Biografier är aldrig 100%-igt trovärdiga,oavsett de skriv-
its av personen själv eller av en fiende.
Oftast bygger de på rena själv bedrägerier,humbug,själv-
censur och försvarstal.
Ändå bör nog den som funderar på en sådan bok,skriva
den själv,innan det är för sent, för den som skriver den i
redan unga år, är kanske begåvad med synsk förmåga, i
annat fall riskerar den bli betraktad som en livslögn,
men mycket som inte inträffat kan kanske ske som livs-
avgörande slutkapitel.
I vad tillkommer självbekännelsememoarer ämnade i
att i slutskedet av livet söka frid i sitt hjärta och rena sitt
samvete inför stundande hädanfärd och tillkännage in-
för världen de brott som begåtts, kan vara en utmärkt
idé lätta på samvetet, för dödsstraffet är ju ändå utmätt,
oavsett brott och skuld, så när det är verkställt har du ju
inget mer att förlora än ditt oförtjänta rykte som du stal
från någon annan.
Att göra fiktion av sitt eget eller någon annans liv och för-
ljuga fakta med att förvränga verkligheten i syfte uppnå
den negativa eller positiva verkan som avses,innebär kon-
kret att karaktärsmörda eller försköna en person genom
en pragmatisk eufism där projiceringar av det negativa
överförs på annan för att själv framstå i bättre dager.
Ofta är detta drivkraften för många författare, att skriva
sig fria och rena sig på bekostnad av andra,där den biogra-
fiska delen redigerat bort väsentliga fakta.
Betänk hur er biografi skulle gestalta sig,om din värste an-
tagonist skulle skriva den, och omvänt skulle ni knappast
tillskriva er motståndare några credits, mer än för att
verka något mer trovärdig tillerkänna någon fördel en-
kom för
att det alltför negativa framstår annars för otroligt för att
vara sant.
Utgår nog ifrån att total uppriktighet utan begränsningar
ändå kommer visa vad som för förnuftet kan uppfattas
som rimligt i relation till verklighet och fiktion.
De som bemödar sig till ett tjatigt pladder och sladder,
repetitioner och försvarsindikerad skriftställning i nån
slags bikt och ämnar utge densamma i bokform till all-
män kännedom, identifieras oftast med dess digra ångest-
volym-
er, vilka omfattas av mellan 500-5000 sidor däri texten
slirar och glider och cerebrationer går på högvarv, men
aldrig tycks komma fram till vad den vill ha sagt, för det
verkar som man kan skönja en rädsla av att slå huvudet
på spiken,komma till pudelns kärna,och säga det de skulle
vilja säga i sådana där bekännelseskrifter och avslöja all
den skit de bär och burit inom sig i hela sitt syndigt brotts-
liga liv.
Den galante omutbare Kamikazeförfattaren däremot skriv-
er med giftpenna och blodstänk i vetskap om sitt bidrag
till människornas sanna natur utan förskönande omskriv-
ningar och till detta krävs endast 70-100 ark sidor dvs den
genomsnittliga ålder en människa tillryggalagt och med
den skiten hon samlat på sig.
En viss Edgar Allan Poe lär sagt :"om jag skulle pränta ner
mitt innersta skulle papperet ta eld"
Man kan också likna alla dessa självbiografiska luntor som
försvarsskrifter och vittnesutsagor som inför en domstol
där förläggaren är domaren, lektören, åklagare och så läsar-
na som deras nämndeman.
Orden är den mask vissa författare använder sig av för att
informera läsare om att han är någon annan än den han är,
och att författare är ett manipulativt släkte, kan vi nog alla
enas om.
Självbiografiska sådana tar oftast tillfället i akt skönskriva
sitt liv och inte så sällan i ett urskuldande av sina felsatsnin-
gar,där egna missräkningar tillskrivs bero på annans skuld.
Det återfinns otaliga sådana luntor i världslitteraturhistor-
ien som gör skäl för epitetet " falsk självbekännelsememo-
arer" under mened.
Det skulle vara en högst originell företeelse om någon våg-
ade ge ut en fullkomligt sanningsenlig självbekännelsebok
där författaren själv mal sönder sig till ett uns intet, samtid-
igt som han upphöjer andra.
*