Det är otäckt det som händer just nu i Bryssel ... Men än mer skrämmande
är hur vi tillåter det som hänt förändra vårt liv och vår frihet helt enligt illdådarnas
strategier, syften och mål ...
Det som hänt och händer i Europa ...
... just nu
är skrämmande
sorgligt
och inte minst
spontant hämmande
för såväl
vår fria rörlighet
som för
vår möjlighet
till fokusering
på det som är väsentligt
i vår egen verklighet ...
Men oavsett
det som händer
och det som hänt
eller
just därför ...
... borde vi
alla och envar
än mer se till
att ta vara på,
bry oss om
och verkligen
i allt vi
tänker, säger och gör
visa och bekräfta
hur mycket vi älskar,
tycker om och bryr oss om
dem för vilka vi så känner och gör ...
Men så ock
låta insikten få sjunka in
om hur väsentligt det är
för att vi ska kunna
fortsätta få känna den trygghet
vi borde kunna känna
i detta vårt samhälle
där vi lever, verkar och är ...
... att vi är rädda om
de förutsättningar vi har
och inte låter det hemska som händer
i andra länder
bli en ursäkt för
att sluta tro på och verkligen
leva det liv vi lever och har levt här
innan allt det som hände där ...
Ty om vi inte så gör
har de destruktiva krafter
som allt det hemska gör
fått det gensvar som deras dåd
varit menat att få ...
Har svårt att tro
att det är vad vi faktiskt vill
låta dem lyckas med ändå ...