Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Skrev en liten kanske väl utvecklande och inte helt sansad kommentar till Shininkagemusha's text ''Valfläsk'' - Publicerad här tidigare i december 2011


Parentesens ambitioner ...

Kan blott stillsamt sorgesamt med viss
känsla av ro ta till mig 
detta flödes innehåll och innebörd

- Konstaterar tyst för mig själv att det
är med allt det här
som du förmedlar i detta flöde 
lite som med vädret ... 
- Utan något att tala om,
något som vi kan reagera på
och samlas kring
 ... vad vore väl då vårt
människoöde?
- ingenting!

Naturen, djuren och växter och annat liv
- de skiftar allt eftersom klimatet
förändras över årmiljonerna ...

När växthuseffekterna blir för starka ökar
sötvattenmängden i haven och
salthalterna sjunker och golfströmmarna
upphör att värma där de brukar ...

Ett istäcke och snö tvättar under några
100.000 år bort den värsta skiten från
de industrialiserade delarna av världen,
eftersom de till övervägande delen är
belägen i de norra delarna ...

Människan sådan vi känner henne idag
kommer att överleva!
... I alla fall ett tag ...
Men inte i lika stora tal som
idag ...

De djurarter och miljöer som vi förstör
är inte riktigt så beroende av vårt
inflytande för sin historiska livscykel
som vi tror

Vi vill så gärna kunna peka på att det
är vad vi gör som påverkar 
hur världen utvecklas i den framtida historien 

- Vi är defakto parenteser och vårt
eventuella fortsatta deltagande i
framtiden beror till stor del
men långt ifrån helt på vad vi gör
med de resurser vi har idag ... 

Men än mer på hur vi samverkar
med varandra globalt,
regionalt och glokalt ...

Men innan vi ställer krav på globala lösningar
kanske vi skulle börja med att
ta hand om oss själva,
våra nära och kära,
våra bekanta och
grannar ... 

För hur kan vi kräva globala lösningar
när vi inte ens kan avvara den tid,
omtanke och medkänsla 
som krävs för att
vi var och en här och nu ska kunna
känna sig inkluderad i ett och samma
sammanhang???

Tror vi smittats lite för mycket av det
där så kallade
''Någon-annan''-syndromet
... och kombinerat det med ett mer
nymodigt syndrom benämnt
''Någon-annanstans först''

Förlåt min synism och krassa bild av vår
samtid ... 
Respekterar ditt inlägg och avser inte
att förminska flödets budskap - tvärtom
är det ett gott budskap, blott bara att
jag inte kan låta bli att se lite längre
än så ... 

Att jag lägger ut det här
är för att jag vill att fler ska reagera ...




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 325 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2017-07-29 06:56



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP