Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
En dikt som inspirerats av tvetydiga bibliska profetior, som alltid kan tolkas som i beråd att uppfyllas i just den epok man lever i.


Odjurets natur

odjuret talar alla språk
det talar i den som har en fot i avgrunden
brännmärker honom för livet

odjuret visar oss härligheten
när vi inte kan skilja på sanning
och lögn
saliga och i galenskap står vi

profeter tyder ödets kroppspråk
för framtiden är inte en gåta
det är en hemlighet
ödet yppar inget

att försöka hindra det som komma skall
är som att bygga en damm mot
stigande vatten
dammen kan hålla
men olyckan vilar kvar länge

vi har blivit isådda ord
de gror i vårat inre
en hjord av människor
som inte ser odjurets verk

skurkens skägg river vi inte i
då en skenjakt läggs fram i ett vardagligt ljus
i våra hem
odjuret får er att blicka bort
en täckmantel

hånad, prisad och fruktad
på dessa sätt ses han av olika ögon

hans ord täcker sanning med lögn
då lögnen uppdagas täcks den av en ny
och allt sker i lammets namn
så att vi må glömma

detta är hans alibi

han påminner oss ständigt
om ett möjligt hot
i vår maktlöshet tvingas vi lyssna
suga in vartenda ord

en piska ska valla in oss
i säkerhet




Fri vers av Ronnie Aspbäck
Läst 272 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2009-11-20 15:59



Bookmark and Share


  Ronnie Aspbäck
lycksele: ja, det är ett sätt för andra att valla människor, Jesus som herde är inte en dålig analogi, varken enligt mig eller de religiösa konstigt nog.

tack båda för era kommentarer :)
2009-11-20

  lycksele
domedagsprofeterna är många av olika slag
syftet är dock ett och samma: att skrämma folk till 'den rätta tron'
2009-11-20

  Mr Lindemann VIP
Doktor Pierce ställer frågan om vem den verklige juden är: den lömske och kroknäste slavhandlaren i Tel Aviv som våldför sig på våra kvinnor för att hans religion och hans lagar tillåter honom att göra det, eller den känslige, violinspelande filantropjuden som presenteras för oss av Hollywood? Är den verklige juden den israeliske medborgaren som, då han själv inte är slavhandlare, är nöjd med sitt folks traditioner och med det faktum att hans judiska fränder fortfarande är involverade i slavindustrin - eller är det den vänlige juden som äger klädesaffären i köpcentrat där man handlar och inte verkar ondare än någon annan affärsinnehavare? Är det den till utseendet främmande ortodoxa talmudjuden med sina långa hårtofsar och sin kalott och svarta dräkt, den sort som man ser i New Yorks "diamantdistrikt", eller är det den till utseendet normale ekonomiprofessor man hade på college, och som föreföll vara en trevlig sälle?
2009-11-20
  > Nästa text
< Föregående

Ronnie Aspbäck
Ronnie Aspbäck