Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Nu ska jag, faktiskt, berätta en historia . En tragisk historia.


Kungariket Sveriges Uppgång och Fall (1)

En gång, för länge sedan, ungefär 50 år sedan levde vi Svenskar i en hyfsad liten idyll, vi hade det skapligt, sjukvården var fri och folktandvården var relativt billig , Tv.n hade kommit och vi hade alla fått rätt till pension . Kriminaliteten var låg och arbetslösheten likaså. Hemska filmer var förbjudna att visa på biograferna och de flesta tyckte att det var bra . Dokumentärfilmer från nazisternas koncentrationsläger var undantagna, men det var ju sanna filmer. .
I skolan, jag gick själv i småskolan 1956, klass 1 , ja, det hette det, var det lugnt och skoj, mobbing var ju inte uppfunnet ännu . Visst brottades man ibland på rasterna, men det var grabb mot grabb och när en gav upp så var det inget mer med det. Lärarna kunde vara rätt stränga och disciplinen var hård. Många i dagens samhälle tyckte att den var för hård, men jag håller inte riktigt med om det. Ska förklara varför . Jo, för undervisningen var effektiv, speciellt i småskolan (nuvarande Lågstadiet) : Allt rabblades om och om igen, utantillläxor var vanliga, det, liksom, ja, o, fasa (för alla flumliberaler), vi småklassare blev \"programmerade\" i svenska (skrivning/läsning) matematik och i alla teoretiska ämnen , vi blev, mer eller mindre, \"indoktrinerade\" . Och, Gud bevare den, som inte lärde sig läxorna !! Kvarsittning och bakläxa var obligatoriskt . Och lydde man inte då fick man sig \" en känga\", dvs en örfil, t ex. Usch, vad hemskt !säger dagens fisliberaler , men vi ser ju vad som har hänt med deras skitliberala skolsystem (återkommer senare med en vidräkning till fisliberalismens skolsystem).
Många, som läser det här, må tycka att undertecknad verkar stockkonservativ, men orsaken till att jag anammar dåtidens pedagogik är följande: ALLT VIKTIGT VI LÄRDE OSS I SMÅSKOLAN, G R U N D E R NA, DEN FÖRSTA GRAMMATIKEN FINNS KVAR I HJÄRNBALKEN ÄN IDAG !! OCH HELA DÅTIDENS FOLKSKOLEPEDAGOGIK VAR LIKADAN ,FRÅN 1:an TILL 8:an
(9:AN VAR INTE UPPFUNNEN ÄN. OCH JAG ÄR EVIGT TACKSAM FÖR DETTA.
DÄRFÖR MINNS JAG, ÄNNU 52 ÅR SENARE, SAKER JAG LÄRDE MIG I 1:AN ! HUR MÅNGA NIONDEKLASSARE AV IDAG MINNS VAD DE LÄRDE SIG I ETTAN, I DETALJ ? INTE MÅNGA.....5 PROCENT KANSKE...
DET ÄR DÄRFÖR VI 59- 60-ÅRINGAR STAVAR BRA, KAN MULTIPLIKATIONSTABELLEN SOM ETT RINNANDE VATTEN, KAN ALLA TYSKA GRAMMATIKRAMSORNA, LÄSER ENGELSKA FLYTANDE MM .
Visst finns det undantag, både vad det beträffar oss 59-60-åringar och dagens elever, men, i det stora hela, så har jag RÄTT !! KRAV hade vi på oss, KRAV har också dagens elever på sig själva, MEN, någonstans på vägen, försvann den EFFEKTIVA OCH BEVARANDE PEDAGOGIKEN P G A KRAVLÖSA OCH FLUMMIGA FISLIBERALERS INTÅG PÅ UTBILDNINGSARENAN !! DESSA HAR, UNDER DE SENASTE DECENNIERNA, TOTALT RASERAT VÅR SVENSKA SKOLPEDAGOGIK !!!!!! TYVÄRR OCH DJUPT TRAGISKT FÖR DE HUNDRATUSENTALS UNGDOMAR SOM DRABBATS AV DETTA !!
Fortsättning följer




Fri vers av Mats Henricson
Läst 417 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2008-02-21 18:41



Bookmark and Share


  aol
helt sant sett på detta fina vis mats jag känner ju igen mej
men vissa lärare var väl hårda men ändå bravo mats
2008-02-21

  Ewa-Britt Nilson VIP
Ja elverna skulle
se skolarbetet
så här, de lär
inte för skolan,
de lär för sig
själva och livet!
2008-02-21
  > Nästa text
< Föregående

Mats Henricson
Mats Henricson

Mina favoriter
Längtar BORT...
älska