Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Fångenskap

Jag vaknar i samma säng,
bredvid samma andetag,
värmen som en kedja
snarare än en trygg famn.

Dottern skrattar i köket,
och jag ler
ett inövat svar
på ett liv jag aldrig valde,
bara gick in i
för att man skulle.

Kaffet smakar alltid måndag.
Och tiden går i cirklar,
som om någon lindat ett snöre
runt min hals
och drar lite hårdare
för varje “allt är bra”.

Jag hatar dem inte.
Jag hatar inte ens mig själv.
Men jag är fast
i tapetens mönster,
i kläderna jag tvättar om och om igen,
i ett skratt som ekar tomt
för att tystnaden vore för avslöjande.

Jag vill skrika,
men ljudet dör
innan det når munnen.
Vill springa,
men benen vet inte
vad annat de skulle springa till.

Livet är inte en fängelsecell.
Det är ett vardagsrum
med för få vägar ut,
och för många “ska”.

Jag drömmer om en annan stad
och vägar utan slut.
Om att bara vara någon annan,
någon annanstans.




Fri vers (Fri form) av gammalochångest
Läst 77 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2025-06-26 20:15



Bookmark and Share


  Elaine.S VIP
En svårfångad ton och känsla av slentrian ställer sig här först i kön och beskriver så bra hur märkligt det är att man ens tänker dessa tankar fast man har det bra. Hur det säkra och välkända, trygga, vanliga livet på något sätt äter sig mätt och slår sig till ro fast det finns en längtan efter något man inte når. Du beskriver så bra detta ” fängelse” fast man är fri. Fri att leva i det man bör och måste och något annat än det blir bara till en grumlig längtan.
2025-07-21
  > Nästa text
< Föregående

gammalochångest