Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Tro't eller ej - detta flöde har intet att göra med politik, ej heller rör det dig ... tror jag ...


Utan avvikelser


Ser ett skäl
Väljer att gå rakt fram

Ty går jag till höger
är jag snart i din famn
och
går jag till vänster
möter legioner av fasor utan namn

Med tanke på
vad som redan försakats
är vägen tillbaka
ej ens tänkbar att gå

Fortsätter rakt fram
intills jag når
ett skäl
som ger anledning nog
att avvika mot vägen
mot mitt verkliga mål




Fri vers av Peter Stjerngrim VIP
Läst 614 gånger och applåderad av 12 personer
Utvald text
Publicerad 2007-05-19 00:43



Bookmark and Share


    Erika H
Gå rakt fram kan vara den enda väg att ta, ibland. Inga avvikelser förrän det känns rätt. Inga onödiga risker.
Anledningar som blir uppenbara när de väl blir synliga, ja.
Och vägen tillbaka är inte att tänka på ens.
Tänkvärd text. Även om vägen är rak behöver den inte vara rak.
2014-09-11

  Laijza
klokt sammansvetsat..
2007-11-05

    ej medlem längre
Väldigt bra skrivet!:)
2007-11-05

  PPQ
Grattis till redaktionens val det har du gjort dig väl förtjänt av. Jag hoppas att du kkommer fortsäättta i samma stil.
2007-11-05

    M
Ja ibland måste man hitta modet att välja...Att vara redo. Du skriver otroligt bra!
2007-06-07

    wilja
läser den flera gånger om,, och den blir bättre för varje gång.
gillar särskilt \"att avvika mot vägen\" för det ger mig känslan av att det man hitintills gått på, inte varit den egentliga vägen..
vet inte.. men jag läser för mig själv skälet i bestämd form andra gången det dyker upp i dikten. förstår att man inte ska skära av alla andra vägar och att det finns fler än en som är den riktiga. men även om man ser flera vägskäl samtidigt. så i just den stunden finner man oftast ett av dessa vägval vara det riktiga. (oj, om du frågar mig vidare vad jag menade ska jag försöka förklara mig. :))
hursom helst. dessa ständiga val man ser framför sig och måste göra.. mkt bra skrivet!
2007-05-22

  ia VIP
du har en viss förmåga
att bjuda in \"alla\"

att känna igen sig
att det känns så nära

du har ett bra flyt vilket gör att det är lätt att läsa
ibland står man inför ett val,
(tror att alla gör det någon gång mellan varven)
det är väl först efteråt man vet hur det blev! *ler*

bra ordat!!!!!
2007-05-19

  Jojo
Låter lite sorgligt men samtidigt hoppfullt. Kan nog tolkas in i många livssituationer.
2007-05-19

  ÅsaLena
Gillar... speciellt tvutydigheten i orden \"skäl\" - den får mig att läsa dikten en gång till och ser den plötsligt från annat perspektiv. Liten kommentar dock: Borde det inte vara \"avvika från... istället för avvika mot...\"
2007-05-19

  K*
ja jag tror oxå att det rör de flesta

bra diktat
2007-05-19

  Agnes
mmm.... den som väntar på något gott... Håller med föregående; det här gäller nog oss alla. Välformulerat!
2007-05-19

  aftermath
bra
tror det rör oss flesta!
2007-05-19
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP