Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Lite trött och inte riktigt på topp - men behövde ändå sätta ord på det här ...


Att vara generös, lyhörd ...

... och ständigt
bjuda på sig själv 
och sin tid
åt andra 
behövande
är gott i sig ...

Men du bör
definiera 
åtminstone inför dig själv
vad behövande 
som begrepp
har för innebörd och mening
för att kunna prioritera
vem eller vilka
som du bjuder på dig själv till
och ger av din tid ...

Ty behövande
finns det väldigt många av
men alltför många
tar för sig 
av andra människor
och tar upp deras tid
bara för att de kan,
får möjligheten 
och framför allt
för att det inte kostar någonting ...

... inte för att de egentligen har
något behov som de inte själva kan
ta hand om och fylla på egen hand ...

Till dig som är den som
bjuder på dig själv och din tid
vill jag säga
- Var lite mer sellektiv 
med din generositet, lyhördhet
och betänk att även du själv
har behov som behöver tillfredsställas
och att den tid livet tilldelat dig
är begränsad och bara kan prioriteras av dig ...

Ty annars finns det snart inte så mycket kvar av dig
och de som dig älskar, tycker om och bryr sig om
får inte möjlighet att ge dig det du behöver
och att få det de behöver från dig
eftersom du inte har tid över ...




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 372 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2016-08-08 18:27



Bookmark and Share


  Notarius publicus:Sten Wiking VIP
Tål att tänka på ibland.
2016-08-08

  Poeten Salvador
Jag rekommenderar boken GE OCH TA av Adam Grant
2016-08-08
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP