Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Hatet har kommit

Hatet har kommit
eller var det redan här
fördolt i likgiltighet
förklätt i förljuget vokabulär
förvuxet i styrka
av egenberöm och egenbegär
i avsaknad av anständighet
egenkär och vulgär
och i rymden ljuder
de själlösas mekaniska atmosfär
med en hyllningskör
av de föraktfullas hånfulla karaktär




Fri vers av Adelia Kamelia
Läst 631 gånger och applåderad av 15 personer
Utvald text
Publicerad 2016-01-30 13:51



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Mästerligt komponerad och viktig text!
2016-02-04

  Änglaögon
Tankeväckande rader.
2016-02-02

    Dan Myrbeck
Bra om hatet med stort h!

Välkommen till poeter.se!

Grattis till *!
2016-02-02

  Iréne S Räisänen VIP
En av de bästa texterna jag läst på länge här. Tack för att du delar med dig!
2016-02-02

  Ingrid Trolle
En mycket stark och
sann text som fått
en mycket välförtjänt
stjärna!

Tyvärr finns det personer
som envisas med att använda
platsen för konstruktiv kritik
till att tömma sitt otämjda hat
i stället för att skriva något om
det som de har läst.
Det är patetiskt
2016-02-01

    IL
Nej nu misstolkar du mina ord, ser bara positivt och ett misslyckande är det långt ifrån! Håller bara inte med, utifrån mina åsikter och erfarenheter. Men sådana finns ju många av och de bör enligt mig diskuteras och uttryckas så mycket som möjligt av alla som tåls att höra andras och respektabelt och öppet de bemöta. Så sker utveckling.

Sen tycker jag inte du ska lyssna för mycket på varken mig eller någon annan, dina ord är dina och som alla, inte för alla. Men jag tackar dig genuint för att du inspirerade mig till att utveckla en tanke jag grot och nu kunnat skörda. :)

Sen gällande den konstruktiva biten, så är jag själv nybörjare och har nog inget helsäkert att erbjuda, men vill du diskutera så skriv gärna privat, vi kanske kan hjälpas varandra!
2016-02-01

    Adelia Kamelia
Jag måste ju säga att mina förhoppningar som jag hade när jag blev medlem på denna sida om att få konstruktiv kritik på mina dikter gått lite i kras. Kritik har jag ju fått gott om för denna lilla dikt av vissa. Herrar som gärna talar om vad som är fel. Men den konstruktiva delen försvann visst på vägen.

Men jag får ju ändå tacka dig IL för att åtminstone du försöker se något positivt i något som du i grunden ser som ett misslyckande. Det är en bra förmåga att ha trots allt, grattis :)

Och får redan nu passa på att be om ursäkt om min kommentar inte är tillräckligt grundad, har en obehaglig rytm, har en etiskt bekymrande kategoriseringen (den var bäst!), om jag använder fel synonymer där jag inte ens har för avsikt att använda synonymer, om jag tycker något som inte ska tyckas eller om min kommentar bara helt enkelt är jobbig att läsa :)




2016-02-01

  Onomatoprofet VIP
måste också kommentera hatkommentarerna skrivna av poeternas
mest kända hatare Larzzzzz, den djupt religiöse och Jesusfrälste "debattören" som anser sig vara berättigad att hata det ena och det andra.
Hat är nåt man väljer att göra eller nåt man väljer att inte göra. tex så känner jag personligen människor vars familj har blivit slaktad. de har valt att inte hata dem som gjort det. Det är människor som tror på samma Jesus som Larzzzz men de, till skillnad från Larzzzz praktiserar sin tro på bästa sätt genom att förlåta.

Larzzz abstrakta hat mot en regering som han bland annat hatar för saker den har gjort eller inte gjort mot ett annat land är inget annat än hat för hatets skull. ja, hat är Larzzzz drivkraft. men skulle folk från det landet som han är så engagerad i skulle tvingas fly till Sverige skulle han säga: nej tack, vi vill inte ha fler flyktingar.

Och att vara arg och hata är helt olika saker.
2016-02-01

    IL
Intressant men ack så ojordad dikt, men reaktionerna den väckte är ju rent guld. Kan inte säga att jag håller med på många håll, med ena eller andra. Men en sak ska sägas, nått som väcker reaktion brukar kalas konst oavsett form ;) Så bra jobbat Adelia!

Den t.o.m. inspirerade mig att utveckla min tanke kring just hat, som är att hat är frustrerad kärlek. Läs gärna och bjud mig din åsikt. :) https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1935444

2016-02-01

    Adelia Kamelia
Hej folie du jour,
vet inte vad som förväntas av mig i mitt bemötande av din kritik av min text som verkar göra dig väldigt upprörd. Kanske vill du ha ett tack, eller bekräftelse på att jag har tagit till mig ditt tyckande och uppmärksammat din tolkning?

Själv tycker jag min text är skitbra och väldigt aktuell i det rådande debattklimatet, som mer och mer verkar styras av individer och gruppers oförmåga att sila sitt hat genom ett filter av förnuft och någon sorts medmänsklig anständighet. Men det är såklart bara vad jag tycker och tänker och är mycket troligt helt uppåt väggarna fel :)

Och får be om ursäkt om jag förstörde din upplevelse av, vad du förväntade dig skulle vara högklassig poesi, med min text som enligt dig som egenutnämnd expertkritiker bör förkastas som poesi :)
2016-02-01

    ej medlem längre
Mycket att reta sig på med den här texten: den stolpiga rytmen, vokabulär som har n-genus och den för mig etiskt bekymrande kategoriseringen av hat som fel, oavsett vad det riktas mot. Det är ett tyckande att vi inte ska ha något hat, men som de flesta tyckanden har det ytterst lite med poesi att göra. Textens de andra utmålas som själlösa. Är inte det en oanständighet?
2016-02-01

    Adelia Kamelia
Hej Larz, personligen föraktar jag inte personer som vill spela Bingolotto en lördagkväll eller gillar att dofta på syrenbuskarna.

Men jag är väldigt intresserad av att höra mer hur du tänker med synd och helvetets förgårdar och allt det där. För nu när jag äntligen har stött på någon som sitter på sanningen och verkligen vet hur det är med alla dessa förtappade bingolottospelande själarna så vill jag ju lära mig mer. Vem vet, jag kanske kan bli en upplyst Moder Teresa med din hjälp Larz :)
2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Synden är inget att diskutera.
Problemet är att många människor lever i en snuttifierad rosaskimrande fantasivärld.
I denna syrénberså får bara oförargliga fenomen som Bingo-Lotto komma in.
Sanningen, verkligheten är bannlyst.
Och sin egen inre misär blundar man för.
Men den som sett sin egen inre värld i gudomlig blixtbelysning har sett helvetets förgårdar.

Det är DU som är självgod och vill försöka framstå som något slags barmhärtig mentalskötare eller moder Teresa. Men liksom hon är du en bluff.
Jag vill överhuvudtaget inte ha med dig att göra i fortsättningen.
Adjö.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Håller med dig där Trädskugga:
"Men hat är också det farligaste gift, det borde finnas fler ord för hat..."
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Ja du Larza, du har nästan fått mig att tro att jag hamnat på en hatsida och inte en poesisida. Men som tur är så är jag inte långsint och förlåter dig för både din självgodhet och ditt bemötande :)

Ska vi diskutera synd nu? Jag hänger gärna på! :D
2016-01-30

  Trädskugga
Hat jämnar mark för kärleken, de är i symbios. Men hat är också det farligaste gift, det borde finnas fler ord för hat...
2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Jag har ingen självgodhet. Den förlorade jag 1984. Gott sei Dank!
Dessutom heter jag Larz med "z". Det är ändrat i folkbokföringen. Var vänlig, respektera detta.

All ondska emanerar ur människans SYND. Synden är något som den självbelåtna nutidsmänniskan inte vill höra talas om. Helst vill hon bli överskattad och struken medhårs av fåniga filantroper, klemad med och gullad med. Det äcklar mig.

Så lägg ned nu, fröken Freud. Du kommer ingen vart med det här.

Over and out.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Ja är man förnuftig vill man nog bekämpa destruktiva krafter. Från vad tror du dessa destruktiva krafter uppstår? Kärlek och förnuft? Och tror du att bara för att man hatar så är man förnuftig?

Var ifrån får du att det finns människor som går omkring och aldrig känner hat? Kanske är det helt enkelt så att du tolkar in uppfattningar i det andra säger på grund av din egen självgodhet? Eller kan inte du, bara andra människor, vara självgoda ibland?

Ja du verkar arg Lars. Och självklart får vi både vara arga och känna hat hur mycket vi vill. Jag tror inte att det är någon som försöker ta det ifrån dig Larz. Men som sagt, enligt mig, är det destruktivt att agera (observera att känna och agera är två olika saker) utifrån enbart sina känslor av hat för världen är så jädrans komplex att vi måste vara smartare än så.


2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Är man förnuftig hatar man det som är destruktivt.
Varför är folk så fruktansvärt rädda för ordet HAT?
Är det för att man försöker förneka och förtränga sitt eget, eftersom det inte stämmer överens med ens egen självgodhet?
Om folk frågar mig varför jag är så arg brukar jag svara: "Frågan är varför ni INTE är det!"
Ser man terror och förtryck är det normalt att reagera med hat.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Ja Larz, vi får nog vara överens om att vi inte är överens :)

Men en fråga, varför skulle inte drivkraften i agerande mot orättvisor, krig och mobbing kunna vara mänskligt förnuft istället för hat? Tror du inte att vi människor tar bättre och mer välgenomtänkta beslut om vi låter förnuftet vara något vi sätter mellan hat och agerandet? Eller tror du att vi människor blir som helt viljelösa klumpar om vi inte har hatet som drivkraft?

2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Nej, det är sant. Paddorna bör lämnas utanför. LOL!

Hur som helst...
Det står i Bibeln att även Gud hatar.
Crass har jag aldrig gillat nämnvärt, men det låg något i deras paroll: "Förstör det som förstör dig!"
Det som fick fredsaktivister att utföra sabotage, det som fick motståndsmän att spränga broar i Norge under andra världskriget, det som i dag får mig att förbanna det förtryck som fick Biafra att ta till vapen, det som får mig att vilja stå upp för alla mobbade och - om nödvändigt - fysiskt attackera deras plågoandar - DET är ett berättigat hat.
Och jag tänker fortsätta att hata.
Det kan ALDRIG vara destruktivt att bekämpa det destruktiva.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Ja Larz, du älskar dina barn även om du samtidigt kan hata saker dom gjort eller utsatt andra för. Det är för att du är utrustad med förnuft och inte är fullständigt känslostyrd.

(Även om jag tycker du verkar vara en person som låter känslorna ta över lite för mycket ibland när du blandar in oskyldiga paddor och sånt i diskussionen :D)
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Jag har svårt att, som du Larz, se hat som enbart en drivkraft, då känslor av hat till stor del leder till destruktiva handlingar, för andra och för den som hatar.

Och att ha en känsla av hat som en drivkraft för vårt agerande, oavsett om det handlar om att skriva hatiska eller rasistiska kommentarer på nätet (detta är, precis som i mitt tidigare inlägg ett exempel och har inget med dig att göra Larz så har vi det utrett) är enligt mig ingen bra grund, varken om vi ser det ur ett individperspektiv eller ett samhällsperspektiv. För vi människor borde väl ha kommit längre än så än att vi låter våra känslor av hat vara vår drivkraft när vi fattar beslut.

När det gäller berättigat hat, så är det självklart enbart du själv som avgör vad som är berättigat för dig personligen. Men om du väljer att agera enbart utifrån ditt eget (berättigade)hat kommer du troligen sätta destruktiva krafter i rörelse.

