Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
De begynnande avsnitten ur en serie som blev skriven 2010, nu en smula omformulerad på sina få ställen. Tillkom sedermera serier om Familjen Björnbärsbäck osv, men den här känns mest mättad i sitt kortare dagboksspråk, åtminstone inledningsvis.


Början på Familjen Hjortronmyrs Bärplockning (i Repris)

 

 

ur Familjen Hjortronmyrs Vanliga Bärplockning

första dagen 


Vi tog Björnsjön idag
blandat lingon o blåbär
mjukstart 19 liter
Säsongen ser god ut!
Barnen ville va med och plocka i början,
klättrade sedan i tallarna
ritade med tuschpennor på barken
Fick bli husvagnen
Hörde emellanåt ljud av grenar
- ingen älg i sikte
förmodligen bara en till familj
Mulet men hett
svettbanden funkar alltjämt
fast nya sortens myggservetter harmlösa
Såg björnbär på hemvägen,
fyllde några reservhinkar
Spelade kort frampå kvällskvisten,
ett par fästingar vardera
Smörgås med årets första smultron på!!
Imorgon blir en hård dag

 

 

andra dagen 


Skulle ägnat hela dagen åt blåbär
men redan före bilen
stannade vi vid hallonen
Tyckte alla såg fylliga ut
och morgonsolen lyste härligt där
Bossanova i freestyle
små maskar men int ett knott
blott plockandet och oss
Så vi blev kvar bland snåren
till månens uppgång, 69 liter vardera
på man o kvinna
Mjölksyra i varenda arm
Rispor på vartenda ben
Barnen fick vara så goda
att också kånka

rakt in på källarhyllorna
i väntan på sylt
Ty lekt hade de ju gjort
alla timmarna - vars nånstans?
Åt knappt ett hallon den natten,
hallucinerade om deras safter
fulla nog att fylla alla landets buskar

 

tredje dagen 


Tog Opeln med husvagn
från stugan kl 05.37
min hustru körde
medan vi andra ännu sov
Efter bron höger
sedan höger in på "vägen"
genom våta snår
Bommen står faktiskt öppen!
Vänster ut på grus
Där finns en aldrig tömd brevlåda med Vreskärr på
så vänster vid gläntan,
följde renen en god stund
tills stor mossig sten
Kliver ut och
plockar med tjugosex stora hinkar
ungarna varsin mini
Stigen fordrar dubbla par gummistövlar!!
Kom fram till gammalt kalhygge,
hörde hökarnas sång
Trampade dryg trekvart
torra kvistar
Kissade bakom stubbarna
vid skraltiga vakttornet
Hade tappat ett par hinkar
hundratjugo grader sydväst
Träsket glittrar mellan tallarna
- inga träskor här int
Kommer fram på gungande myren
suger i magarna
Vad får vi skåda??
Jo
Ohyggligt gott om åkerbär!!
Blir annan sorts plockning
dock besläktad
Smula snällare natur här
fast solgasset tar sitt
och många lager djungelolja
Likör på åkerbär
måste sägas
dess droppar tackar man
aldrig i livet nej till
Tänk ifall våra föräldrar varit med nu..!
Åke borde ha plockat ihjäl sig
Bärit skulle ha burit hem hans hinkar
Åtskilliga liter
tar vi nu Rekord
knallar tillbaks vid 16.38
Vreskärr avlossade skott
21.54 far vi hemåt
Lämnade delar av rejälaste
fångsten åt trollen
Fick föga plats i husvagnen
Orkade ej rensa inatt

 

 

fjärde dagen 


Kommit knappt ens utanför huset
Hustrun min ville inte låta bli

att rensa åkerbär halva natten
sen alla hallonen till paj
Nu sover hon som en drottningsylt
Prinsen o prinsessan är sjuka
Röda bär över hela kroppen har de
och världens träningsvärk jag
trots vi tillhör landets starkaste plockare
(fick ju Guldbäret i fjol)
Lyssnade på trudilutten med Magnell
"Så ont som det varit om blåbär i år,
det har jag i ryggen idag."
Tog mig ut på tomten
kände på vinbären
de svarta leder som vanligt över de röda,
tordes smaka ett kursbär
Ligger något härligt syndfullt i bär som ännu 
inte är riktigt mogna
alternativt övermogna

När min älskling vaknade
hade stugans alla bärdofter samlats
i henne, pånyttfödda
och vi gjorde ett barn till
fastän Smultra och Pär börjar bli riktigt bra
bärplockare när de bara vill
hålla sig någorlunda still
eller pausa sina amerikanska magasin
och vistas i de svenska djunglerna

 

 

femte dagen 

Smultra väckte oss med en kopp smultron..!
Hade hon hittat dem
inunder förstutrappan..?
Vår kära dotter fick oss
vakna lugnt - int behövde
vi rusa ut genast
i markerna efter fler bär än nånsin
när kärleken finns här
Pär påminde oss därtill
när han kastade boll i källaren, helt vild
om hur glasburkarna behövde tas omhand
samt etiketterna ses om 
inför kommande syltskördar
Ägnade fjorton regnblandade timmar

åt att fylla över
dem som nästan var slut
till de burkar som bara påbörjats
av i bästa fall samma sorts sylt
Ty våra bärbegär
rymmer inga tomburkar
När kvällen slutligen knackade på
stugan i form av vår granne
Marjanna som är polska eller finska
eller var hon nu har sina rötter
och hursom helt ogenerat
bad att få låna en burk
för sina kommande äventyr
på myrarna häromkring
då stod faktum uppenbart för dörren :
imorgon måste vi bege oss
iväg tidigare än tidigt
emedan faktiskt finns fler därute
vars fingrar i kakan
får bärrikedomen att minska
Jo, i fjol funderade vi smått
på nåt sorts samarbete, att slå våra hinkar ihop
med en till familj eller
en och annan ensamplockare
Men Marjanna tycks oss
näppeligen hängiven,
snarast en dagsslända på bärfronten
För igår höll hon på med badminton
halva dagen i bikini
med nån björnhanne på besök
och flera gånger
under samma månad
har vi sett hur de klipper gräsmattan
som om där skulle kunna växa bär
Hahahaha, icke hur färska grässtråna än är
blir det minsta hjortron
- alltså alldeles bortkastad tid..!

 

 

 

 

 

 

 

 




Fri vers (Prosapoesi) av TrollTörnTrappan VIP
Läst 25 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2026-06-28 02:32



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

TrollTörnTrappan
TrollTörnTrappan VIP