Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Sverige 2013 (Rapport från Tredje månvarvet)




Teaterformen har tagit ytterligare ett steg i utvecklingen. Många år av enkelriktade försök till publikmedverkan har framkallat vad som synes vara en kompromiss. Numera åker ett flertal skådespelare hem till publiken, vilken på så vis slipper egen transportkostnad, fastän biljettpriset snarast stigit. I regel beger sig en eller två skådisar i taget hem till en ensam publik eller ett par. Om publiken önskar kliver skådisen in bakom teven eller dataskärmen och agerar därifrån. Oftast har skådisen ifråga fler än en tangent på sitt piano. Polisen har i 0,3 promille av fallen fått larm om att verksamheten döljer en ny form av prostitution. Dock vid de tillfällen då Polisen låtsats vara publik har erfarenheterna varit enbart positiva. Så även i de fall när pjäsens handling har krävt att skådisen spelar hora och publiken spelar torsk (i vissa fall tvärtom). Ett flertal kommuner har valt att lösa det potentiella problemet genom att betala för samtliga biljetter. En kommun har redan hamnat i fängelse för koppleri.



Årets bästa album har redan kommit ut. Det heter passande nog "Årets Bästa Album. Punkt Slut". En begränsad upplaga släpptes under pseudonymen Magister Ungdom. Efter knappt en månad kom en på ytan exakt kopia, men i namnet Mäster Urk, som innehåller covers på alla originalen. Musikmyndigheten misstänker starkt att det är Magnus Uggla som ligger bakom. Recensenterna skriver redan som att teorin är ett faktum, "ehuru Uggla är den enda som omöjligen kan trolla bort sin röst, hur bra på pastischer han än är". Uggla säger personligen till Dagens Kvällsblad: "Albumet är bäst, helt OK i min smak." Bandet Magical Uggliness håller i Kanada som bäst på att upprepa samma process.



Dokusåporna överlever genom nya trenden att göras "baklänges". Det gemensamma draget är att börja med en deltagare som sedan väljer ännu en. De bägge kamraterna röstar sedan in en tredje, vilka tvingas komma överens om en till, och en till och fruktansvärt många till... I det hittills största skräckscenariot i svensk historia var man drygt hundra gubbar o gummor i samma cell. Och då var deltagarna så oense som man kunde bli om vilka som (verkligen inte) borde vara där. Plus att flera personer av misstag blivit inröstade till fel dokusåpa, så att de fått sitta och bada i baren istället för att stå och hålla balansen på stranden. Vinstpengarna skapas hursomhelst genom det hårda arbete som alla hängivna överlevare med eller mot sin vilja utför. Summan delas sedan av publiken, naturligtvis inte lika, utan de som tittat flitigast och läst på flest forum får mest. Inte minst eftersom vi voyeurer bidrar starkast till verklighetens fortlevnad i såpbubblorna.


 

 

 

 

 

 

 




Övriga genrer (Essä/Recension) av TrollTörnTrappan VIP
Läst 265 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2010-10-29 19:18



Bookmark and Share


  TrollTörnTrappan VIP
Jo, jag försöker uppenbarligen göra allt för att visa att allt är en påhittad, godtycklig uppdelning i konst och verklighet - en uppdelning som inte desto mindre blir fullt verklig, och i bästa fall konstnärlig, i vars o ens liv...

Finns ju förresten redan arenor där en skådis spelar för en människa i taget, i ett rum bakom draperi el dyl. Glömde hänvisa till det i texten, även om hemmet möjligen är att gå ett steg längre...
2010-11-01

  Nanna X
tack för tips om interaktiv teater! snacka om konst & verklighet...
2010-10-29
  > Nästa text
< Föregående

TrollTörnTrappan
TrollTörnTrappan VIP