Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Det är inte någons fel ... om än ej heller någons rätt ...
Men det är allas vårt ansvar!



Oskuld

Pojken och flickan
bockar och niger
inför
församlingen
vilken stilla tyst tiger

inför den samlade
domarkåren
som till åren
förträngt
glömt och gömt
undan minnen
av de egna såren

de föga säregna
ännu oläkta

av tidens tand
nötta
infekterade
sorgesamt uppgivna

i stundens avmätta hetta
än en gång
upprivna

inför det kvarvarande
obesvarande
överblivna

ohörda övergivna barn
de alla
härbärgerar inom

likväl fördömande
den vittnesbörd
de alla inför den aktuella
situationen härbärgerar
utom

Pojken och flickan
som båda
darrar
då de ej förstår

vad som försiggår
i det tysta tomrummet
som passerat
och för all framtid
kommer att kvarstå

ovarierat
emellan

tiden av oskuld
och igår

då någon
som borde förstå
likväl
gav dem oläkliga sår

osedd
orädd
förvissad om församlingens
samlade vittnesbörd

inför ingen hörd

bekräftande den kollektiva skuld
de alla
om än med viss tyst tvekan
förnekar
inom

En tår
föds i barnens ögonvrår
inför den dom
de får
men ej kan förstå

utgör skillnaden
och likheten
mellan nu och då

inom ...








Fri vers av Peter Stjerngrim VIP
Läst 547 gånger och applåderad av 8 personer
Publicerad 2007-11-14 02:14



Bookmark and Share


    Erika H
Vad som försiggår i det tysta tomrummet... Tycker om den här texten. Du lägger hos läsaren att tolka och det är bra. Att få till en stämning som känns allt annat än ljus, att inte skriva läsaren på näsan, att lämna mycket luft... mycket skickligt.
Och den för alltid stora frågan, när ska vi lära av våra misstag? När ska vi skona de efter oss från våra värsta upplevelser?
Tack för denna tanketext.
2014-09-11

  Amirella
Känner obehaget.....
2008-01-20

  aol
gillas verkligen
2008-01-13

  Leif Furstedt
Gillar kryddningen i texten. Vackert.
2007-11-14

    Torparn
fin =)

vad tycker du om min text Livet varar så kort
2007-11-14
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP