Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
De som känner mig sedan tidigare i mitt liv vet att jag sällan eller aldrig nöjer mig med att snacka om saker jag vill göra ... - De vet att jag också till skillnad mot andra genomför det jag sagt!


Reboot, tack!

... Tänker på allt som varit
och som ännu pågår 
på ett i det närmast otänkbart
sätt och vis
till ett ofattbart högt pris ...

Inte bara för mig
utan för så många andra
vilka på grund av min 
ofrivilliga utestängdhet
från den för mig mer
normala verklighet
där jag har en minst sagt
hög funktionsduglighet
och skapar nyttighet på nyttighet
till mångas glädje och tacksamhet
men också till andras förtret ...

Stundom känner jag mig
som en riktig idiot
som accepterat min situation
under så lång tid som jag har gjort ...

Samtidigt vet jag 
att i såväl smått som stort
kunde jag knappast ha
handlat annorlunda än jag gjorde
eftersom min situation
är minst sagt något extraordinärt speciell
eftersom den in i minsta detalj
är en konstruktion
uttänkt och genomförd
av en genuint genialt ond person
vars specialkompetens är optimation ...

Vilket gör min aktuella livssituation
mer artifisciell än någonting annat ...

För stunden må jag 
i den aktuella situationen
fort jämt vara bunden ...

Men sen!

Sen blir det Reboot 
och då mina vänner
bekanta och andra som jag känner
då kommer jag igen!

Och ni som känner mig 
från förr
vet med fullt obeveklig säkerhet
vad jag förmår 
när jag åter på egna ben
helt och fullt utan begränsningar står ...

 

 

______________________________
Detta flöde tillkom här i april 2014 ...
Med perspektiv över tid är jag idag
minst sagt förvånad över att jag 
ännu är vid liv - Kanske inte helt
återställd men på god väg
mot alla odds ...




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 77 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2025-03-09 19:24



Bookmark and Share


  J. Herward
”Inte bara för mig
utan för så många andra
vilka på grund av min
ofrivilliga utestängdhet
från den för mig mer
normala verklighet
där jag har en minst sagt
hög funktionsduglighet
och skapar nyttighet på nyttighet
till mångas glädje och tacksamhet
men också till andras förtret ...”

Det här griper tag. Hör det sägas i min närhet i olika former, olika konstellationer och grupper. Det bär något allmängiltigt och högtidligt.

Det är sällan jag hittar texter av detta slag och i denna kategori. Nu vet jag hur det ska göras. Inte nog med att du skriver väl, du kan även framföra konstruktiv kritik på ett sätt som gör att jag som skrivare vill bli bättre.

Tack för det!
2025-03-11

  lodjuret/seglare VIP
Någon har sagt 'nu är ingenting roligt längre', för att den hade cancer. Men så hämtade den sig och dog först långt senare, då den kände sig 'färdig', och avled även den gången i sviterna av en längre tids sjukdom. Då tänker en själv att ibland blir 'dödskampen' förlängd och ännu något decennium gives åt en själv att tro sig som kunna förvalta, innan det slutliga mörkret kommer och sänker sig.
2025-03-10
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP