Det är på intet sätt och vis skämmigt ...
... för den
som blivit utsatt
att bli
lurad
bedragen
misshandlad
förtryckt
mobbad
eller
utnyttjad ...
Eller att på annat
sätt och vis
blivit förnedrad
eller missbehandlad ...
Tyvärr
är rådande samhällsatmosfär
sådan att de som utsätter
skyddas till varje pris
genom att den utsatte
får höra att
den för sitt eget bästa
inte bör tala om för någon annan
att den blivit utsatt
för vad det än är ...
Men sanningen är
som alla var och en
inom sig redan egentligen vet
att den som bör känna sig skämmig
är den som utsätter någon
för något som inte något gott
innebär för den som utsätts för
vad det än är ...
Så när du får höra
av någon att du
bör vara tyst
och inte berätta om
vad du blivit utsatt
eller utsätts för
är just att faktiskt berätta
helt öppet och utan censur
för så många som möjligt
om vem som gjort vad
och när, var och hur!