Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Försöker hålla mig borta i mitt skrivande för stunden från dessa frågeställningar ... Men uppenbarligen måste jag få pysa lite i alla fall ... Tillkom här i mars 2014 men även om allting förändras kärnbudskapet består ...


Spekulation till döds ...

... och eller till
såväl
nationell
som 
multinationellt
global
finansiell härdsmälta ...

Vi följer börsernas utveckling
minut för minut
timme efter timme
dag in och dag ut
från måndag morgon
till stängning på fredag
inför veckans slut ...

En kris dyker upp
av internationell karaktär
och börserna världen över
dyker ner till nya bottenrekord
från den ena börsen
till den andra och så vidare
efter varandra jorden runt ...

Större aktörer
passar på 
att sälja 
emedan börserna 
ännu är på hög nivå
och bidrar till fallet
som gör att vanliga småsparare
stundom från både
hus och hem tvingas gå ...

... eftersom
deras lånefinansierade
sparplaceringar
understiger värdet
de belånat aktierna på ...

Större aktörer
passar då åter på
att köpa
tillbaka sina tidigare
sålda placeringar
och får samtidigt
se värdet 
till sitt ursprungliga återgå ...

Cirkeln  är sluten
och krisen för vanliga dödliga
glöms så sakteliga bort ändå
varvid människor trots sina förluster
låter sina besparingar till 
nya placeringar i aktier återgå ... 

Ändå vet ju alla inom sig
att börsplaceringar
inte är någonting 
åt vilket
vanliga dödliga
borde ägna sig ... 

... om de inte har råd ...

Visst kan även vanliga människor
bli rika på placeringar på börsen
men lite är det som med Lotto-vinsten
där de stora utfallen 
är någonting som synnerligen få
någon gång kan få avnjuta
nu som då ...

Problemet blir dock 
rätt mycket allvarligare
när småföretagare
och medelstora företag
satsar sina överskott
men också delar av
tillfälliga likvida medel
på börsen
för att kunna optimera
sina kapitalflöden
så som det en framgångsrik
företagare och finansman
enligt gällande konvention anstår ...

Som lite mer insatt
i såväl privatekonomiska frågor
som i företagsstrategiska analyser
är det jag ovan lite väl
förenklat belyser
någonting som gör att jag ryser
inför hur det för såväl samhället i stort
som för mig och alla andra enskilda för sig
inför framtiden kommer att gå ...

Just nu 
här idag
när jag känner mig lite ur slag ...

... känner jag bara så ...

Vet dock att en annan dag
kommer jag åter se
ett fjärran hopp 
om att fler kommer att förstå
och en annan mer balanserad
väg kommer välja att gå ...

Det är i alla fall vad jag hoppas på ...




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 85 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2025-01-06 18:29



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP