Innehållet får tala för sig självt ... såväl i januari 2014 som när detta flöde tillkom som när helst i tiden ...
Vem tar ett steg till ...
...Bara ett steg
du eller jag vill
när alla andra
tar ett steg tillbaka ... ?
Tillbaka
för att de ej vill
någonting försaka ...
Vem av dessa alla
tar emot oss
så som vi
tagit emot dem
så många
gånger tidigare
genom åren ... ?
Åren
då vi själva ej
egentligen
vare sig
hade tid
eller ens
i närheten av
de resurser
som de själva
nu ändå har ...
Såväl
du som jag
skulle än idag
ta både
ett, två och tre
Ja, förmodligen
om så skulle behövas
ännu fler extra steg
för att den som
vi bryr oss om
behöver oss
och känner tillit
för att vi finns kvar
när alla andra
tar ett steg tillbaka
innan de fortsätter
att en annan väg gå ...
Men även vi
har en bortre gräns
om vars position
vi kanske inte alltid
är helt överens ...
En gräns
för vad vi kan försaka
utan att fullständigt
bortom all räddning
själva falla ...
Men här och nu
vet både jag och du
att det är något av
det svåraste som finns
för sådana som oss ...
Ty för dem vi
tycker om
bryr oss om
och kanske så ock
älskar
är vi kompromisslösa
vad avser att ej
utsätta dem för svek ...
För vi vet
att svek
gör ont
och bringar intet annat
än smärta ...
Smärta som
når ända fram och in
i såväl vår själ
som i vårt hjärta ...
Drömmer gör vi dock oavsett ...
... och kanske hoppas vi
åtminstone lite, lite grann
att det ska finnas fler
som är som vi
och som tar ett steg till
när någon verkligen behöver
så ock för sådana
som är som vi ...
... utan att blott bara
ta ett steg tillbaka
för att sedan
svepa en annan väg förbi ...