Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Gryningen är en tid för meningsfulla funderingar ...
... så även denna natt ...




Natten rodnar


Ännu en natt
lider mot sitt slut
Gryningen är här
och vaken
jag ännu ensam är

Förundrad
begrundande
oförmögen
till att sluta ögonen

inför insikten om
att gryningen
är nattens rodnad
inför minnet
av ännu en 
passionerande kärleksakt
med stjärnorna
i Universum

Den nalkande dagningen
vittnar
om älskogens
än en gång
triumferande
imploderande explosioner
av sinnligt tillfredsställande
kärleksfyllt erotiska emotioner

Så stark är denna vittnesbörd
av alla sedd
var morgon oförstörd
Besjungen
av fåglarnas morgonsång
till glädje för alla och envar
ingen glömd
om än ej specifikt nämnd
här och nu

Så stark är denna vittnesbörd
av alla känd
om än ej av alla hörd
Den väcker, föder och när
ett hopp om framtiden

En vittnesbörd
som räcker ända fram
tills skymningen
sent framliden
möter kvällningen
och ännu en dag
äntligen närmar sig sitt slut

Den skänker oss insikt
om livets makt och gåva
att mena oss väl

vilket ger oss sinnesro
att tillåta oss att
få vila ut
älska och bli älskade
tillsammans

Sedan somnar vi
tryggt tätt intill
varandra
emedan kvällningen
som en hyllning till
den gångna dagen
tar farväl ...

... strör näring
till våra drömmar
om morgondagen

Vår dröm är fri

Våra drömmar
skänker nattlig
sinnesro
Förbereder våra sinnen
inför den kommande
morgondagen
Bringar oss kraft och mod
att våga fortsätta möta livet
med hopp och framtidstro!

Skänker oss tillit
till varandra
när vi i gryningens
första morgonljus
betraktar skönheten
i anletsdragen
av den vi älskar
ännu tyst sovandes
nära, nära tätt intill
ännu lätt varm och rusig
efter en lycklig
nattlig kärlekspassion
tillsammans
i vårt alldeles egna
ombonade trygga
boningshus ...

Sitter nu här ensam
ännu vaken
med en smärtsam
konklusion
av denna insikt
sprungen ur
mina lite trötta
funderingar ...

- Tiden läker
inga själsliga sår ...

- Men kärleken!


Allt jag nu behöver
är att finna
dig jag så länge sökt
och behöver i mitt liv
Du som är
min rätta kvinna
Dig jag vill vakna
nära, nära tätt intill

Solen nu hunnit
en bra bit över horisonten
Har besegrat ensamhetens
mörka drömmar ännu en natt

- Intet nytt på kärleksfronten -

Torkar stillsamt en tår
från min kind
fastän jag redan gråtit
alla mina tårar
och
saknat alla mina skratt ...

Besegrat eller besegrad?

Känner en svidande eftersmak
av ännu en smärtsam insikt
som obevekligt infinner sig

Genom att besegra mina drömmar
har jag vunnit ännu en natt utan dig
och förlorat ännu en dag med dig

Dig jag så hett eftertraktar att få finna
Dig som så innerligt smärtsamt fattas mig

Kom till mig - Jag behöver dig

Du finns!
- jag tror på dig
och kärleken

I mitt hjärtas innersta
och i djupet
av min själ
finns ett rum
som bara du har nyckeln till!

Vem du nu än är
så väntar jag fortfarande
envist träget ensam här

Det enda du behöver
ta med dig när du väl
bestämmer dig för att komma över
- är nyckeln ...

Resten fixar vi tillsammans
du och jag
en annan dag!


©Peter Stjerngrim
















Fri vers av Peter Stjerngrim VIP
Läst 606 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2005-07-15 05:11



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Ett innerligt och vackert lockrop ingen i hela universum kan ha missat!
2016-02-13

  Kiina
Så fint om längtan sorg och drömmar!
2005-07-20

  eee
Längtan efter närhet och passion!
Avsaknad av det man en gång känt.
Drömmen om att åter finna.
Hoppet lever.
Kärleken kommer åter! (hoppas du och så även jag....)
Känns som om det är flera dikter i en.
Kanske kunde det varit flera kortare? På något vis hade det då varit lättare att läsa och begrunda.
Men jag älskar din sensualism i orden.
Du vågar ta ut dom erotiska svängarna!
2005-07-16

    Absint
Mörka drömmar
Besegrar Natt

Det är känslan jag får av din text - fin!
2005-07-16

    Sara Se
Oj! Känner mig alldeles tagen! Kikade vilken tidpunkt du skrev detta och jag måste säga att du fångar ögonblicket otroligt väl.

Jag gillar bäst slutet av din dikt och särskilt stycket: "Det enda du behöver ta med dig när du väl bestämmer dig för att komma över - är nyckeln...

Tror och hoppas innerligt att du en dag får träffa henne du längtar efter.
2005-07-15

  JMR
Väldigt vackert o personligt. Tack för att du bjuder in oss i ditt liv.
2005-07-15
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP