Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
(en skoluppgiftskrönika)


Pressen på unga i skolan.

Vad får mig att gå upp ur sängen på morgonen?
En cocktail av prestationsångest, tvång, gammal vana och den allmänna förvirringen som kommer smygande när mobilalarmet ringer. Vad hindrar mig från att kasta mig tillbaka på madrassen i ren protest? Svårigheten att få mamma att tro att jag har kolera idag igen. Detta hör jag själv låter oerhört sorligt. Men jag är sorglig idag, nej, idag är jag rent ut av förbannad. För här sitter jag och ska tvingas vara smart, samhällskritisk och underhållande. Jag sitter här och tvingas skriva en krönika. Fast än jag har en ringa eller nästintill obefintlig uppfattning över vad en krönika egentligen innebär. Men varför är jag här på mina bara knän, med ett tangentbord intryckt mellan tänderna och med ett febrilt uttryck i mina tårfyllda ögon och tvingas att vara intressant? Därför det är en uppgift i skolan. Skolan, dit jag har knallat iväg till nästintill varje morgon i 10år och ska tvingas i drygt ett halvt decennium till, minst i alla fall, för högutbildad måste jag ju vara. Och hur är denna väg till den ultimata allmänbildningen? Pressande.

Jag har en sjukdom som kallas ”MVG-barn syndromet” i folkmun. Ett MVG-barn är ett sådant barn som har inställningen att allt under MVG är ett IG. Detta kan vara ett stort problem om man nu mot förmodan inte kan vara bäst på allt. För vem har inte känt sig fullständigt och totalt misslyckad när man får tillbaka ett prov som man var jäkligt stolt över, bara för att finna att man fick tre poäng från MVG? Vem kan inte ses sig själv trycka pappret mot bänken tills knogarna vitnar och frenetiskt bita av stumparna till naglar? För vem kan inte dra sig till minnes att den korta promenaden hem vara fylld av ett ursinnigt gråt och korta hetsiga andetag, när man förstod vad det är som var fel på en. Att man inte var stark nog, inte smart nog. Och hur hanterar man denna sanning? Genom att kontrollera någonting annat utöver skolarbetet. Vad för något tänker jag inte gå in på, för skolkuratorer är en skrämmande ras som jag helst inte vill bli skickad till.

Och nu kanske ni frågar er vad mina egna mysiga personlighetsstörningar har med själva skolan att göra? För jag är övertygad om att jag inte är ensam. Även om det inte handlar just om oförmågan att vara bäst, så tror jag ändå att pressen ändå finns där hos unga. Pressen från sig själv, pressen från föräldrar och lärare. Vad är det för press som kommer från lärarna då? Jo, lärare har ofta en väldigt förtjusande inställning till sitt eget ämne: Att deras ämne är det enda och absolut viktigaste under hela skolgången. Och om alla lärare kör med denna strategi så finns det väldigt många ämnen det ”ultimata kärnämnet i hela universum” tillslut. Det är här kruxet uppstår. Vi elever ska lära oss att prioritera, men vi ska samtidigt lära oss att inte prioritera bort någonting alls. Resultatet av detta blir ett tryck från alla håll, där man ska vara bra i varenda jäkla ämne, och hur ska vi klara av detta? Genom att få uppsatser, grupparbeten, redovisningar, glosläxor och fan och hans moster nerkörda i halsen.

Jag vet inte något annat yrke där man tvingas ta med sig jobbet hem varje dag, jag vet inget annat yrke där man har timme långa pass varje dag, med helt skilda ämnen som inte har någonting gemensamt, efter varandra. Vi har historia på morgonen, därefter franska, samhällskunskap, datorkunskap och gud vet vad. Hur är det meningen att vi ska kunna ta åt oss allt?

Jag säger att pressen på skolelever är helt absurd. Ni tvingar på oss en hets och en prestationsångest som är rent gift tillsammans med den osäkerheten och identitetskriserna som vi går igenom. Ni undrar varför vi mår dåligt, jag undrar hur i helvete ni tänker.




Övriga genrer av Sofiapoema
Läst 702 gånger och applåderad av 22 personer
Publicerad 2009-05-24 21:00



Bookmark and Share


  Mats VIP
En bra text som manar till reflektion om skolans vara eller icke vara.
Utbildning leder i många fall till att människor glömmer bort det väsentliga i livet. Kärlek, gemenskap och att dela varandras bördor. Många högutbildade är inte särskilt trevliga mot resten av mänskligheten. Det finns många exempel Bush, för att ta en. Lågutbildade startar slagsmål och högutbildade startar krig.
Tack för en fin text /Mats
2009-05-26

    Trast
Kan nog förstå känslan. Men nog är det trevligare och intressantare med en lärare som kan sina saker, är intresserad av sitt ämne och visar er på uppgifter att göra? Hur skall han eller hon annars kunna lära er något och få er att utvecklas?

Sedan är man kanske inte lika motiverad och intresserad av allt. Då kanske man får jobba på att få lite distans, strunta i att göra allt så perfekt. Mitt intryck är ju att det främst är du själv som sätter ribban högt... Varför inte nöja dig med blott och bart godkända betyg om du inte mår bra av pressen? Alla kan inte vara bäst. Ditt värde som människa och medborgare sitter INTE i dina betyg.
2009-05-25

  Banehallow
Skolan är sannerligen inte anpassad efter eleven och dennes personliga behov. Många har mer potential än vad skolformen tillåter dem att använda då skolformen är en kombination av jantelag och budgetångest. Du yttrar med din text en tanke som de flesta intelligenta människor tänkt minst ett hundratal gånger under sin skolgång. Väl skrivet, det här behöver belysas.


Som kommentar till Christer Erikssons inlägg måste jag bara säga det att "elit" är inte nödvändigtvis en negativt laddad idé. Faktiskt så finns det ett skriande behov av av just elitklasser eller elitinstitutioner i någon form som ett val och/eller alternativ. Främst för att många med intelligens och potential som är långt större än sina klasskamrater tvingas hålla tillbaka sin begåvning eller låta den dö i sin vagga då den inte stimuleras antingen tillräckligt eller på rätt sätt. En anpassad elitinstitution behövs. Och den anpassade skolgången mer ändå.

Jag är allt annat än moderat, faktiskt inte politiskt tillhörande något som helst parti. Jag är en enmans-fraktion. En solokader. Elitbegreppet måste införas, dock kanske inte i en sann moderat-anda eftersom de liksom många andra misslyckas med att se eliten som de som är medfött högbegåvade och inte de som har rikast familj, bäst social status eller mest sofistikerade och identitetshämmande vanor.

En elit är en elit just för att den är unik, och vi har inte sett en riktig elit i praktiken i europa på flera hundra år. Att sedan de rikaste och mest inflytelserika felaktigt kallats elit under såpass lång tid att ordets mening förvrängts är en annan sak. Jan Björklund är bara ännu en politisk medelmåtta och kapitalistråtta och det bör inte ligga i hans eller moderaternas händer att införa elitinstitutionen eftersom de inte kan hantera den uppgiften rätt. Och utan elit kommer vår utveckling som samhälle att närmast avstanna. Och på lång sikt vår utveckling som art. Och med det skriande behov av alternativ och banbrytande högteknologi som infunnit sig i skuggan av klimatkrisen så är det viktigare än någonsin. Ska vi som art överleva överpopulation så är i det stora hela elitinstitutionen ett måste.

Det som en anpassad elitinstitution är en miljö och en utbildningsform som stimulerar den individuella kapaciteten i eleven och ger den möjlighet att utveckla sin alldeles unika begåvning. Det är en sann elit. Begåvning kan inte stressas fram i en för individen osund miljö, så som det görs idag.


Till er som faktiskt läst hela inlägget framför jag ett särskilt tack till;P.
2009-05-25

  Christer Eriksson
Jag är ju född sjuttiofyra och gick i skolan under åttiotalet. Min kommunala skolgång var rätt kravlös, betygsskalan var 1-5 där en etta inte betydde IG utan betydde att man fick bli bilmekaniker en stund innan livets skola formade en till att bli vad som helst, det fanns inga begränsningar. Något som också fanns var rökrutor, föräldrarna skrev på ett papper och sen fick man stå där i den gula fyrkanten. Det fanns godis i kiosken på fritidsgården och det fanns nio städare, idag finns tre kvar. Allt går mot försämring. Jag kan inte så mycket om skolvärlden mer än det som min flickvän berättar. Men det jag inte får att gå ihop är Jan Björklunds fascistoida krav på landets elever. Alltså idag finns ingen flumskola, den dog någonstans på nittitalet, som jag tror. Nä flumskolan härjade för fullt på min tid och det var jäkligt härligt att fått ha passerat genom skolkorridorerna på den tiden och när regeringen börjar prata elitklasser, då vete fan, men det låter trist på något sätt och fruktansvärt segregerande. Varför ska vi mer och mer bli som maskiner. Vet Major Björklund vad liberalism är?

Jag tycker att din text var levande och bra. Lycka till.
2009-05-25

  Amandaaa
Bra skriven text som jag verkligen kan relatera till. Gud vet att jag lider av det så kallade '' MVG-syndromet '', och gud vet vilken ånget det framkallar.
2009-05-25

  ~Hope~
Och voila, en krönika är född..

Intressant och även om jag inte känner så mycket igen mig själv i dina ord men jag minns de som hade det så som du beskriver... själv drömde jag bort hela skolgången...
2009-05-25

  Gunnar Odhner
Jag undrar hur andelen flickor/pojkar är i detta problem. Konsten som jag ser det är att ta t ex skolan på allvar utan att ta den på allvar. Om man vill bli en Zlatan får man inte träna ihjäl sig. Man måste se att fotboll är en lek, samtidigt som det är allvar. Med skolan är det 'något lurt' som en bekant till mig brukar säga. Man ska ge den sitt lillfinger, med allvar. Men för att göra det måste man ha en stark självkänsla, inse att man själv betyder mer än alla skolböcker, prov och lärare i världen. Det verkar som om flickor har svårare för det.
2009-05-25

  Mikael Larson
"reparation är en blivande lärare
jag tänker inte tystas av någon
efter att ha pluggat 4,5 år på
högskolan"


Ett bra exempel på en blivande dålig lärare, som kommer peka på sin auktoritet när den har fel, vilket kommer bli ofta utifrån mina snabba bedömningar
2009-05-25

  Carola Zettergren
Finns det något över MVG..typ HMVG..hemskt mycket väl godkänt, det får den här texten av mig! Mycket bra skrivet om skolans märkliga system som definitivt inte passar människor, särskilt inte nu när samhället är så stressigt och ställer så omänskliga krav för övrigt! I skolan går man hårt ut för att pressa in alla människor i samma ram..bevisligen så fungerar det fruktansvärt dåligt, det går inte att pressa in alla i sammma form, redan här bestäms det vilka som håller de förutbestämda måtten, det andra placerar man vid ättestupan innan de ens hunnit bli vuxna, det är rena avrättningen och mer än omänskligt!!! Jag undrar när skolan ska bli en SKOLA där barn kan utvecklas till de fantastiska vuxna de var ämnade att bli, alla med sina speciella talanger och förmågor! En mycket viktig text!!! Rungande applåder härfrån till dig!!!!
2009-05-25

  Mats Henricson
Välskrivet och Initierat om den Prestationsångest som många av dagens elever har, plus den Hårda Miljöns ångestframkallande påverkan . Dessutom har Du en Underbar Ironisk Touch som klär texten i Härlig Färgrikedom ! Bokmärker !!!!
2009-05-24

  Ulf Popeno
En mycket bra text om ett komplext ämne. Frågan är väl om det här systemet är så bra med; Introduktion - inläsning - råplugg - tenta - glöm allt. Jag vet ingen annan institution som arbetar på det sättet. Och skolan ska ju fostra inför samhället. Ett samhälle som sprungit ifrån skolan för länge sen.
2009-05-24

    Herr Ångest
Bra och engagerat skrivet om ett högst aktuellt och brännande ämne..

Trots att det var många år sedan jag gick ut skolan kan jag känna igen mig i det du skriver, och samtidigt både le men också knyta näven i ilska. Någonting är jäkligt sjukt med denna hets, och pedagogik går inte ihop med hur ämnena är uppdelade plus att man ska, som du säger, lära sig prioritera men samtidigt inte prioritera bort något alls. Dessutom är det hårdare idag, på min tid kunde man åtminstone plugga upp sig senare på komvux, nu verkar den möjligheten också försvinna.

Mycket bra!!
denna text får betyget MVG från mig ;P
2009-05-24

  ConfusedByYou
Jag håller med dig helt och hållet. Och till den som skrev att det var att bita ihop, jo visst det är det enda man får göra men då tror inte jag att den personen riktigt har känt skolans stress. Inte den ultimala som kan nå en. Och tro mig den finns, jag har känt den. Skrev själv en dikt om det. Men ville bara säga att jag tycker att det du skriver stämmer, bra skrivet:)
2009-05-24

  Sturesdotter
Vad kan man säga...jag hade det likadant....för 34 år sedan...
2009-05-24

  Diana,V
Tack för den här texten som berör och talar för så många ungdomar just nu, också nog för många ungdomar flera år framöver. Pressen kommer med all säkerhet dessvärre utvecklas och skapa en storartad och banal ångest hos ungdomar...
Jag går i första ring på gymnasiet och är lika upptagen som ensamstående trebarnsmamma...
haha aja, grymt bra text i alla fall!
2009-05-24

  Mikael Larson
"det är bara att bita ihop
och leverera som alla andra
annars kan man lika väl leva
utanför lagen"

reparation är en sån person som skulle accepterat vad som helst bara han blivit uppfödd med det.
2009-05-24

  Mikael Larson
Bra skrivit, känner igen den där pressen som var då även om jag valde att ta ett djupt andetag, skratta åt det sjuka, och fokusera på att det inte var min verklighet, jag lyckades med mina ögon sett utvecklas och bli en "bra människa" ändå.

Hoppas du inser att du kan detsamma!
2009-05-24
  > Nästa text
< Föregående

Sofiapoema
Sofiapoema