Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Inspirerades av flera olika texter ...


Vare sig du tror på själens existens eller ej ...

... så borde du åtminstone
försöka föreställa dig
att möjligheten finns där ...

Om inte för dig själv
så för dem vars själar
gått vidare till nästa dimension ...

Ty om du inte tror på
och inte ens är beredd
att försöka
föreställa dig möjligheten
att själen i sig 
finns inom oss alla var och en
och så även inom dig ...

... så får den själ
som vill stanna kvar
och vaka som en skyddsängel
över dig
ett rent helvete på Jorden ...

Ty att vara är att varseblivas
vilket gäller för såväl
skyddsänglar som övriga hädangångna själar
men så ock för såväl dig som mig ...


Om du förnekar existensen
av någon eller någonting i ditt liv
i ditt universum ...

... så finns det inte heller där ...

Oavsett om det är
eller inte är ...

Jag bekänner mig inte till någon 
av de vare sig större mer kända
eller någon mindre känd etablerad religion ...

... Men att själen existerar 
och oavsett den kropp
den för stunden härgärgeras i ...

... är jag fullständigt övertygad om
efter mina turer till andra sidan
och åtföljande returer till livet igen ...

... Har dock alltid trott på själen
som det väsentliga inom oss
vilket lever vidare  ...

... av flera andra anledningar ...

Men det som övertygat mig
är också det som skänkt
ett bokstavligt talat
själsligt lugn inom mig
trots allt som är omkring ...




Fri vers (Fri form) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 492 gånger och applåderad av 28 personer
Publicerad 2014-03-02 09:02



Bookmark and Share


  Radiant
Men många själar prövas hårdare än andra.
vad är meningen med det?
finns det en mening?
ja att själen blir starkare för varje prövning?
finns ju alltid ett litet ljus i mörkret
till slut ska vi nog alla förenas i alltet



2014-03-03

  Åse Tropp VIP
Du beskriver vacker det som finns, vardar och består!
2014-03-03

    ej medlem längre
Bo Himmelsbåge:

"men försök få mänskligt liv ur aska o vatten ... detta klarar ingen människa ...!
Men bevisligen har någon/något gjort detta, eftersom vi existerar...!"

Människodjuret och andra arter från djur är inte skapade från vatten och aska. Det vet! vi idag, det är ingen tro. Så är det bara.

This is a wake up call.
2014-03-03

  jana m
man fick ett sånt lugn i hela kroppen när man läste din dikt!
nästan obeskrivligt...
2014-03-03

  Bo Himmelsbåge
Jag är övertygad om att Själen finns o utveckals efter hand i olika kroppar...!
Är det någon som tror att vi bara blir en liten hög aska efter döden o ingenting mer, så får väl denne tro denna trista tro...! ... men försök få mänskligt liv ur aska o vatten ... detta klarar ingen människa ...!
Men bevisligen har någon/något gjort detta, eftersom vi existerar...! DETTA är ett MIRAKEL... o kan man tro på miraklet människan, så kan man också tro på miraklet Gud...
2014-03-03

    Birgersdotter VIP
Fint skrivet
2014-03-02

    Ken Cassel
Vill även lägga till att även många djur
både tama som vilda har själar
då de är medvetna om sin existens och har en personlighet
Vilket många människor tycks tro att det är endast oss människor
förunnat...

Bra där Peter :))
2014-03-02

    ej medlem längre
En, enligt mitt tycke, utomordentlig knepig titel i samband med första stycket. Jag förstår att meningen med era punkter, i början av meningar, i slutet av meningar, skall vara pauser men i ert fall är det en våldtäkt. Och varför kursivt? Är det en form av skrivstil i den digitala åldern ... ja, kanske är det så.

Jag vill inte ta i era drömmar så jag låter bli med ett leende. Även jag har gjort dessa resor, i krig, inte i en sjuksäng. Med all respekt.

Det är så typiskt människan att analysera sönder hela tillvaron och tro när "hon" innerst inne vet att efter slutet är det slut. Den ultimata sanningen, döden, är den svåraste att acceptera.

"Jag bekänner mig inte till någon
av de vare sig större mer kända
eller någon mindre känd etablerad religion ..."

Jag bekänner mig inte till någon
av de större etablerade religionerna eller de mindre kända ...

För att visa er ett par satsfel. Vi kan givetvis argumentera det men det behövs inte då jag har rätt.

I det stora hela ... er text är mindre bra på grund av alla fel, alla punkter och det kursiva.

Tycker jag.
2014-03-02

  WyS VIP
Jag ser kroppen som ett instrument att göra erfarenheter med...själens hus. Här lever vi i det motstånd som vi behöver för att utveckla medkänsla och villkorslös kärlek....Vi har också en möjlighet att balansera vår karma...!
Min känsla..,!Fint!
2014-03-02

  Notarius publicus:Sten Wiking VIP
Här är den ultimata frågan om själens och andens realitet och logik,och sammanfattningsvis kan jag bara inflika att jag tror på anden i flaskan,dvs drick en flaska tequila så kommer nog andarna fram ut hjärnans undermedvetna och omedvetna skrymslen.
2014-03-02

  louisegirl
Så fint skrivit!
Om själens gång..

2014-03-02

  Lollitta VIP
ett rent helvete på Jorden ...



_____Är det SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ???????????
2014-03-02

    ej medlem längre
Det finns en bok, som jag dock inte läst, som heter:Till himlen och tillbaka: en neurokirurgs nära döden-upplevelse.
Jag läste i recensionen bl.a. att han hade alltid trott att sådana upplevelser är ett spratt som hjärnan spelar oss när den utsätts för extrem stress. En dag fick han en bakteriell hjärnhinneinflammation, och hjärnan slutade helt fungera. Efter sju dagar ansåg läkarna att allt hopp var ute, då öppnade han plötsligt ögonen och har tydligen berättat att han varit på platser som är utom räckhåll för en människa.
2014-03-02
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP