Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Det här är ingen dikt.




Om kommentarer och kritik på poeter.se

Vissa kommentarer kan förstöra en text! Tycker jag.

Men det är jag det.

Jag gillar inte påhopp. Jag gillar inte sarkastiska kommentarer.

De kan lätt tolkas på fel sätt.

Ja, en del människor skriver elaka saker här på poeter.se.

Men som tur är så kan man ta bort dem. Om man vill. Eller om de ber en att ta bort kommentarer för att de skäms.

Och det vill jag. För jag tycker inte om att dikten försvinner pga en elak kommentar.

Då fokuserar människorna  på de elaka kommentarerna mer än på dikten.

Jag tycker att kritiken ska vara konstruktiv och föra fram budskapet i dikten.

Men det är vad jag tycker.

 




Fri vers (Fri form) av Ninananonia VIP
Läst 741 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2010-12-15 19:09



Bookmark and Share


  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan)
Jag håller verkligen med dig, som jag tidigare sagt i kommentar. Här är man inte medlem under villkor att utstå hån, eller elakheter, eller ens kritik, om man inte så önskar. Det är inget krav för medlemsskap, Här skriver ju människor utan att ens ta betalt för det. De som vill ha kritik och stöd i att förbättra och ändra i sitt skrivande är ju fria att be om det! Men inte pracka på andra att tycka så.., låter konstigt för mig. Obehagligt. Det du skriver om är ju nedlåtande kritik, hånande och elakheter. det är något helt annat med konstruktiv kritik, och att komma med små förslag på förbättringar osv. Det úppskattar jag väldigt att få, och har också ibland givit någon sådan kommentar. Men ofta också i mail i stället om en etxt jag tykcer om, som kan framhäövas äön meer om något litet förändras osv. Jobbigt med folk som ska bestämma vad andra ska göra och tycka och tänka och känna.
2010-12-19

  Ninananonia VIP
De personer jag syftar på vill inte diskutera.
De skriver för att visa sitt hat och sin avsky mot alla.
Jag vill inte att mina dikter ska förstöras av hatiska subjektiva påhopp och värderingar.

Respekt! :)
2010-12-18

  Ninananonia VIP
Respekt!
:)
2010-12-18

  Måna N. Berger
Det finns, som sagt, olika sorts kommentarer. Det finns kommentarer på dikten, spontana gensvar, seriös kritik (som kräver lite mer av den som ger kritiken) och så finns det den där typen av uppenbart illvilliga, taskiga kommentarer, som enbart har till syfte att skjuta såväl text som författare i sank. Men jag tycker inte man behöver ta bort dem. De slår tillbaka mot den som skrivit dem. Jag tycker de kan stå kvar och skämmas!
Beträffande sårbarhet, så är det ingenting som speciellt utmärker nybörjare och blyga amatörpoeter. Även de mest etablerade författare kan drabbas intill tystnad av elak kritik. Kanske något att tänka på.
2010-12-18

  Lena Krantz VIP
Att ta bort en kommentar är helt enkelt kass. Jag tycker så och det står jag för. Jag har med andra ord aldrig tagit bort en kommentar eftersom jag hyllar det fria ordet och åsiktsfriheten.

Eftersom jag skriver om det jag skriver så förväntar jag mig i och för sig arga kommentarer men får istället för dig säga att jag har blivit besviken, de kommer alltför säller för....

Jag söker inte medhåll, jag söker diskussion och interaktion.
2010-12-18

  Anna*
Jag tycker att det är en självklarhet att visa alla poeter respekt. Alla kommentarer jag skriver är ärligt och vänligt menade. Om man inte tycker om en dikt kan man behålla det för sig skälv tycker jag. Det står ju varje människa fritt att läsa eller låta bli.

Jag har själv råkat ut för dem som det syftas på och det är ju bara tråkigt. Helst skulle jag vilja slippa blocka. Om det bara fanns lite respekt och välvillighet skulle det inte behövas.

Tilläggas skall att de allra flesta poeter här inne är supergulliga och jag är glad att jag stannade kvar och har fortsatt skriva, trots allt!
2010-12-18

  Ninananonia VIP
Självklart är det dikten som ska tala för sig själv. Men vissa dikter kan tolkas på olika sätt. Det beror på läsaren själv.
Jag tycker att man ska visa varandra respekt.
2010-12-18

  Larz Gustafsson VIP
Min gamla käpphäst måste jag också köra fram: Håller för det första med Nina om att det är dikten som ska föra fram diktens budskap. Den ska med andra ord tala för sig själv.
Men jag tror INTE att det är genom s k konstruktiv kritik eller genom andras kommentarer överhuvudtaget som man "utvecklas" som poet. Det gör man genom att fortsätta skriva poesi. Och läsa poesi.
Om jag jämför det jag skriver nu med det jag skrev för 10 år sedan eller bara 5 år sedan kan jag genast iaktta en skillnad.
Beror den på att jag suttit och memorerat alla kommentarer jag fått i syfte att "undvika fallgropar" etc? Ingalunda!
Poesin har en egen inneboende dynamik. Underskatta den inte.
Om jag t ex skulle ändra en dikt så att den faller en eventuell kommentator i smaken så är det ju inte längre min dikt utan hans eller hennes.
Låt mig samtidigt ta tillfället i akt att påpeka att jag inte tror ett DUGG på s k skrivarkurser o dyl.
2010-12-18

  Ninananonia VIP
Respekt :)
2010-12-18

  Ninananonia VIP
Jag menar det jag sa: att vissa poeter skriver kommentarer som förlöjligar diktaren. Konstruktiv kritik är sådant som gör att diktaren lär sig något.Det handlar inte om att få medhåll.
Jag menar att dikter kan tolkas olika av olika personer, som läser dikten. Därför tycker jag att kritiken ibland kan få fram olika tolkningar av en dikt. Bra kommentarer är konstruktiva och inte förlöjligande och elaka. Men det är min åsikt. Du behöver inte tycka som jag. Jag tycker att alla dikter kan tolkas på många olika sätt. Det handlar inte om att bli struken medhårs.
2010-12-18

  L Patrik W Johansson VIP
100% rätt

ja slösar aldrig en kommentar om den ej är positiv, varför få andra att tycka lika, det är ju subjektiva texter det handlar om, bloggtexter mm läser jag inte, bara i bloggar

och jag kommenterade gärna den här texten
eftersom det är poeter communitys största problem sedan start
på internationella siter har medlemmarna mer respekt

Be well,
LPWJ
2010-12-18

  Ninananonia VIP
Ja, när jag publicerar en text offentligt så
kan det komma sarkasm och elakheter.
Jag tycker att det är dålig respons på en dikt.
Man kan vara konstruktiv, som jag sa i texten.
Det handlar inte om att klara av. Det handlar om att det förstör en dikt och tar över fokuset från dikten.

Men då kan jag välja att ta bort elaka kommentarer, som jag sa. Och det är skönt! Det finns människor här på poeter.se som letar fel och älskar att förlöjliga andra poeter med elaka kommentarer. Det kan man se om man kollar in deras kommentarlistor.
Du skriver att det finns undantag och det är dem jag talar om.

De som är överdrivet negativa och njuter av att såra andra som skrivit saker från sitt hjärta. Jag tycker dessutom att negativ kritik hämmar skrivandet. Särskilt om denna person är nybörjare och känner sig osäker i sitt skrivande. Kritik är subjektiv. Den som läser har kanske inte rätt alla gånger. Då är det bättre att låta bli att kommentera syrligt och elakt tycker jag. Man märker väl ändå om dikten är bra genom de kommentarer och applåder man fått.

Hur vet du att de positiva kommentarerna inte är äkta och hjärtliga? Poesi är poesi. Alla tycker olika.
Jag tror att diktaren utvecklas med tiden om den får stöd av andra poeter genom positiva kommentarer och konstruktiv kritik.
Jag tror att vi hjälper varandra så att vi inte stannar upp i vår
utveckling.Ja, det är skönt att man kan ta bort en elak kommentar, som får den negativa läsaren att njuta av sin fåniga elakhet.

Jag tycker att egot är den personen som gör påhopp på andra genom att skriva elaka kommentarer för sin egen njutnings skull. Inget annat.

En intelligent och lycklig människa attackerar inte andra oskyldiga människor.

Jag tycker att din kommentar i slutet känns löjlig.Jag citerar dig nu: "Jag tycker frågan/ropet i denna text faller pladask i ankdammen."



Jag kunde säga det kort jag med:
Det känns inte som om du har läst och förstått innebörden i min text. Men det är vad jag tycker.
2010-12-18

  Nina Ahlzén
Om man vill föra fram något "som jag tycker", måste man också vara beredd att INTE få medhåll.
Hur menar du när du skriver;"..att kritiken ska vara konstruktiv och föra fram budskapet i dikten." Ska kritiken föra fram budskapet i dikten? Nej, det har du fått om bakfoten, det ska dikten göra. Om man nu vill ha ett budskap i sin text. Dessutom är kommentatorsfunktionen ett bra sätt att få respons, och då kanske inte bara sådan som stryker medhårs, utan även bra synpunkter som kan leda till att men utvecklas som poet.
2010-12-18

  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan)
mycket fint framfört, instämmer i dina tankar!
2010-12-16

  Ninananonia VIP
:) Det beror på vad man skriver tycker jag! Jag vill ibland gärna kommentera det som andra har skrivit för att visa dem respekt och för att ge dikter flera dimensioner.Man kanske tycker olika. Det kan ju vara intressant för den som skrivit dikten, men också för den som läser dikten.Den kanske inte har förstått vad dikten handlar om. Ibland så ser man olika saker. :)
2010-12-15

  Tini Tut
Jag tycker att dikten försvinner lite när folk kommenterar på sina egna alster flera gånger. Fast det stör mig inte, då det inte finns mycket som stör mig.
2010-12-15

    Ken Cassel
Självklart så är det så, Nina
Man vill helst bara har fina och trevliga kommentarer som värmer i kylan och i vintermörkter

Kram

Ken
2010-12-15

  Johan Bergstjärna VIP
Gott talat!
2010-12-15

  Ninananonia VIP
Tack för era kommentarer som lyfter fram mitt budskap :)

:) Ninananonia
2010-12-15

  prinscess VIP
det var bra skrivet ...kanon
2010-12-15

    ej medlem längre
Kan inte sägas för ofta,gillar ditt sätt att säga det!
2010-12-15

  nattdagg
precis! det finns inte dålig poesi, bara dåliga tolkningar, och om man inte gillar det budskap man får kan man väl tänka på att det kanske betydde något för personen som skrev att få skriva, eller för vissa andra människor att läsa.

en dikt handlar inte om att nå ut till så många som möjligt, utan att nå ut till de som dikten rör, även om det bara är några få människor i hela världen.

såvida man inte skriver för att själv må bra, vilket jag själv ofta gör, mer eller mindre!

Färstår inte alla dessa onödiga sura kommentarer! poesi är alltid poesi!
2010-12-15

  Ninananonia VIP
Varför då! Jag tycker att du är schysst! :)
Visst får du gilla påhopp och sarkasm :)
Men jag gillar inte det :)
2010-12-15

  Ninananonia VIP
:) Jag med !

:) :) :)
2010-12-15
  > Nästa text
< Föregående

Ninananonia
Ninananonia VIP