Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Bild av Karl-Bo Lundstedt


Rotera mera.

"Guds kvarnar mal långsamt men utomordentligt väl" säger ett gammalt ordspråk.

Jag brukar också likna förbönstjänsten vid en borr - där det gäller att ej ge upp - utan tränga djupare och djupare in - tills vi har bönesvaret i vår hand - och vi kan skönja ljuset och bönesvaret - i den mörkaste tunnels ena ände.

"Var glada, kära syskon, när ni får gå igenom olika slags svårigheter och prövningar. Ni vet ju att om ni håller fast vid er tro på Herren Jesus mitt i alla prövningar, så lär ni er att bli uthålliga. Och om ni fortsätter att vara uthålliga, får ni till sist en så stark och mogen tro att ni kan möta vad som helst." Jakobs brev 1:2-4

En bön efter Guds vilja ger alltid svar bara vi håller ut säger bibeln. Som Jesus svettades blod i Getsemane för vår frälsning och frambar böner under starka rop, ångest och tårar så är vi kallade enligt Paulus att "uppfylla vad som fattas i Kristi lidande för hans kropp som är församlingen." Brevet till Kolosserna 1:24 Det kostar på , var så säker och en uppgift som jag många gånger önskade slippa för den är så påkostande.

Det som smärtar och gör ont i livet är då jag själv, dem jag ber för eller närstående motstår det lätta trycket av Guds hand och löper sina egna självvalda vägar. Det är mina svåraste ögonblick i livet och där befinner jag mig själv just nu i en bönekamp för en annan person som avvikit.

"Vem i hela världen är så blind som mitt folk, som är ämnat att vara sanningens budbärare åt mig! Vem är så blind som min utvalde, Herrens tjänare? Ni ser och förstår vad som är rätt men bryr er inte om att göra det. Ni hör utan att ändå riktigt lyssna." Jesaja 42:19,20

Man kan som medmänniska ibland se klart då någon viker av från Guds vilja och plan men kan inget gör då personen i fråga drabbats av blindhet och ej ser klart.

Att slå någon i huvudet för att han är blind ger inte synen tillbaka utan jag har att bida inför Guds tron och be om öppnade ögon för den som jag beder för. "Herren öppnar blindas ögon" Psaltaren 146:8

Jag kan också bana väg för ett gudsingripande genom att be Gud förlåta personen ifråga och skriva ner skulden som Mose, Daniel och Esra gjorde i bibeln då de bad i "vi" form om förlåtelse också för "fädernas missgärning"...
Gud hörde sådan bön och gav nåd.

Min förhoppning är nya segrar för Guds rike i en sen och mörk tid men det kräver lite mer sammanhållning i leden bland Guds folk och att vi förbliver Herren trogna i allt och söker hans ansikte beständigt i hjärtats uppriktighet i
"oavlåtlig bön för alla heliga"

Och medan ni kämpar striden, ska ni ständigt be till Gud och vädja om hans hjälp. Be alltid med den kraft ni får av Guds Ande. Tappa inte koncentrationen utan be för alla de troende utan att tröttna. Ur bibelns vapenrustning.




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 464 gånger och applåderad av 15 personer
Publicerad 2011-02-25 13:44



Bookmark and Share


  Eaglemountains VIP
GRATTIS även till en plats bland de fem uppmärksammade!!
2011-02-28

    ej medlem längre
Oerhört
2011-02-28

  Karl-Bo Lundstedt VIP
stark och sann text...
detta behöver vi mer av...
DET ÄR DETTA VI BEHÖVER!!!

applåder o Bo-märke

kb
2011-02-28

  Eva Langrath VIP
Tack Bibbi för dina ord som du delar med oss.
2011-02-26

    ej medlem längre
Tack Bibbi för att du så väl kämpar!


"Be alltid med den kraft ni får av Guds Ande."


@nn
2011-02-25

  Qvinn n'Lion
Tack Bibbi <3
Jag vill i sanning vara ett Guds kvarnhjul och en liten mutter i hans stora maskineri!! Tänk alla underbara bönesvar jag får hela tiden, jag är såå tacksam till Herren. Du är ett av dem, en stor källa till uppmuntran och inspiration, min vän. Kram!!
2011-02-25

  walborg
Tack kära Bibbi för denna fina text och uppmuntran.
2011-02-25

  Eaglemountains VIP
Jag gillar verligen Ditt uttryck som jag hört flera gånger : Att borra i bön - borra i bön .... Ty även om man ska "borra" hål i en vägg, som är tjock, så om man borrar tillräckligt länge, så är man till slut igenom och anar ljuset.

Man har nått, uppnått det mål man hade. Att komma genom, få resultat. Man man måste hålla ut....lära sig att hålla ut. Oavsett om borren går av, eller om något något annat stör - så når man målet om man håller ut.

Alla har ett eget val, och det kan smärta så när man ser "avvikelser", att den "andre som borrar", plötsligt tappar kraften på grund av olika orsaker. Borren kan vika sig, gå av, eller av andra anledningar stoppas.

Eller så kan borren gå åt fel håll på grund av tillfällig blindhet, man får "damm" i ögonen och denna tillfällig förlust av synen förvillar och man "borrar" åt fel håll.

Och när man gör det, så tappar allting verkan. All den kraft man lagt ner till att komma genom försvinner, och man riktar fokus åt fel håll. Man tappar fokus, man tappar koncentationen på grund av detta.

Just detta, att man blivit blind på vägen mot målet.

Och - man tappar då fokus på målet. Då har man ett val. En egen vilja - att be om hjälp. Eller - då ger man upp, även om man kommit så långt i sitt arbete, så ger man upp, bara för att man blivit förblindad av ett damm som går att tvätta bort.

Det är det den egna viljan handlar om. Det är den som håller i borren som själv bestämmer om han vill avvika eller fortsätta. Men då måste han själv sköja det damm som förblindat honom ur ögonen.

Men OM vederbörande vill ha hjälp - då ber han om det - och får hjälp att komma ur denna blindhet - och fortsätta, mot målet. Det förutbestämda, det utsatta. När borrstålet kommer igenom och man skymtar ljuset, då har man lyckats. Men många hinder kan dyka upp, men om man ber om hjälp, så får man hjälp att skölja ur ögonen och fortsätta med sitt arbete. För att avsluta arbetet och få sin så länge väntade belöning.
2011-02-25
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP