Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Minns du när vi köpte en 10 meter antennsladd och drog in till ditt sovrum och du tejpade ett vykort på tjock-tvn där Jesus klappar ett lamm. Din dotter grät när hon födde sin första dotter...för du var inte där. RIP


När jag går bort

 

Det är mycket som jag inte kommer att få se
Jag kommer inte att få se min dotter ta studenten
Och den beigerandiga vardagsrumsmattan
Som jag hängde på rullatorn och lämnade in
På kemtvätten, för middagen
Kommer jag att missa
Med två veckor...

 



För jag blev aldrig bjuden att delta i livet
(himmeln var blå och vi ordnade det fint i trädgården)
bara så du vet alla grannar som kände er kom också,
Söderberg flaggade på balkongen,
Han, den 90-åriga brevbäraren vars fru alltid
trodde din dotter snodde de fina dekorationsstenarna
i blomrabatten när ni flyttade in! Men som svalde
sin stolhet och ni blev goda vänner.
Paret Björks kom Catinka i trapphuset bredvid kom,
Ann-marie Karlsson med den lilla hunden kom).
Vi lånade stolar och bord från tvättstugan och mangelrummet
och klädde in i vita dukar.
och lade picknickfiltar på gräsmattan nedanför äppelträden
Så att alla skulle få plats
Jag kommer inte få se henne le över min present
Som jag inte orkade köpa för mina krafter var slut

 

 

Det är mycket jag aldrig kommer få veta
Eller göra den där resan, till Kreta
Och förut, det som var förut
Är inte nu
Luften är andad

 

 

Det är mycket jag aldrig kommer att få veta
Inte, hur ni ser ut när ni blir gamla
Jag kommer inte att få skicka
Pengar i ett kuvert till era barn, eller mina barnbarn
Att hänga i granen på julafton

 

 

Jag kommer inte få se era leenden när ni öppnar
Eller skakar paketen
Jag kommer aldrig få klä ut mig
I den mörkgröna regnrocken med lösskägg i kragen
Vara Jultomte med en kvinnas röst, igen
Låtsas gå ut på dass eller för att köpa tidningen
Kliva in och ropa Hoo hooo
Finns det några snälla barn

 

Här???

Men inte,

 

 

 

Och

Det är mycket ni aldrig kommer få känna
Värmen från min kram
Doften från mina kläder, och min trötta röst
Eller höra mitt klagade, igen

 

 

Men när jag går bort,
Då vet ni var jag varit ...

 

 

 

Hos er

 

 




Fri vers av Hon kallar sig poet VIP
Läst 234 gånger och applåderad av 11 personer
Publicerad 2020-03-30 18:46



Bookmark and Share


  Minkki
Det viktigaste,
att ha varit Hos er
det är ju det vi behöver, att vara den som "är hos"

bokmärker
2020-03-30

  Larz Gustafsson VIP
Katinka är ett underbart namn.
Minns att jag använde det i en dikt, som jag även tonsatte.

https://www.poeter.se/Las+Text?textId=727256

Ja, vi ska alla den vägen vandra, om vi lever och har hälsan. Frågan är: Var ska du tillbringa evigheten?


2020-03-30
  > Nästa text
< Föregående

Hon kallar sig poet
Hon kallar sig poet VIP