Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

En fundering som kanske gått lite vilse
i vanlig ordning ... Men ändå ...




Så mycket bättre ...

... än vad då?

Ser människor
som kommer och går
dag efter dag
vecka efter vecka
i månader som blir till år ...

Noterar lite sorgesamt
att så länge de ser andra
som mår sämre
de känner motiv för att
leva och vara nöjda med sina liv

Funderar lite grann
över hur människor egentligen
relaterar med och till varann

Vänskap som bygger på
den lycka någon förlorade
vilken någon annan fann

Samariter som ger så mycket mer
än de synbarligen någonsin får
Men i det fördolda ej uttalade
så mycket bättre mår
så länge det för dem de hjälper
så mycket sämre går

Undrar stilla inom
vad det är som gått
så fruktansvärt fel med mig
Eftersom min källa till
energi och livsglädje
förutom av kärlekens kraft
när sig på att få andra 
att så mycket bättre må
och känslan som väcks inom
när jag ser livet le mot någon
och jag känner hur allting för denne
så mycket bättre går ...

Men allt detta till trots
är jag mot alla odds
rätt nöjd med den jag är
och att min dysfunktionalitet
jämfört med så många andra
till sin särart fungerar så här ...

Tror det på sikt hjälper till
och underlättar så mycket mer
och bidrar till att
det blir så mycket bättre
när jag en dag möter den 
dig som är ämnad för mig

och som gör mig ohjälpligt kär

Då om inte förr 
lär jag kanske få känna inom 
att jag nog trots allt duger
precis så som jag är
trots det dysfunktionella
lite udda speciella
som gör att jag finner livsglädje
av att göra någon annan glad ibland
och av att se när lyckan mot någon
annan sträcker ut sin hand ...

Men alla andras lycka till trots
önskar jag självklart
att även mitt liv ska bli
så där alldeles underbart

och kanske bli en källa till energi
och inspiration i någon annans liv 

Lever på hoppet om att fler
ska finna hur mycket mer de kan vinna
på att följa mina dysfunktionella alternativ
för att finna lyckan i sina liv ...




Fri vers av Peter Stjerngrim VIP
Läst 402 gånger och applåderad av 11 personer
Publicerad 2012-01-17 00:10



Bookmark and Share


  Magica
Jag tror det är svårt att finna lyckan när man letar. Inget dysfunktionellt att vilja vara lycklig dock!
Lycka är ett så brett begrepp med, då lycka för en person kan betyda mer grundläggande saker som att överleva rent ekonomiskt medan den för endel förknippas med kärlek eller att vara i någon form av rus, medans det för någon ytterligare kan betyda att bara vara, kunna leva i nuet. Lyckan kan även vara att en dag bara inte känna sig så olycklig, utan att för den skull man behöver bli lycklig av det i sig, kanske mer en form av lättad. Ordet lycka är så individuellt tycker jag. =)
Tankeväckande!
2012-01-19

    lory
vi är alla dysfunktionela på nåt sätt...underbara funderingar om vårt unika sätt att vara ..värme o ljus till dig
2012-01-17

  wildah
Fina tankar! Jag tror och hoppas att vi är många med den dysfunktionaliteten :-)
2012-01-17

  alvan
Men ändå... Är det så att de flesta är vilse? Många. Men de flesta?
Nej jag tror på det goda i människan. Jag vet att du med gör det.
Snubblar vi inte bara över för mycket vilsna människor ibland. Människor som fastnat i bitterhet, habegär, egoism. Människor vars liv rullar för fort. För lätt kanske...? Eller för hårt?

Jag tror på något sätt det handlar om att ha kontakt med sig själv. Att känna sig själv, sina handlingar och reaktioner och ta lärdom av dem.
Men det är klart, en smula ödmjukhet och kärlek till livet och människan underlättar nog. Och där tror jag vi alla har olika förutsättningar beroende på våra erfarenhet och mycket annat.

Klart du ej ska kalla det dysfunktionell. Men jag fattar att det är ett budskap du vill framföra.

Du är ju helt rätt ute och du vet det själv!

Odelad lycka är sällan lika stor som den man får på något sätt dela. Bara där ligger ju svar nog...

Fint skrivet återigen!
2012-01-17

    ej medlem längre
Att ständigt ge i hoppet att få något tillbaka är stort och det finns alltid hopp!
2012-01-17

  Ninananonia VIP
Hoppas att du finner den lyckan...
2012-01-17
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP