Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Boka, "Viska i ett öra", premiär 1/11 i Nyköping


flyttjord, brev till edith

Edith.

Jag sover inte så bra just nu. Bussarnas bromsar gnisslar utanför, det är dörrar som öppnas och stängs. Jag har blivit född, alltså ska jag dö. Jag behöver inte tröstas av religionen, jag förstår hålet som varje dag grävs i marken. Jorden är fuktig, luktar gott. Men man ska vara försiktig med naturen, allt läks ihop först till våren. I bästa fall.

Min morfar byggde både lasarettet och vattentornet. Allt står kvar, fast flygeln med barnavdelningen revs förra året. Nu är barnen någon annanstans. Det är konstigt tomt på lekplatsen. Gungorna rör sig i vinden. Varje morgon längtar jag till nästa morgon. Men jag vet inte vad jag längtar till. Är inte huden mer värd än att bara åldras bort, skrynklas. Jag vill inte bli ful. När jag orkar ska jag knyta rosetter av mina blodkärl.

Jag minns din dikt, Edith. Vi var i samma aula. Fan vad damm det var i solstrålarna som träffade ditt ansikte. Sen drog läraren för gardinerna. Allt blev lite mörkare. Jag kände mig svag där. Förlåt, där också ska det ju vara. Kan man mäta vemod? Ditt ansikte hade den formen. Du var mycket vacker. Slät och varm sedan slät och kall och sedan, vad kommer när de kommer på oss?

Du slängde din dikt på golvet och gick ut, gick bort till björkdungen. Jag vågade inte komma efter. Vad är det med björkarna, alldeles vita stammar med utslag av svart. Jag skulle vilja förstå mer, men så fort jag är nära så vänder jag tillbaka. Jag är rädd, jag har din dikt.

Längtan är fri så jag fångar den och stänger in den i kroppen. Vi kunde ha fått flera barn, vi kunde ha dödat barnen och tagit våra straff. Du kunde ha levat så vi kunde göra så. Begå brott och stängas in.

Bakom orden finns inget, det har jag lärt mig. Ett socialt spel börjar oftast med en svag hälsning, en nick ett ögonkast över dansgolvet. Det är mycket skrämmande. Allt för många försöker definiera det normativa. Jag undviker varje form av det, fast utåt sett märks det inte. En sorts feghet antar jag.

Ja du, den stora sömnens fråga. Du ville inte berätta, lika tyst som alltid. I vilken del av minneslunden ska jag lägga din dikt, blommorna ser du igenom. Men för syns skull har jag en bukett gula och vita, fråga mig inte om sorten. Blommor och hundar behöver man inte lära sig. Fint och sött räcker.

Stolarna på borden. Jag är först här eller sist kvar.

// C.




Fri vers av Christer Eriksson
Läst 668 gånger och applåderad av 25 personer
Publicerad 2008-10-21 15:38



Bookmark and Share


  aftermath
ibland landar man i skeenden som knockar en,
som här.
bilder som spelas upp,
närs av rader som påminner,
hämtas från minnesbanken.
klara konstateranden som; " Ett socialt spel börjar oftast med en svag hälsning, en nick ett ögonkast över dansgolvet. Det är mycket skrämmande. " landar självklart utan mankemang, helt naturligt på plats.
den här uppsättningen, kommer den till sthlm tro?
2008-10-27

  Anna Frölander
Tycker att dina ord fångar så väl känslan som berättelsen om Edith för med sig. Jag har svårt att formulera mig när huvudet är uttröttat men du inspirerar och gräver dig in i alla delar som hör livet till. Gillar tempot, känslan av närhet och av förlust. Du är grym. Och jag kan inte låta bli att plocka ut detta stycke som jag tycker så mycket om:

"Längtan är fri så jag fångar den och stänger in den i kroppen. Vi kunde ha fått flera barn, vi kunde ha dödat barnen och tagit våra straff. Du kunde ha levat så vi kunde göra så. Begå brott och stängas in."

Snart så smäller det... Raketer och fyrverkerier!
2008-10-26

  Christer Eriksson
läs gärna ediths svarsbrev om ni tyckte om denna text av anna frölander.

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=757355

2008-10-25

  madinsane
jag fullkomligt avgudar den här texten.. och namnet edith.. och hur personligt det känns.. som en dagbok, en bekännelse, en hemlighet.

du är fan så bra!
2008-10-25

  Alfie M
När jag läser din text hör jag den läsas upp av en berättarröst i huvudet. Jag ser tydliga bilder och några är mycket starka; speciellt i aulan där dammet flyger i solstrålarna och på dansgolvet där människor utbyter blickar. Jag tycker mycket, mycket om det här. Det är livet, kärleken, vemodet och döden. Tack.
2008-10-25

    deb8
Du har på pricken fångat det där som är livet...nerven rakt upp och ner. Både vemod, likgiltighet och meningen med livet frågor avlöser varann. Jag tycker att Jakobs kommentar förklarar precis det jag känner när jag läser. Den talr verkligen till mig på ett väldig tvunget och okonstlat särr, flyter mest och berör djupt.
2008-10-24

  Maria Zena Viklund
jag läser in en stor skörhet här som om ögona är försiktiga att trampa ner på orden, men vill ändå försiktigt läsa mer och mer!
2008-10-24

  Mikael Lövkvist
Minnena, känslorna, tankarna, allt väver du samman i ett brev som berör mig djupt. Det blir någon sort resonansreaktion också: Samtidigt som du målar fram pojken du var och flickan hon var, eller barnen de var (om jag tolkar det alltför personligt) så får jag också minnen från min egen barndom. Märkligt. Jag känner tacksamhet för att du skriver, och delar med av dina alster, på den här siten.
2008-10-23

  Sländan
Nu har jag läst din text flera gånger och den växer för varje gång. Förmodligen var jag slarvig först. För det är en stor text. Vemodig längtan. Brev är vackra. Och din text är vacker.
2008-10-23

  Lena Renman
Skulle vilja ha råd och möjlighet att boka...
Lena
2008-10-23

  Lena Renman
Christer detta är storartat. Ett mycket vackert avsked med stor smärta i som jag ser det. Ordvalen, uppbyggnaden och så livet gång inom och mellan raderna. Mycket bra skickar länken till en vän till mig som mist sin hustru...

Tack
fråna Lena
2008-10-23

  katt.inc
Det känns som om jag håller skört glas i min hand när jag läser ditt brev, som om jag skulle nudda dina bokstäver lite för hårt och allt skulle rasa samman och inte gå att sammanfoga igen.

Jag tycker om att läsa brev, helst andras, inte brev till mig själv, det kan stå något hemskt i dem och jag vill inte ens öppna dem egentligen. Med andras brev är jag säker, det rör inte mig, där kan jag betrakta och det uppstår en viss spänning för jag känner det lite som om jag tjuvläser. Det finns som sagt en skörhet i ditt brev, en brevskrivare som pendlar på gränsen mellan trasig och nästan hel (hel finns inte). Jag tror jag får den känslan för att ditt brev är så vidöppet, så utlämnande och så berörande.

Du är så skicklig med språket, med formuleringarna, med förmågan att fånga det där totalt mänskliga och jag får alltid en känsla av att du går på lina utan skyddsnät när du skriver. Det finns ett bråddjup av skeenden och känslor skapade av dina ord och jag är tacksam att få ta del av dem. Tack.
2008-10-22

  Bjarne Nordbö
Du behöver inte tröstas av religionen, och jag blev tröstad av denna text som jag upplever andlig.
2008-10-21

  Ulf Lagerholm
en ömsom vacker ömsom klok text som jag anar har sitt ursprung i någon slags högstadietid, jag råkade lyssna till Rigmor Gustavssons mjuka jazzröst när jag tog mig an din dikt, även den rymmer ett slags spectra, en självklar regnbåge, som mycket soft och enkelt speglar sig i mitt ansikte, den där huden som är värd mer än att bara åldras

å det där med blommorna och hundarna som man inte behöver lära sig, jävligt nice tycker jag, trots att morsblodet lärt mig förnamnet på de flesta soterna
2008-10-21

  K*
"Jag har blivit född, alltså ska jag dö"

Wow, vilket brev, vilken hyllning, vilken grej. Du får mig att vilja gråta. På ett bra sätt. Vemod, den kärva nutiden och dåtiden, fulheten, skönheten, kvävda förhoppningar och den renaste saknad i sin absolut bästa form. Det värsta och bästa av allt - inget går att mäta.
2008-10-21

    ej medlem längre
Inte en enda gång tröttnade jag och "scrollade"...och jag som oftast inte läser långa texter alls blev fast i denna text som är välskriven med ett fantastisk språkbruk!
Ska rekommendera!
2008-10-21
  > Nästa text
< Föregående

Christer Eriksson
Christer Eriksson