- Men jag får väl skylla mig själv ändå ... Att jag lever singelliv är ju synnerligen självvalt och inte någonting jag som av nöd och tvång nödvändigtvis måste betyda att det ska behöva fortsätta vara så ... För höga krav? Kanske ...
Det spelar ingen roll hur snäll ...
... och omtänksam
jag varit
under veckan som gått ...
Det är nu åter
lördag kväll
och
det jag nu förstått
är ...
... att det spelar
mindre betydelse
än vad jag eller någon annan
skulle kunna tro
att jag den dig
som är ämnad för mig
allt annat än försmått ...
Ty din närvarande frånvaro
och att du ej
finns här hos mig
visar ju blott bara
vad som ej föregått ...
... i vare sig
stort eller smått ...
Att jag så innerligt
dig bara så mycket vill
räcker uppenbarligen inte till
att förändra det som är
med att du ej är här
oavsett hur snäll
och omtänksam
jag än är
inför en lördagskväll
som den här ...
Så jag hoppas
stilla tyst inom
att du ska förstå
hur väsentligt det är
för mig
att jag tillsammans med dig
vara får ...
Vill inte behöva vänta mer
och riskera att
på grund av nöd och lust
åter en gång i mitt liv
mer eller mindre tvingas till
att välja in fel
alternativ
i mitt liv ...
Du vet lika väl som jag
att det jag avser vara fel
kan definieras utifrån
sådana specifika drag
vilka man kan möta
hos alla människor
som synes
trevliga, vackra och söta
varje dag ...
Men där ingen av dem
motsvarar de preferenser
vilka driver en sån som jag ...
Ty det finns blott bara
en av dig som är den
som är så där perfekt ämnad för mig
och eftersom jag ej
någonsin kommer att kompromissa
med kärleken igen i mitt liv ...
... finns inget annat alternativ
till vem jag vill få
leva tillsammans med i mitt liv
än den dig som är ämnad för mig!
__________________________
Tidigare publicerad här i juni 2014
men känns lite aktuell igen ...