... av ens aktuella livssituation
kan vara innerligt befogad
på synnerligen goda grunder ...
Ty även om livet
så som det för stunden
råkar vara en givet
synes fungera någorlunda väl
är ibland någon form av revision
nödvändig ...
Speciellt om man känner
att det som fungerar
fungerar just därför
att man behöver
försvara och förklara
varje litet tecken
som sipprar ut ...
... tecken på
att saker och ting
kan ha förändrats
och ej längre är
desamma som de var förut ...
Visserligen är det ju så
att vi vet vad vi har
men ej kan vara säkra på
det vi kanske skulle kunna få ...
Men den osäkerhet
vi förtränger
och inte riktigt vill kännas vid
kan om den är befogad
bli någonting som blott bara
gör att vi det oundvikligt smärtsamma
förstärker, fördjupar och förlänger ...
... över tid ...
Tid vi kanske egentligen
inte ens har
Tid vi kunde använda
för att ta hand om
och utveckla starkare band
till det som i vårt liv
får oss att verkligen må bra ...
... medans det ännu finns kvar ...
Att revidera
och expressvärdera
den aktuella livssituationen
när vi känner att någonting
vi uppenbarligen
inte ens vill se
och än mindre tala om ...
... är nödvändigt stundom ...
Ty även om en revision
av ens aktuella livssituaion
leder fram till
att man måste fatta beslut
om förändring ...
En förändring som
innebär att det man har
måste omvärderas helt
oavsett om det leder till
att det kommer att ta slut ...
... och att det blir
nödvändigt att börja om ...
Så är det någonting
vi inte kan förtränga
och inte låtsas om ...
... inte över tid ...
Ty det skadar ej
blott bara
ens egen sinnesfrid ...
... utan kanske även
dem som en
älskar
tycker om
och bryr sig om ...
Alla de älskade
nära och kära
som faktiskt finns
och som vill få finnas i ens liv ...