utländska vänner. Det enda jag bråkar om är utförsäkringar, fas 3 och att vi i det rika landet Sverige inte hjälper hemlösa obligatoriskt genom staten. Och för att väcka idioter som sover om dessa saker så "tar jag i" för att folk lättare ska förstå. Men "de självupptagna dårarna" vägrar se sanningen i vitögat för att de ska låtsas vara så "jävla" bra. Och du är är en av dem som bara pratar om en sak och blundar för den andra. Jag har gett bort allt jag äger (till en utländsk tjej med två av våra barn), lägenhet allting, gör samma sak du också kom och bo med mig på gatan tillsammans med mina fjorton sjukdomar måste du trivas fjorton gånger bättre än mig, förlåt tretton eftersom du har en sjukdom (enfaldighetssjukdomen) och skrik om att vi är världens rikaste land.... Och gå till läkaren och se om de kan öppna ditt cyklopöga så du kan se de nedtrampade sjuka, arbetslösa, hemlösa i världens rikaste land (dina ord).......Sådana som du skapar svenska terrorister....Eller är ordet terrorist upptaget av andra raser? (ironi)
2015-10-26

  kjell-åke bearfoot VIP
Skamfilad: Slå upp ordet rasism...Man får jämföra saker med varandra och det gör vi hela tiden i ALLT. Lön mellan kvinna och man, Vem ska ha vårdnaden, Politikeravtal med vanliga människors avtal, Sverige och Norge, o.s.v. Vi jämför allt!!!! Det är inte rasism från min sida att undra varför vi har råd att hjälpa flyktingar men inte 160 000 svenska pass. Och även du borde vara så klok att fatta att inte ens fantastiska Sverige kan ta emot alla oavsett hur bra vi är. Du lever i en drömvärld och fattar "nada" av vad rasism verkligen är. Men du kommer säkerligen få uppleva äkta rasism...Och det din kommentar gör "sken" av för mig är att du inte bryr dig ett skit om hemlösa och då är du inte en god människa... (Hoppas du bara glömde nämna dem, som övriga goda Sverige gjort)
2015-10-26

    ej medlem längre
Det är omänskligt att utförsäkra sjuka.
ALLA har rätt att leva, även de som är för sjuka för att arbeta!
Utförsäkring av sjuka är diskriminering av de svagaste!
2015-10-26

    ej medlem längre
Människor kan givetvis definera ett ord på olika sätt. Jag tycker att det är rasism att dela in människor i ett "vi" och ett "dem". Det är rasism att ställa olika grupper mot varandra. Det är ju inte på något sätt flyktingars fel att arbetslösa är arbetslösa. Det är också väldigt idiotiskt att ens jämföra en arbetslös person situation i Sverige mot en flykting från t.ex. Syrien.

Det är omänskligt att stänga gränsen när vi faktiskt bor i ett av världens rikaste länder. Det är omänskligt att inte ge människor som förlorat allt en fristad. Det är en vidrig människosyn att anse sig bättre än någon annan på grund av personens etnicitet.

Hela din text genomsyrar rasism så släpp charadern. Erkänn att du är rasist eller yttra dig inte. Redan första raden genomsyrar rasism för att det är ungefär lika trovärdigt som att säga "jag är inte rasist men".
2015-10-25

    skamfilad
Det är rasism att ställa människor mot varandra och tycka att en grupp är mer värd än en annan. Det är inhumant att stänga gränser och inte hjälpa människor på flykt från krig. Det finns plats, pengar och förhoppningsvis människor med goda hjärtan.
2015-10-25
  > Nästa text
< Föregående

kjell-åke bearfoot
kjell-åke bearfoot VIP