Och vi får ju inte glömma bort att vi har ett förnuft och inte är helt och hållet känslostyrda varelser, tack och lov. Balansen är väl viktig, även om jag själv förespråkar mer av förnuft än hat som drivkraft :)

2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Just därför att jag är pappa kan jag svara så här:
Jag älskade och älskar mina barn men HATAR en del av det barnen gjorde - sådant som skadade dem själva eller andra.

Människor som påstår att de aldrig hatar är förljugna, självgoda, uppblåsta paddor.
2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Hat är en drivkraft. Sålunda en passion.
Jag skrev inte att det alltid är en positiv passion.
Men det finns ett berättigat hat.
Jag HATAR Sveriges regering för att man svikit Västsaharas folk och jag HATAR Marockos regering för att man ockuperar Västsahara.
Jag HATAR rasism, orättfärdighet, orättvisor, förtryck, narkotika, alkohol och så vidare.

Anklagar du mig för att vara rasist så har du definitivt hoppat i galen tunna.
En annan intressant aspekt är, att användandet av begreppet "rasism" i sig är ett godkännande av nazismens idiotiska idé om att det finns raser.
Vad Bibeln lär är att det finns EN mänsklig ras och att vi alla är skapade av Gud. Vårt ursprung kan härledas till Guds första två skapelser, Adam och Eva, och Gud har inte slutat att skapa.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Intressant Max, men tänker inleda med en motfråga :) Vad vill du göra när du hatar och vad vill du göra när du älskar, om det nu är samma känsla?

Själv vill jag göra fullständigt olika saker med en människa jag hatar och en människa jag älskar :) Att motiven till dessa, för mig olika känslor, har olika motiv håller jag däremot med om.

Att man inte skulle kunna älska utan att ha hatat? Är du pappa? Då har du upplevt det lilla barnets fullständiga kärlek för dig. Personligen tror jag inte att varken det lilla barnet, eller någon annan, måste ha hatat för att kunna älska. Däremot kanske man måste börja fundera på vad kärlek egentligen är.

När det gäller likgiltighet, som jag berör begreppet likgiltighet i min text, att något kan vara fördolt i likgiltighet, så anser jag att likgiltighet kan vara ett skydd för att slippa visa känslor som man faktiskt har. Därmed behöver inte likgiltighet, i den bemärkelsen jag avser i min text, betyda egentlig frånvaro av varken kärlek eller hat. Tror faktiskt inte att en människa kan vara helt likgiltig, någonsin. Dock kan vi visa en likgiltig attityd och välja att inte agera. Men jag tror att det alltid finns något fördolt i likgiltigheten.

Mina tankar :) hoppas dom inte är alltför flummiga utan kan förstås.
2016-01-30

  Max Poisé VIP
Gillar din text men är också intresserad i den "debatt" ni har. Är det inte så att älska och hata är i sig samma känsla men med olika motiv. Det sägs att man inte kan hata om man inte älskat.
I min värld är likgiltighet motsatsen till att älska.

Tack för att jag fick reflektera en aning.
2016-01-30

    Adelia Kamelia
Tack Larz för det uppenbara påpekandet att hat och likgiltighet inte är synonymer ;)

Att hat ÄR passion håller jag dock inte med dig om. Även om vissa säkert anser att deras passion för att, som ett exempel i tiden, skriva hatiska och rasistiska debattinlägg på nätet är en passion och inte enbart ett uttryck för deras eget hat sprunget ur rädsla och okunskap (ibland även ett självförakt), utan sprunget ur berättigat hat och avsaknad av likgiltighet för det hemska som sker, utifrån deras egen världsbild.

Och likgiltighet, ja vad är det? Det jag dock vet är att mycket kan döljas i likgiltighetens uttryckslösa skepnad och behöver inte i sig innebära egentlig frånvaro av något. Människan liksom världen är komplex.
2016-01-30

  Larz Gustafsson VIP
Hat och likgiltighet är inte synonyma begrepp.
Hat är passion. Likgiltighet innebär frånvaron av sådan.
Det finns ett berättigat hat.

2016-01-30
  > Nästa text
< Föregående

Adelia Kamelia