Det är inte någons fel ... om än ej heller någons rätt ...
Men det är allas vårt ansvar!
Oskuld
Pojken och flickan
bockar och niger
inför
församlingen
vilken stilla tyst tiger
inför den samlade
domarkåren
som till åren
förträngt
glömt och gömt
undan minnen
av de egna såren
de föga säregna
ännu oläkta
av tidens tand
nötta
infekterade
sorgesamt uppgivna
i stundens avmätta hetta
än en gång
upprivna
inför det kvarvarande
obesvarande
överblivna
ohörda övergivna barn
de alla
härbärgerar inom
likväl fördömande
den vittnesbörd
de alla inför den aktuella
situationen härbärgerar
utom
Pojken och flickan
som båda
darrar
då de ej förstår
vad som försiggår
i det tysta tomrummet
som passerat
och för all framtid
kommer att kvarstå
ovarierat
emellan
tiden av oskuld
och igår
då någon
som borde förstå
likväl
gav dem oläkliga sår
osedd
orädd
förvissad om församlingens
samlade vittnesbörd
inför ingen hörd
bekräftande den kollektiva skuld
de alla
om än med viss tyst tvekan
förnekar
inom
En tår
föds i barnens ögonvrår
inför den dom
de får
men ej kan förstå
utgör skillnaden
och likheten
mellan nu och då
inom ...