Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Vad ser ni i uppgifterna?

Något att diskutera? Behöver hjälp med tolkningen av uppgifterna.




Att tolka och tala om.

 

uppg 1

 

 

Första skrivuppgiften ska vara en miljöskildring:

Använd ditt barndomshem som miljö ( eftersom det är en miljö som du nog känner väl till) för ett möte mellan två människor som inte setts sedan högstadiet.

Miljön ska vara autentisk och detaljrik, däremot ska personerna bara antydas här. Tänk på att i en miljöskildring ska helst så många sinnen som möjligt engageras, även årstid och tid på dygnet kan vara väsentlig.

Börja gärna med en panoramabild över miljön, ge sedan några talande detaljer som ska stå för hela miljöns atmosfär; en sk inzoomning.

 

 

uppg 2

 

 

Här kommer den andra skrivuppgiften. Den ska fokusera på personbeskrivning. Personerna i en berättelse måste alltid ägnas mycket eftertanke och planering för att de ska bli så fullödiga som möjligt. Generellt kan sägas att om skribenten själv inte kan se sina figurer, så kan läsaren det ännu mindre. Utan personer - ingen konflikt. Utan konflikt - ingen läsupplevelse.

Hur levandegörs personer? Det är bra om man gör en checklista på alla yttre och inre egenskaper. Välj sedan från listan vilka som ska gestaltas. Även här ska flera sinnen engageras ( röst, kroppspspråk, hårfärg, kroppslukt, rädslor osv). Titta gärna på hur kända författare gör ( hur gör V Moberg för att vi ska känna så mycket för Karl Oskar? Varför tycker vi att vi kan se Nabokovs Lolita så tydligt?)

Här är uppgiften alltså:

 

Fyra meddelanden är skrivna av fyra olika människor, gör en personbeskrivning av var och en ( för er själva). Låt dem träffas på en neutral plats ( en kursgård? en charterresa? ett väntrum?).

Person A. : Rengör luddfiltret efter varje användning

Person B: V.v rengör luddfiltret. Ett rent filter minskar slitaget och ökar torktumlarens effekt.

Person C Om ALLA rengör luddfiltret efter sig så slipper vissa städa efter ANDRA! TACK!!

Person D Torktumlaren fungerar bättre och nästa tvättare blir glad om du tar bort luddet ur filtret då du är klar. Filtret sitter på insidan av dörren, dra det rakt upp så ser du luddet.

 

 

 

uppgft 3

 

Här kommer veckans skrivuppgift som blir den sista i denna gruppkonstellation.

Den första skrivuppgiften ni fick skulle fokusera på miljön, den andra på personbeskrivning och nu kommer en där fantasin och den frodiga kreativitetn ska stå i centrum. Ta ut svängarna ordentligt, var inte blyga. Men som vanligt gäller det att det ändå måste finnas ett mått av trovärdighet. Hur blir man då trovärdig i en text? Jo, genom precisa iakttagelser och detaljer, genom att inte använda stora och alltför vaga adjektiv, genom att göra personerna så flerdimensionerade som möjligt ( ingen är bara god eller bara elak). Glöm inte heller den dramaturgiska uppbyggnaden:

kraftigt anslag , planteringar, vändpunkt, klimax, dialog som för handlingen framåt och ett genomtänkt slut - gärna med en anknytning till början.

Miljön är en plats där du aldrig varit ex Gryning i en etiopisk bergsby. Där finns en familj bestående av vuxna barn och barnsliga föräldrar. De har emigrerat till denna plats på grund av de vuxna barnens påtryckningar.

Som vanligt mottages frågor!

Den här veckan kommer vi att vara benhårda med dead line i så väl uppgift som gensvar. Jesper J och Helena B varnas härmed specifikt.

 

Skrivuppgift nr 4

 

Denna vecka ska ni fokusera helt på dialoger. Det som är viktigt att tänka på när man skriver dialog är att dialogen alltid måste föra handlingen framåt eller bakåt. Kallprat är lika tråkigt i en text som i verkligheten. Dialogen kan skrivas antingen med s k pratminus eller citationstecken men aldrig både och. Vid pratminus börjar varje replik med ny rad. Använd gärna enbart sa eller sade. Endast hundar morrar och katter fräser människor säger saker.

Gestalta i det sagda och lägg inte till exempelvis morrade han ilsket skriv hellre

- Jävla skithög! Försvinn! Sa han,

Eller

- Jag hatar dig sa han och slängde det tomma mjölkpaketet mot honom.

 

Om det bara är två personer som talar med varandra som i denna uppgift behöver man inte skriva sa han sa hon det ska framgå vem det är som talar.

 

Vid frukostbordet hemma hos konstnären Lars Vilks och hans hustru, tidningen har just kommit, på första sidan syns Vilks teckning av Mohammed som rondellhund. Beskriv

scenen.

 

Om du inte kan eller vill skriva om just detta par så får du gärna hitta ett annat par vid frukostbordet, det ska helst vara ett par som har något att säga varandra och att omständigheterna ska vara speciella.

 

 

uppg 5

Här är veckans skrivuppgift: En man, en kvinna, en papperspåse, en busshållplats.

Den här gången vill jag att ni fokuserar på konflikten. Med konflikt menas inte bara att en person vill och den andre inte vill. Ibland vill den ene med entusiasm och den andre med viss tvekan. Ibland vill någon i dag, medan den andre också vill, fast i morgon eller eller nästa år.

Show don`t tell - visa det, tala inte om det - är en bra regel att ha i huvudet. Om man vill visa upp vad som händer och låta läsaren dra egna slutsatser, är det bra om skribenten först tänker och ser handlingen framför sig som scener. Håll ett öga på rytmen och tempot och se hur de olika avsnitten i berättelsen hänger i hop. Gör gärna en skiss först och fundera över hur de olika scenerna passar ihop. En berättelse som bygger på konflikt ( det gör i princip alla) behöver skrivas om och bearbetas flera gånger.




Övriga genrer av Flickan*i*L*för*Lycka*
Läst 642 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2007-10-08 14:25



Bookmark and Share


  navigo
Himla schysst och omtänksamt. Tack!
2007-10-12
  > Nästa text
< Föregående

Flickan*i*L*för*Lycka*
Flickan*i*L*för*Lycka*