Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Tror på vinster inom vården - men där vinsterna ska definieras som de vinster samhället får på andra områden pga att den vård som ges gör människor friska och håller dem på en hög normal friskhetsnivå ... INTE vårdpeng minus driftkostnader!


Vad är en enskild existens egentligen värd?

Är vi intet annat
än ett renodlat kollektiv
där den enskilda ingående existensen
ej har något verkligt värde
så som egen individ?

Alla vet 
att förtroendet
mellan
läkare och patient
är avgörande 
på alla sätt och vis ...

... för 
såväl känslan
av säkerhet, trygghet
som för utfallet
för prognosen om överlevnad
och sannolikheten 
för att under tiden 
kunna ha ett någorlunda
känslomässigt kvalitativt liv ...

Likväl
hälsovårdens administration
byter ut
läkare man känner
och som man har förtroende för
eftersom man träffat dem
så regelbundet förut
under en längre tid ...

Något som visar på
att de ej blott bara
saknar varje känsla
för patienten som 
person och individ
utan än värre 
ej inser eller vill förstå
vad kontinuiteten
i en fungerande relation
mellan läkare och patient
har för betydelse för 
att vården ska prognosticerat 
utfall kunna nå ...

Det är väsentligt
oavsett vad det gäller
för typ av hälsovård i allmänhet
men för dem med livsavgörande 
sjukdomar i såväl teori som praktik
i synnerhet ...

... då den själsliga balansen
och känslomässiga tryggheten i sig
är direkt avgörande för om
patienten kommer att svara på behandling,
kunna läka och återfå en relativ friskhet 
eller ej ...

Blir så innerligt frustrerad,
irriterad och  förbannad
på hur uppenbarligen obildade
personer får positioner
som kan styra och ställa
så att det snart ej längre existerar
ens en grundläggande nivå
för den hälsovård
vi alla var och en
i ett samhälle som vårat
borde kunna förvänta sig
och ha all rätt att få  ...




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 427 gånger och applåderad av 15 personer
Publicerad 2016-12-12 09:00



Bookmark and Share


  Öknens Ros VIP
ja, vad är en enskild existens värd? vi räknas i kronor och ören, som individer förväntas man ständigt tillföra samhället sina tjänster. när man inte längre orkar anses man förbrukad och behandlas därefter, som något som slängs på sophögen.
2016-12-12

    ej medlem längre
Det är nog lika överallt. Sjukvården rustas ner och personalen går på knäna, som man läser om i insändare. Det är en skam, samtidigt som man läser om hur politikerna spenderar miljarder på representation med champagne och lyxresor!
2016-12-12

    ej medlem längre
Detta är ett oerhört viktigt ämne!!!
Det finns inte tillräckligt med personal inom vården därför rekryteras outbildad personal med följd att mycket lidande och svåra skador uppstår på de berörda. Allt som sker kommer ej upp i dagen.
Det borde tillföras ekonomiska resurser till just hälso- och sjukvårdssektorn. Det måste satsas på skolorna så flera utbildar sig inte bara inom manschettyrken utan där det verkligen behövs de mjuka värdena!!
Bra och viktigt ämne du tar upp!!!
2016-12-12

    ej medlem längre
Ett väldigt angeläget ämne du tar upp, som säkert många skulle ha kommentarer om. Bara de hade tillgång till det. (?) Hm. Vet ej om hela poeter.se egentligen är tillgänglig för hela webben i stort. Det borde ju omfatta hela världen och europa i sig i mina funderingar. Hursomhelst så är dina funderingar en stor tillgång, alltid trösterika och ett ovärdeligt sällskap i en märkligt tyst värld som i alla fall jag lever i...
2016-12-12
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP