Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
om diktarens sociala ställning


Den okända diktaren



Han diktar seriöst och har något att säga,
är mångsidig och behärskar alla genrer
men blir bara refuserad,
år ut och år in,
verk efter verk,
decennium efter decennium,
av vilket förlag som helst,
och bara kör med samma intetsägande opersonliga formler
utan kommentar, utan uppmuntran,
utan erkännande, utan bekräftelse
ens på att någon läst insänt manus.
Vad har förlagen att vinna på
att refusera en diktare
konsekvent för alltid
vägrandes att ge honom den minsta chans?
Oberoende av kvalitet, produktivitet,
intressant innehåll och oantastligt språkbruk?
Han hänvisas till byrålådans svarta självmordsmörker
eller till nätet, men där får han betala för att prostituera sig.
Aldrig förr i historien har diktare haft den ställningen
att de nödgats betala för att komma ut.
Det är unikt för vårt samhälle och vår tid.
Är diktaren en kvinna är hon utan tvekan en ensamstående mor
och utsätts då för skönstaxering för sin fattigdom,
då taxeringsmyndigheterna inte tror på att inkomster kan vara för låga –
man kan ju inte leva under existensminimum,
och framgår det att man gör det enligt deklarationen
måste man ljuga, alltså blir det skönstaxering
med våldgästning av kronofogden
som återkommer varje år
då vederbörande inte har några tillgångar.
Och diktaren fastnar i anonymitetens fattigdomsfälla
och kan ej ta sig ut ur den onda cirkeln
av misärens återvändsgränds ekorrhjul;
så det slutar helt logiskt med självmord,
han försvinner frivilligt då han inte var önskvärd,
han var från början utesluten från samhället,
liksom Platon uteslöt Homeros från sitt akademiska ’idealsamhälle’
där endast rumsrena akademiker fick förekomma
medan fantasin, kreativiteten och friheten uteslöts.
Måste det då vara så illa?
Diktaren ville inte bli negativ eller bitter,
han ville bara skriva konstruktivt och kreativt,
han ville bara berätta goda historier,
men den långsamma kvävningen i ett samhälle
där kulturen var satt på undantag och tabustämplad
om den skilde sig från modet och lönsamheten
tvingade honom vart han icke ville,
in i bitterhetens, isoleringens och föraktlighetens hörn,
som ej var acceptabelt,
så han försvann helt frivilligt
med alla sina dikter, dramer, romaner,
essayer, reseskildringar, noveller, biografier,
som allt deletades från nätet
eftersom han inte längre kunde betala
notan från sitt webbhotell.
Vi kommer aldrig ens att få veta
vad han/hon hette
då diktaren tog konsekvensen
av samhällets ihjälrefusering av honom
och tog med sig sin identitet
bort ifrån det.

Och förlagen tiger och skär ner
och skyller på att böcker är för dyra
både att köpa men i synnerhet att producera,
varför bara någon promille numera accepteras årligen
av tusentals insända manus,
varför refuseringsruljangsen blir outsägligt trist
och de riktiga manusen till slut
alla bara hamnar i dokumentstrimlaren.
Men är det inte värre än själva nazismen
med deras bokbål
att förstöra böcker innan de ens blivit tryckta?
Och hur kan någon skribent
mer ha något förtroende för något förlag,
om allt vad förlagen kan göra
är att förstöra ditt manus?




Fri vers av Aurelio
Läst 981 gånger och applåderad av 8 personer
Publicerad 2008-02-08 15:46



Bookmark and Share


  Lordslig
alldeles korrekt faktiskt
2009-12-09

  erkki
Konsten är ett mysterium. Hur bedöms den? Hur kommer den till? Ska den inlemmas som en sakfråga i vår praktiska värld? Hur?

Du sätter fingret på allt detta, på ett vemodigt men bra sätt, men reagerar mot att du för in prostitution i sammanhanget. Att betala för att delta och utbyta synpunkter på nätet - som här - är väl OK?

Men den som vill leva på sin konst tvingas ta hänsyn till marknadskrafterna. Ett beskt påstående som jag önskar vore osant. Med IT-tekniken har säkerligen utbudet till förlagen mångfaldigats så de storknar. Där drunknar säkert många fina texter. Också. Så det ligger lite ironisk logik i att många konstnärer blir kända först efter sin död.
2009-09-27

  MeAmmie VIP
Så sant så! Men inte mindre viktig är frågan varför måste man ha en social ställning jag hade trivts med att vara endast skrivande människa! Men det är ekonomin som är pudelns kärna och de fina i litteraturvetarna som med sin sociala ställning pissar på oss! Fredens Lena Liljor/Ammie
2009-01-25

    Sandrew
Hmm, läste texten och ju längre ner jag desto dystrare blev jag över poetens öde. Hoppas dock att man finner andra vägar att nå fram med sina texter.
Fint!
2008-10-04

  Michaela Dutius
En svart skildring som av någon anledning får mig att tänka på studenten i Mont Martre
2008-02-10

  aol
tråkig historia
2008-02-08
  > Nästa text
< Föregående

Aurelio
Aurelio