Läs och begrunda! Men fastna inte i detaljerna utan se till det jag faktiskt förmedlar här ... Ty tro det eller ej ... ... så rör det någonting som är väsentligt även för dig ...
Skillnaden mellan psykologi och psykiatri ...
... är milsvid
såväl vad avser
utbildning
som
inriktning
men också
vad de syftar till
utifrån
såväl
faktisk natur
som
behandlingssyfte
och
motiv ...
Psykiatri
handlar om
människan
utifrån ett naturvetenskapligt
biokemiskt perspektiv
emedan
psykologi
handlar mer om
vårt själsliga
existentiellt relaterade
inre liv ...
När psykologer
börjar anamma
socialstyrelsens riktlinjer
om 10 ggr KBT för
än den ena än den andra diagnosen
som fastställts och ordinerats
av en psykiatriker
inom psykiatrin
som är den övergripande enhet
vilken styr och bestämmer
även över den väsenskilda enhet
som handlar om psykologin ...
... Då bör vi ställa oss frågan
om det ännu finns någon där uppe
i ledningen för sjukvården
som har en blekaste aning om
såväl innehållet inom respektive område
som skillnaden mellan
vad som omfattas av psykiatri
och vad som omfattas av psykologi ...
Låt vara att de hör samman
och relaterar till varandra
men för guds skull
låt psykologerna
få tillbaka sin fulla legitimation
och auktorisation som läkare
för det som hör själen
och det existentiella till ...
Och se till
att psykiatrin
håller sig till
de biokemiska processerna
och de diagnoser som hör därtill ...
Tror att vi skulle kunna nå
ett väsentligt mer kvalitativt liv
om fler som har makt och position
för att fatta rätt beslut
antog detta synsätt och perspektiv ...
____________________________
Tillkom här i februari 2014
men saknar tyvärr bäst före datum ...