Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
I tidsandan talas så mycket om att vi inte ska påverka barnen. De ska få välja själva och det skulle vara humant. Jag håller inte med om det. Framtiden kommer att utvisa vilken värdegrund som kommer att bestå.


Låten barnen komma till mig

Hur ska barnen finna vägen till Gud utan att vi lär dem den?

Jesus sa uttryckligen

att vi skulle låta barnen komma till honom

och att vi ej skulle hindra dem

ty Guds rike hör dem till


Då vi lär barnen bibelns förnämsta bud

att älska Herren Gud

av allt hjärta

av all själ

av all kraft

av allt förstånd

samt vår nästa som oss själva

då leder vi dem in på välsignelsens väg.


"Och du skall inskärpa dem (buden) hos dina barn

och tala om dem,

när du sitter i ditt hus

och när du går på vägen,

när du lägger dig

och när du står upp."

Femte Mosebok 6

Lukas 10:27




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 814 gånger och applåderad av 12 personer
Publicerad 2011-05-19 15:47



Bookmark and Share


  Eaglemountains VIP
Grattis även till en plats bland de fem uppmärksammade!
2011-06-06

  Eaglemountains VIP
Tack Bibbi. Jag kom att tänka på en sång som jag lärde mig som liten, och som jag sjungit på bl.a dop i kyrkan.

Jag är ej för liten
att bli barn hos Gud
/:jag är ej för liten
vandra i Hans bud :/

Jag är ej för liten
låta Anden få
/:hjärtat till sitt tempel
lycklig är jag då:/

Jag är ej för liten
lyda mor och far
/:Gud till fjärde budet
löfte fogat har:/

Jag är ej för liten
vara litet ljus
/:Som om Jesus vittnar
uti hem och hus:/

(A.L. Kullgren)
2011-06-06

    ej medlem längre
"Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste hörd på vår jord . . ."
En gammal söndagsskolesång som är lika aktuell idag!
"Mamma, berätta om himlen, jag ska flytta dit idag." De orden sades av en mycket sjuk åtta-åring till sin mamma och det blev så.
2011-05-20

  Karl-Bo Lundstedt VIP
Tack Bibbi för denna text som jag står för till 100%.
Och tack Regular, Mare, Redeemer......och fler..

På de olika barn ornikologiska avdelningarna runt om i landet så får man ABSOLUT INTE ingjuta, i barnen att de bara är en slumpens verk. Och att de "bara" blir till aska, jord, maskar, återvinningsprojekt. Humanist ateismen är i dag på framfart säger en del... Dock har inte Sturemark/Humanisterna och c/o mandat för att gå ut och säga så, för enligt dem själva och enligt deras egna uppgifter så är de cirka 5 200 medlemmar. HMMM? Men ÄR de inte fler?? Nej de är endast en "makt elit". Ordet "indoktrinering" kommer av ordet doktrin, som betyder lära, lärosats, åskådning. Frågan är VAD jag lär ut tex till ett barn. Vågar tex. de som säger att "kristna" indoktrinerar, sina barn gå fullt ut i sin livsuppfattning, om man tex då är humanist-ateist? Där kontentan av läran blir att utan något "ABSOLUT" att utgå ifrån så har INTE livet något värde. Vi kan intala oss ATT det har ett värde men det bygger till synes och sist på att endast den starke överlever. Och de svaga sorteras bort. Detta samhälle håller på att växa fram tyvärr mer och mer, och det är skrämmande. Våga läsa denna skrämmande bloggpost/ http://aletheia.se/2011/05/17/obamas-radgivare-vill-se-folkmord-utfort-av-en-varldsregering/ Om det inte finns något "Absolut" att utgå från, så ÄR vi endast kemiska reaktioner. Där inget rätt eller fel existerar. Jag kan bära ett barn på mina axlar, men oxå kasta det i marken. Inget är rätt, inget är fel. Eller? För att en livideologi ska kunna vara en ideologi så ska den kunna levas ut, annars blir den en Utopi. Om Gud INTE finns så lever de kristna i en utopi. MEN om Gud finns, och denne Gud är god som Bibeln talar om, och att denne Gud står bakom skapelsen. Ja vem lever då i en utopi? Rickard Dawkins den kände etologen och evolutionsbiologen som bla skrivit boken "Illusionen om Gud" kan Du läsa om här, vad han sagt att han tror på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins Väg sen det mot vad han plötsligt säger här: http://www.youtube.com/watch?v=BoncJBrrdQ8 Han HAR plötsligt börjat TRO att vi kanske kan vara skapade/designade, men INTE av en god Gud, utan av aliens?? Hmm? Vet Sturemark och c/o att han tror så? Sturemark mötte för inte så länge sedan den kristne Oxfordprofessorn och matematikern John Lennox. Detta spelades in av UR och på nästa länk kan du se hela programmet... http://www.ur.se/id/157800

