Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Att prioritera den tid man har så att den räcker till även för ens egna behov - borde vara, men är i praktiken inte så lätt på något sätt ...Tillkom här i juni 2014 men torde vara tämligen tidlös ...


Det är så ont om tid ...

... för att finna rätt
på de förutsättningar
man behöver
för att kunna ta vara på
de möjligheter som finns
för att få hinna utvecklas
till det man vill 
som person och existentiell individ ...

... innan allt redan är över
och man ej längre finns till ...

Likväl är just tid
det enda vi har gott om ...

Bara det att det är
så himla svårt
att prioritera 
den tid man har ...

... dels på grund av
att det är så många
man älskar, tycker om
och bryr sig om
vilka pockar på ens närvaro
och
dels för att 
man just därför
inte riktigt hinner med
och tar sig den tid man behöver
för att prioritera sig själv
och sina egna behov ...

Då kan det vara bra
att påminna sig själv om
att alla dessa människor
man älskar
tycker om och bryr sig om
nog hemskt gärna vill
att man ska finnas kvar
länge till ...

Ty för att man ska
kunna finnas för dem kvar
och fortfarande kunna ge dem
allt man vill
och som de behöver få och ha ...

... så måste man prioritera
sig själv och sina egna 
allra mest primära behov
för att kunna fortsätta
finnas till och må bra ...

Det underlättar
när man måste säga 

- Jag förstår
att du behöver min tid
och min närvarande uppmärksamhet
här och nu
idag liksom igår ...

- Men om det inte är
alldeles livsnödvändigt akut
för dig 
att få denna tid och uppmärksamhet av mig,
så måste jag säga nej till dig
då jag för stunden är upptagen
med saker och ting
som är viktigt för mig
för att jag ska kunna finnas
också imorgon för dig ...

För om du tänker efter
lite grann inom 
hur alla dessa människor
agerar och reagerar
när du behöver
deras uppmärksamhet och tid få ...

... så inser du rätt snart
att de bara finns där för dig
när de inte har bokat upp sig
för någonting annat i sina liv ...

... och att du själv 
alltid finns där för dem
när de har luckor i sin kalender
var och en för sig ...

Luckor som sammantaget
fylls av all den tid
du själv behöver 
till den grad
att det inte blir någon tid
för dina egna behov över ...




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 88 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2025-09-11 19:57



Bookmark and Share


  La Magnólia VIP
Viktiga tankar. Man vill så gärna finnas där för nära, kära och behövande runt omkring. Ge av sig själv när man upplever ett starkt behov. Men om man ger mer än man har så slutar man till slut att finnas kvar.
Din text får mig att tänka på varningen : " Om du inte är simkunnig så hoppa inte i för att försöka rädda en drunknade. Då är risken stor att två drunknar. Försök hellre hitta bra alternativ.
Det där du skriver om att be om tid för egna behov om det inte är livsviktigt är en bra tanke. Då har man samlat mer kraft och kan vara till större hjälp vid andra tillfällen.
Jag har själv lätt att falla i fällan att ge mer av mig själv än jag egentligen har...
2025-09-13

  BenGust VIP
Att kunna finnas där för någon samtidigt som man själv involveras eller utvecklas måste ju vara drömscenariot. Ofta flyger ju tiden då utan att man noterar att den har gått. Och såna stunder kanske inte behöver någon egentlgi prioritering. Men kommer det an på familjestorleken eller att umgänget är stort erfordras nog viss planering.
2025-09-12

  lodjuret/seglare VIP
Envar människa lätt kluven är,
som en tvådelad karaktär,

sådan är hon samt förbliver,
trots hon omedvetet utdriver,

någon som tvivlar på existensen hennes, ibland för att hon hotar dennes.
2025-09-11
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP