Mitt glas är när det inte är fullt möjligen halvfullt ... Ty jag vet att optimisten och pessimisten har lika ofta rätt Bara det att optimisten får så mycket större glädje av livet ... Det var i maj 2014 men känns rätt aktuell också idag
När allting synes ha stannat ...
... vet vi inom oss
att det snart nog
kommer någonting annat ...
Ty det enda
vi kan vara säkra på
i detta vårt erbarmligt
outgrundliga liv
är
att saker och ting
liksom livet självt
befinner sig i ständig
och oändligt pågående
utveckling och förändring ...
Och det är den enda
trygghet vi kan
känna oss fullständigt säkra på
oavsett om vi är
kvinna eller man ...
... på gott och ont ...
Men lik förbannat
en välsignelse
när livet synes som
om vore det
en evig förbannelse i sig ...
... om än när lyckan
mot dig fullständigt ler
den kommande förändringen
inte alltid alldeles
rättvis sig ter ...
Kanske därför
den rätta strategin
för att fullt ut kunna leva
och avnjuta våra liv
är
- Att ta vara på varje stund
av relativ friskhet, lycka och njutbarhet
vi får på vägen ...
- Att vi inte blott tänker
fina, vackra och andra goda tankar
om människor vi möter i allmänhet
och
om de nära och kära vi har i våra liv
i allra högsta synnerhet ...
... utan att vi istället
berättar för dem vad vi känner
och om det positiva vi upplever
med att de finns i våra liv ...
... och när det gäller dem vi ej känner
låter dem få veta vad vi hos dem ser
vilket såväl kan få dem att le
som att kanske må så innerligt
mycket bättre bara för att vi
samtidigt låter dem få veta
att vi dem faktiskt ser ...