Nå vad och var vill jag komma med mitt resonemang, och med alla dessa länkar? Jaa som Bibbi säger så sa Jesus Kristus att "vi" skulle låta barnen komma till Honom, men han sa oxå att det är bättre att en kvarnsten hänges runt halsen och att man sen kastas i havet om man förför en av dessa Hans små.. Detta gäller även alla slags religiösa fanatiker, även kristna, som humanistiska ateister, New Agare, mm.. Att hävda ATT kristna indoktrinerar, utan att först se vad du gör själv är att döma andra, och påstå att du har rätt. Även om du inte tror att det finns något rätt eller fel. Att peka ut de "kristna" som de stora bovarna, har ju blivit poppis i dag, en trend, så för mig är du inte en människa som vågat leva ut din filosofi, eller ideologi utan endast någon som rapar efter vad andra "indoktrinerat" dig..
Att tro att vi endast skall lära våra barn ABC sen får de själva ta reda på resten är som att ge en körskolelev en teoribok, sen ett körkort men aldrig övningsköra... För Huvaligen, det kan ju VARA indoktrinering.. Är det så att du tror att vi är ett slumpens verk, och att vi skapar våra egna moraler och värderingar. Så är det inte fel om någon våldtar din dotter, eller sparkar ihjäl din son.. Finns det inget rätt eller fel så vem är du att döma? Det är väl bara att göra ett till barn om det råkar dö. Eller?
Och varför gråter du då?Sorg vad är det? Endast ännu en kemisk process som vi stoppar genom att stoppa i oss kemiska substanser som trubbar av vårt kännande? Varför hävdar du din rätt om nu inte Gud finns? Kanske INTE ditt barn är sjukt, eller handikappat, kanske är det helt friskt. Säger du då till ditt barn. Vad duktig du är som är frisk! Och Utan fel och lyte! Nä skulle inte tro det, du hoppas precis som alla "kristna" att ditt barn ska få fortsätta vara friskt, och har du ett handikappat barn så tror jag nog att du omhuldar det extra, eller har jag fel? Och lär du inte ditt barn att stenar får man ont i magen av, och att grönsaker är nyttiga... Eller får de fundera ut det själva? Och att gå över vägen? "Bara spring det finns fler av dig" Nej, DU lär ut hur barnet ska uppföra sig i trafiken, bland vänner, att inte stjäla etc.. VARFÖR? Jo, inom dig finns något som vet vad rätt och fel är? Och jag kan lova dig att det är varken Dawin, Dawkins, eller Sturemark som har lagt ned detta i din så dyrbara själ. Du är endast ett "barn" som någon försöker förföra, eller förfört, med sina idéer om att vi är våra egna gudar... Gör inte samma misstag själv.. Låt barnen komma till Jesus, Han är deras sanne vän..Våga ta reda på sanningen....

mvh + applåder till Bibbi + bomärke....

kb

2011-05-20

  Regular
En ytterst intressant text, även om jag fann kommentarerna än mer intressanta. Förhoppningsvis vill föräldrarna det bästa för sina egna barn, något de också vill överföra. Om en förälder således är kristen är det inte så konstigt att denna vill förmedla detta också till sina barn

Ofta väljer de flesta föräldrar med sunt förnuft att överföra just de delarna från sin tro som de anser barnet vara i mognad att ta till sig - och oftast de delarna som utgör det bästa för barnets väl. Även om det finns föräldrar med dåligt omdöme - men sådana finns i alla läger. Och hade de inte varit kristna hade de således visat dåligt omdöme med andra värderingar, frågeställningar och levnadssätt. Få vuxna kristna skulle nog komma på tanken att vilja ingjuta sina barn med skräck genom att omtala de passager i bibeln som är av mer komplicerad art (som tex mord och krig i Gamla testamentet)
Även om sådana förekommer. Precis som det förekommer humanister som visar dåligt omdöme och vill förbjuda skolavslutningar i kyrkor, julfirande och dylikt trams. Eller vill påverka barnet att betänka att det inte är annat än en cellklump som ändå snart skall dö.
Folk med dåligt omdöme finns i alla läger. Men det är inte om dem textförfattaren skriver om, eller till.

Texten handlar om att ge barnet något som föräldrarna själv står för. En tro således.

Ord som indoktrinering får mig att le. Fri uppfostran. Fri från påverkan får mig att le.
Sådant existerar nämligen inte och är en lika naiv tanke som att regn inte gör dig blöt, bara du tänker tillräckligt mycket på solsken då du är utomhus.

Barn påverkas, indoktrineras och uppfostras idag av helt andra parametrar och föräldrarna idag som tror att de bara ska lära barnet läsa och skriva för att sedan låta barnet själv ta beslut i vad de läser och vilken information de tar till sig är på gränsen till vansinne.

För tro mig. Någon kommer att göra anspråk på att göra just det ändå.
Idag börjar vi skymta resultatet av denna ideologi alltmer.
Barn som uppfostrar varandra på dagis och skolor. Tv och Internet som påverkar och indoktrinerar vad barn skall tänka, tycka, tro såväl som vilket värde de har och hur de skall klä sig. Barn som uppvisar tendenser vi inte trodde var annat än reserverat för vuxenvärlden.
Barn som slår ihjäl barn. Barn som lider av stress, ångest, självskadebeteende.
Barn som tar livet av sig i förtvivlan då de inte ser någon mening i livet.

Låt barnen vara barn, men glöm inte att agera vuxen också, lite då och då!

Jag ÄR kristen. Mina barn kommer att få det bästa JAG kan ge dem.
Kärlek, omsorg, trygghet. Men också uppfostran, påverkan och indoktrinering.
Och JAG kommer att uppfostra dem som kristna. Allt annat vore både hycklande och själviskt.

Sedan kan andra låta sina barn uppfostras av lärare, kompisar eller ”sex and the city”.
De kan tillåta sina barn att testa droger, religioner eller vad de känner för…
och de konsekvenser som detta kan medföra…

Så tar jag konsekvensen av att uppfostra mina såsom svenska barn har uppfostrats i över 800 år…
2011-05-20

  Redeemer
Jag förespråkar inte alls någon form av hjärntvätt. Men jag kan inte heller se det goda i att utesluta all form av Gudstro från samhället.
Barn våldtas, tar självmord, blir slagna av sina föräldrar, blir mobbade, och många får alltför sällan höra hur värdefulla och älskade de är.
Visst, det finns många bra föräldrar som ger barnen en bra uppväxt. Men det är min fasta övertygelse (hur idiotisk den än kan te sig för vissa) att ett samhälle som inte bygger på Jesus Kristus är ett samhälle som är dömt till undergång förr eller senare!!

Och om någon nu undrar så har jag 3 barn själv, som får en mycket sund uppfostran UTAN massor med skygglappar och hjärntvätt!
2011-05-19

  poetryGirl
Vackert som alltid
2011-05-19

  Annie b'larsson VIP
Vi måste kunna ha olika meningar om det vi skriver om; och ändå respektera varandra; hur ska vi annars komma framåt? Vi har mer (borde ha) som förenar oss, än som skiljer oss åt.

Jag tror på att låta barnen ta del av alla religioner och sedan, när de klarar det, välja själva vad de vill tro. Kanske väljer de bort religioner helt. Det finns en sång om det, som alla har hört; "tänk dig en värld utan gränser och utan religioner"...det skulle jag vilja se.
2011-05-19

  mare VIP
Till B.J.A
Du känner inte mig
så dina ord stämmer inte ;)
2011-05-19

  mare VIP
Bra Bibbi, bibeln är för oss som tror, en vägledning, och t.ex muslimer har sin koran...så kommer det alltid att vara, att man möter motstånd från människor när man står upp för bibelns grunder !!
Men det är så klart inget att bry sig om, det hör till ;)
Tack för visliga och kloka ord, och jag applåderar !! ;))
2011-05-19

  Bibbi VIP
Johan Proudlove

Bibelorden som jag anger är riktlinjer till föräldrar och andra uppfostrare.

Till barnen kan man välja att med visdom vara ett gott föredöme men också genom tal utan att det behöver vara direkta bibelcitat. Förslagsvis dialog.

Varmt tack för gensvar!Mvh//Bibbi
2011-05-19

  Johan Bergstjärna VIP
Jag tror inte på indoktrinering av barn med bibelord.
Man får försöka vara ett gott föredöme bara.
2011-05-19
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP