Gryningen är en tid för meningsfulla funderingar ...
... så även denna natt ...
Natten rodnar
Ännu en natt
lider mot sitt slut
Gryningen är här
och vaken
jag ännu ensam är
Förundrad
begrundande
oförmögen
till att sluta ögonen
inför insikten om
att gryningen
är nattens rodnad
inför minnet
av ännu en
passionerande kärleksakt
med stjärnorna
i Universum
Den nalkande dagningen
vittnar
om älskogens
än en gång
triumferande
imploderande explosioner
av sinnligt tillfredsställande
kärleksfyllt erotiska emotioner
Så stark är denna vittnesbörd
av alla sedd
var morgon oförstörd
Besjungen
av fåglarnas morgonsång
till glädje för alla och envar
ingen glömd
om än ej specifikt nämnd
här och nu
Så stark är denna vittnesbörd
av alla känd
om än ej av alla hörd
Den väcker, föder och när
ett hopp om framtiden
En vittnesbörd
som räcker ända fram
tills skymningen
sent framliden
möter kvällningen
och ännu en dag
äntligen närmar sig sitt slut
Den skänker oss insikt
om livets makt och gåva
att mena oss väl
vilket ger oss sinnesro
att tillåta oss att
få vila ut
älska och bli älskade
tillsammans
Sedan somnar vi
tryggt tätt intill
varandra
emedan kvällningen
som en hyllning till
den gångna dagen
tar farväl ...
... strör näring
till våra drömmar
om morgondagen
Vår dröm är fri
Våra drömmar
skänker nattlig
sinnesro
Förbereder våra sinnen
inför den kommande
morgondagen
Bringar oss kraft och mod
att våga fortsätta möta livet
med hopp och framtidstro!
Skänker oss tillit
till varandra
när vi i gryningens
första morgonljus
betraktar skönheten
i anletsdragen
av den vi älskar
ännu tyst sovandes
nära, nära tätt intill
ännu lätt varm och rusig
efter en lycklig
nattlig kärlekspassion
tillsammans
i vårt alldeles egna
ombonade trygga
boningshus ...
Sitter nu här ensam
ännu vaken
med en smärtsam
konklusion
av denna insikt
sprungen ur
mina lite trötta
funderingar ...
- Tiden läker
inga själsliga sår ...
- Men kärleken!
Allt jag nu behöver
är att finna
dig jag så länge sökt
och behöver i mitt liv
Du som är
min rätta kvinna
Dig jag vill vakna
nära, nära tätt intill
Solen nu hunnit
en bra bit över horisonten
Har besegrat ensamhetens
mörka drömmar ännu en natt
- Intet nytt på kärleksfronten -
Torkar stillsamt en tår
från min kind
fastän jag redan gråtit
alla mina tårar
och
saknat alla mina skratt ...
Besegrat eller besegrad?
Känner en svidande eftersmak
av ännu en smärtsam insikt
som obevekligt infinner sig
Genom att besegra mina drömmar
har jag vunnit ännu en natt utan dig
och förlorat ännu en dag med dig
Dig jag så hett eftertraktar att få finna
Dig som så innerligt smärtsamt fattas mig
Kom till mig - Jag behöver dig
Du finns!
- jag tror på dig
och kärleken
I mitt hjärtas innersta
och i djupet
av min själ
finns ett rum
som bara du har nyckeln till!
Vem du nu än är
så väntar jag fortfarande
envist träget ensam här
Det enda du behöver
ta med dig när du väl
bestämmer dig för att komma över
- är nyckeln ...
Resten fixar vi tillsammans
du och jag
en annan dag!
©Peter Stjerngrim