Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
vem vill i dag det radikala ifrågasättanden som PPP gjorde med allt han hade


Om PPP och "I ängelns hand"

Dominuiqe Fernadez i ”Ängelns hand” om det omöjliga i att skilja verket från konstnären – själva livet, döden, hur konstverket söker sig inåt sin kärna såväl som utöver alla förnimbara sinnligheter, gränser, ändlösa aktualiseringar - konst som kunskapens antites – Pier Paolo Pasolini är bortom vilja och förmåga till varje kompromiss med smärtan som vägvisare i hans lek med dödar, den ena skitigare än den andra som poesi när skötaren på slakthuset är den ende som vet att alla skall dö, så snart och ritualiserat – så blir estetik det handlar om sinnlighet, det handlar överskridanden, det handlar om ny kunskap omöjlig att upprepa och tömmas på allt innehåll, så erfar då; själva järnlukten som följer av allt blod alla slamsor under hjulen på en Alfa Romeo i högsta hastighet bort från ett radikalt verk - en handling som är sitt eget slut en tes att bestrida vem orkar, vem kan, vem vill, vem vågar, vem har råd, vem vill ta risken – Ingen är svaret på Cyklopens fråga - Ingen för att slippa, nästa gång Homeros seglar förbi Sirenernas plats skall han inte binda sig vid masten för att hämma sina sinnen utan erbjuda en Alfa Romeo åt den förste och siste betraktaren -

 

 

 

Roger Karlsson

 

 

 




Prosa av Roger Karlsson
Läst 357 gånger
Publicerad 2016-05-25 12:12



Bookmark and Share


  Roger Karlsson
Tack Julien för kommentar men var läser Du en fråga - för övrigt är det kanhända fullt möjligt att avskilja konstnären från verket men synsättet förefaller en gnutta väl idealistiskt för min - vi kan kalla det smak samt att ingen har väl levt och iscensatt sig själv i dikten som just PPP
2016-09-01

    ej medlem längre
På ingressens fråga är svaret: många. Exvis Andrej Tichy och Leif Holmstrand för att nämna några ytterst aktuella.
2016-09-01
  > Nästa text
< Föregående

Roger Karlsson
Roger Karlsson