Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Fått en del mindre god kritik kring min
envisa benägenhet att måla lycka och kärlek
som livets absoluta ideal ... så ... 




Varför oroa dig ...?

... Visst kan livet
vara alldeles underbart
lyckligt och kärleksfullt
på alla sätt och tänkbara vis

Men om det känns för skrämmande
att livet verkligen kan mena oss väl
behöver du inte oroa dig

Allt har sitt pris ...

Om du väljer ett annat förhållningssätt
och ser mer till vad som känns fel
än vad som känns rätt
behöver du inte uppleva livets 
makt och gåva att mena dig väl

Om allt likväl skulle kännas så där skrämmande
rosenrött och läskigt gulligt kärleksfullt och rätt
på alla tänkbart otäcka sätt ...

... Oroa dig inte!

Ty med lite energi, fantasi och envishet
kan även den allra mest perfekta bilden
av lycka, kärlek och framgång
göras om till en tvättren klagosång

Vi vet ju att allt går åt helvete till slut
och att livet är en dödlig sexuellt överförbar sjukdom
med hundraprocentig dödlig utgång

- Att jag råkar välja att fokusera på det positiva
kärleksfulla och mest väsentliga i tillvaron
och inte tar det vackraste i livet för givet
- Att jag väljer att samla på ljusglimtarna
och tar vara på varje stund av relativt välmående

Det behöver du inte alls ta hänsyn till
om det inte är så att du själv så vill

Jag är ju liksom livet självt 
någonting som är synnerligen 
begränsat i förhållande till tiden

någonting garanterat övergående 

Så du behöver inte oroa dig för mig
och vilken inverkan jag skulle kunna ha på dig

Men be mig inte att inför ditt förhållningssätt
ge vika
och visa mitt förstående

Ty min livsåskådning 
och mitt förhållningssätt 
till allt som jag ser som väsentligt i livet
är och förblir någonting som inte är övergående!

... och snart när jag äntligen möter 
den som är ämnad för mig
blir den bild jag av mitt liv har
för mig alldeles underbar

- ett kontinuerligt minne
som lever kvar
och värmer mitt inre
i alla mina återstående dar ...

Och även om du med dina ständigt
negativt fokuserade  påpekanden 
försöker få mig att ge dig de svar
du så hett önskar och av mig vill ha

... lär du bli besviken
ty de svaren följer med mig
till min grav ...






Fri vers av Peter Stjerngrim VIP
Läst 255 gånger och applåderad av 13 personer
Publicerad 2012-01-20 21:56



Bookmark and Share


  Magica
Det är ju upp till var och en vad man väljer att skriva om tycker jag. Kärleken är ju meningen med livet, men det är inte lätt...
2012-01-21

  Hanna Mari Wallin
självklart skall du fortsätta att välja
det ljusa och vackra

livet är en kort gåva
allt kan ske
du har förmågan att se
det väsentliga i livet och dess värde...

mycket bra skrivet av dig....
2012-01-21

    ej medlem längre
Klart du ska skriva om det positiva!
2012-01-21

  Maiah VIP
hur kan någon ha åsikter om att du fokuserar på det positiva och ljusa.... det måste vara någon gråmunk.... fortsätt du att skriva ur hjärtat
2012-01-20

  Suzy med punkterna
Fortsätt ha dina tankar om kärlek och dina ideal. Inget kan väl egentligen vara vackrare även om vi är många som inte ser.
Du skriver fint och jag ler när jag läser oavsett.
2012-01-20
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP