Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

hej israel

 

hej israel.

jag vill bara gratulera dig, ja jag vet att det är sent. men allt kan göras i efterskott. sån är ju hämnden och sån är du.

tänk vad åren går, att du blivit sextio redan. du föddes i våld och jag tror tyvärr att du kommer dö i våld, så är ditt liv. du skriver med blodig penna. du skriver på barnen. du skriver ständigt på dem som i framtiden vänder sig mot dig och ser in i dina flackande ögon.

jag tycker att du har låg smärttröskel, israel. du sitter för nära din gud. det är inte bra. har man dåliga föräldrar måste man stå på egna ben. du ska inte lyssna på dina, de är alkoholiserade och onda.

men du, ska vi kramas någon gång? jag menar som vänner eller blir du homofobisk då, jag lovar att inte få stånd. fast det kanske inte gör något, du bögar ju så fint med usa. kanske rent av får jag vara med. jag är ju lite dekadent när det gäller sex och jag har haft usas stora fina kristna snopp i mig förut. det gör lite ont i början, sedan gör det ännu ondare.

man kan tänka sig människor som utslag, röda prickar. förra året hjälpte du palestina att ta bort åttahundra röda prickar. de hjälpte dig att ta bort tjugo. det finns de som säger att jag, sverige, är jämställt, du vet mellan pojke och flicka. det är jag inte. jag är ungefär så jämställd som era dödstal.

du pallar apelsiner och oliver, det är ofint. det som är någon annans får man bara inte ta, det måste du lära dig. ja jag vet att det är gott men det är inget giltigt skäl din luring. du får ju så mycket pengar av västländerna, be om lite mer i stället. eller kanske kan du köpa lite färre grönmålade fordon. du är så destruktiv, du skär dig ständigt i dina armar.

men du gör som du vill. det har du alltid gjort. du tar odlingsbara områden och ger tillbaka sand.

jag ser ut över tak, det är gnistrande. egentligen borde man gå upp på taken och skriva fred i den vita snön, men jag kan ge mig fan på att man bara skulle halka ner och slå ihjäl sig, vi är för spröda helt enkelt. vi pacifister.

du, man kan dö utan krig. det borde du pröva någon gång. nu vet ju inte jag hur det är att dö med granatsplitter i sin elvaåriga kropp eller hur det känns att dö på en långvårdsavdelning. så kanske borde jag vara tyst om detta. döden är värdelös i mina ögon, precis samma som du tycker om livet, israel.

kram och grattis, din på avstånd vän.

/ sverige




Fri vers av Christer Eriksson
Läst 1418 gånger och applåderad av 41 personer
Utvald text
Publicerad 2009-01-05 09:42



Bookmark and Share


  Natalie VIP
"men du gör som du vill. det har du alltid gjort. du tar odlingsbara områden och ger tillbaka sand."
Så lite svensken vet.

Israel har inte tagit några odlingsbara områden. Det fanns inga att ta! Det fanns inte ett träd i det där landet innan israelerna (!) började plantera dem. Allt i det där landet görs med konstbevattning, för annars dör det. Israelerna har skapat bördiga områden genom hårt arbete. Innan så fanns det ingenting där.
Och tro mig, det är inte mycket till bördigt område heller. ALLT ÄR ÖKEN I DET DÄR LANDET. ÖKEN.

Men lille svensken kan tro allt han ser genom svensk media. För det är så svensken fungerar.
2010-05-28

    Sapa Inca
Applåder och tack!
2010-01-04

  Lars P K
Jag tycker du fått till ett brev med udd här. En lagom portion sarkasm inlindat i det naiva anslaget som behövs för att det kännas vasst. För tyvärr är det väl så att fakta inte är tillräckligt för att ögonlocken skall åka upp.

Kan inte låta bli att reagera över att så många kommentarer nedan tar avstånd från själva frågan. Kanske är det ett mänsklighetens dilemma. Frågan är inte tillräckligt nära. Det finns ingen Bobby eller Engla på Gaza, där finns bara Ahmed och Amina. Och även om 200 av dem dödades när Israeliska bomber letade efter Hamasanhängare som gömde sig i deras hus, och även om Ahmed och Aminas föräldrar också dödades i bombregnet, så kanske man kan tycka att Israels agerande ändå har ett visst mått av legitimitet. I alla fall om man ser det i ljuset av Hamas fega brutala agerande. För om man bortser från FNs stadgar om folkrätt, om man bortser från Genevekonventionen, så kanske det på ett högre moraliskt plan inte är mer än rätt av Israel att ge igen på Hamas och kanske har de rätt i att, i sin pragmatiska jakt, inte bry sig om vem och hur många deras bomber dödar.

Kanske är det en svår frågeställning. För mig är det inte det.

Tack för skön läsning.
2009-06-12

  Skosnöret
tack!
2009-04-23

  Karin Andreasson
Jäklar vad bra den var. Applåd!
2009-01-31

  Anna Frölander
Du rör om i huvudet, spjälkar det svåra genom det enkla, det ger en kraftfull effekt och hela skrivelsen blir oerhört underhållande i sitt rasande allvar. Tycker om hur du blandar humor och politik, absurdism och mänsklighet. Du borde skriva fler sammanhållna texter om samtiden, politiska frågor. Du tar dig in. Du är skarp du.
2009-01-26

  Frederick
grymt initiativ till denna text, du framför den otroligt bra också!
2009-01-14

  Christer Eriksson
Hej Rachel.

Det är naturligtvis tråkigt att du tycker att jag skrivit en vidrig text. Fast det rinner av mig ganska lätt.

Faktum är att min text inte är i närheten av den avsmak och vidrighet jag känner inför staten Israels totala övervåld mot den palestinska befolkningen i Gaza. Våld föder våld heter det och vad övervåld föder förstår ju både du och jag, oavsett vem vi tar parti för.

Någon måste bryta denna våldspiral, den som måste göra det är ockupationsmakten Israel genom att under vapenvilor sluta isolera Gaza. Hur skulle du göra om du var instängd? Jag känner inte dig, men jag tror inte att du lägger dig platt på marken, du skulle nog som jag i desperation banka på dörren tills någon kom och öppnade.

Det Israel gör nu är att de ger drivved åt tusentals nya martyrer, de behöver inte ens ha varit med i Hamas före detta krig. Vem tror du föräldrarna till de 270 hittills omkomna barnen kommer att vända sig mot, tvåhundrasjuttio barn är tio skolklasser.

Sedan vet jag att 20 israeler dog under 2008 till följd av Hamas raketbeskjutningar. Det är oförsvarbart. Men det saknar total brist på proportion mot de palestinska dödstalen som nollåtta var 800 och nollnio har börjat med 900 döda.

Man kan inte säga gott nytt år till alla.

Den dag Israel slutar vara en krigande ockupationsmakt som köper vapen för sina amerikanska bidrag. Den dagen kommer jag att sluta ranka demokratiska Israel bland länder som Nordkorea, Zimbabwe, Iran och övriga märkliga länder i den här Världen.

Jag vill klargöra att detta inte har något med antisemitism att göra. Judar är lika fina och fula människor som araber, européer eller vem du vill, och ingen av dessa människor kan hållas ansvariga för sina regeringar, även om både Gaza och Israel aktivt valt sina.

Shalom och vänliga hälsningar Christer Eriksson.
2009-01-11

  Rachel Roth
Hej Christer, jag tycker din text är vidrig! Den berör mig verkligen illa på djupet. Och det är inte för att jag är ensidig på Israels sida. Försöker se det komplexa i det hela, även ur historiskt perspektiv. Fr a känner jag en smärta över vår mänsklighets brister och oförmåga....i det lilla och det stora, det är det som är så smärtsamt. Detta krig är ett helvete! Som inte har någon lösning.
2009-01-09

  AnnaMariaS
Substantiellt.
2009-01-09

  Rolando Furioso
Riktigt bra. Judarna var andra världskrigets förlorare precis som Tyskland var första världskrigets. Tysklands revanch ledde till andra världskriget. Återstå att se om Judarnas leder till ett tredje.
2009-01-09

    ej medlem längre
riktigt bra.
2009-01-09

  smintellivis
Med hjärtat i halsgropen är jag helt jävla mållös.

Mer sånt här!
2009-01-09

    ThinkerMan
Härligt att se såna texter.

:)

Grymt bra!
2009-01-09

  -Ulla Tilemo- VIP
Hur du sätter dina ord på pränt
Hur du får fram ditt budskap
Hur du engagerar läsaren
Hur du får känslor att födas.....wow
Din text är perfekt, alla kategorier!
Finns väl inget mer att tillägga.....jo en sak. Man vill ha MER
2009-01-09

  Mr Lindemann VIP
Ja, lte bakomliggande förståelse bör vi kanske ha då det gäller Israel så, med det sagt att vi för den skull inte behöver acceptera Israels REGERINGS politik gällande palestinerna. Judarna har under hela sin historia varit offer och lidit utan att ha försvarat sig nämnvärt. Nu, så går israels REGERING ifrån offerrollen och börjar snart tangera nazistyeernas grymhet mot dem som folk. Tyvärr. Men det bör sägas att det är folket som lider på både sidorna. Lite märklig text du skrev här, minst sagt
2009-01-09

  frantic
ja, ..för nära gud
och för långt från människan..

hemskt, otroligt hemskt
att det ska vara så..
för inte är det nåt annat
än etnisk rensning som pågår

nån, en norsk läkare.. tror jag
jämförde det med gettot i Warszawa
.. otroligt rollbyte, så hemskt
2009-01-09

  Bjarne Nordbö
Med vilket underbart grepp du åskådliggör allt det där som vi vet. Ser på TV varje dag. Inte kan förstå oss på. Hoppas denna text kan nå en större publik. Men vill man inte förstå så hjälper det liksom inte. Precis som Israel.
2009-01-09

  Per Teofilusson
fan nu kom den. Jag är innerligt glad att denna är skriven. Det är som att stöpte du de ord som klunkat i mig de sista dagarna i god stilistik. Tjäna pengar på den här, pojk!
2009-01-08

    Melona
ber om ursäkt för min luddigt formulerade kommentar,
såhär vill jag ha det:

"så finns det de som brinner,känner och
vågar ut, fegar inte för att säga
sin version av det som sker

och med denna drypande sarkastiska
sanning, som är som den är: föraktfull
och jävligt väl formulerad så rör du
mig, i mellandagsreor och interna
inbördeskrig, att verkligen ta mina
ambitioner som ruvar på axlarna att ta och göra
mig mer tid, till att förstå, vilja
krama min omvärld... att försöka göra
något av de där ambitionerna som ruvat i
mig hela livet..."


tack, verkligen!
2009-01-05

    Melona
hola christer,


skönt att våga säga vad man tycker, alltså att du gör det
önskar fler var modigare, att skapa debatt, för detta är inget att blunda

måste säga att det är viktigt, att alla jävla krig och religioner sitter för nära sin gud, som en fet butplug i röven, som blåser upp sanningen som ett, en enda vinkel och ett ljus, själv är jag alldeles för dåligt insatt i detta, ju mer jag försöker förstå utav den mesto mindre vet jag, desto mer vill jag hålla för mina öron,
skrika bingolingo och bara blunda, det är jobbigt, verklighetens tragedier är sådana... men, det är - och kommer alltid ett men,
så finns det de som brinner känner och inte vågar ut, fegar inte för att säga sin version av det som sker
och med denna drypande sarkastiska sanning, som är som den är: föraktfull och jävligt väl formulerad så rör du mig, i mellandagsreor och interna inbördeskrig, att verkligen ta mina ambtioner som ruvar på axlarna att ta mig mer tid, till att förstå, vilja krama min omvärld... att försöka göra något av den där ambitionen som ruvat i mig hela livet...

ja, jo, tack skulle jag vilja säga...

som bono sjunger; "one love, one life... "

peace,

over and out
2009-01-05

  Carola Zettergren
TACK FÖR VIKTIG TEXT!!!!
2009-01-05

  Ulf Lagerholm
hej Christer å välkommen hem!!

jag har aldrig varit vare sig israel- eller arabvän, däremot försöker jag hålla mig till det som blivit mitt rättesnöre genom dom här livsåren, nämligen detta med att det inte gives blott en sanning, endast en sida på ett mynt, endast ett kön i en människa osv, listan kan göras hur lång som helst

klart som spad att just nu, i denna stund när dom vidriga bilderna på lemlästade barn, sönderbombade sjukhus å andra övergrepp kablas ut över världen, är det ju nödvändigt att angriparen stoppas, (ung. på samma sätt som när en människa blir psykiskt sjuk, den ena sidan av henne håller på att förstöra hela kittet, utifrån kommande hjälp är nödvändig, i akutskedet förmodligen medicinering, längre fram djupgående samtal osv för att skapa jämnvikt inom kroppen å psykets gränser) omvärlden kan icke med bibehållen självrespekt bara sitta å titta på, vilket ju hitintills varit fallet, israel har åtminstone en mäktig vän, USA, å på sätt och vis även större delen av den europeiska sfären, men araberna borde ju räkna med litt med stöttning från dom andra maktkoncentrationerna på planeten tycker man; Kina, Ryssland ....

för till slut handlar det ju som sagts om att någorlunda jämnvikt måste infinna sig för att någorlunda frid ska råda, men vem mer än du lilla Sverige sitter å gömmer på sina vikter?

kanske det viktigaste då, det är tex inte en angelägenhet för organisationen HSB när det råder fullt krig härnere i föreningens tvättstuga, det ansvaret måste den enskilde, du å jag bära, försöker var å en av oss rymmas av så mycket balans som möjligt, så skulle det visa sig som en godhet i förlängningen, en chans till någorlunda fred, en vardagssituation som kunde hjälpa till att bibehålla ett relativt lugn
2009-01-05

  Nina Ahlzén
jaha , här ska vi vara NEUTRALA, as usual, (not). Tycker om din text. Nej vi vet ingenting om döden och dom flesta av oss har inte varit med om krig. Men, Israel har väl trots allt usa i ryggen..kan vi inte vara överens om det. Och hur ska en sådan här konflikt lösas, när det tom. under denna text, hävdas att några "araber var jättetrevliga" (sic) och att minsann israeler otrevliga....Kanske ska vi försöka separera religion och politik? Kanske kan en global sekularisering vara en lösning? Att Israel åberopar "att judarna är det av gud utsedda folket", känns inte sådär jätteaktuellt i våra tider och även faktafrågan ter sig vila på något ostabila grunder...("det har gud sagt"...)
2009-01-05

  Larz Gustafsson VIP
Israel är en stat som allt sedan den blev till har attackerats av arabisk terror.
Massor med människor har dödats i terroristattentat.
Hamas har definitivt saboterat freden med sina attacker och angrepp.
Jag tar fullständigt avstånd från Hamas och stöder Israels rätt att existera.
2009-01-05

  Ulf Popeno
Mmmm, lite sådär svenskt rumsren politik, lagom charmigt naiv. Jag kan förstå ironin. Visst är det ju så att verkligheten är så mycket mer komplex, för komplex för att jag själv ska våga ta ställning, mer än ställningen för Livet och emot dödandets logik.
2009-01-05

  Kim VIP
Ja varför ska man krångla till allt i onödan?
Jag är och förblir en gräsrot. Mina erfarenheter kommer till mig på ett enkelt sätt.
Minns väldigt starkt en liten dokumentär från Palestina där unga fäder får krypa över gränsen t Israel f att arbeta illegalt, utan bostad el läkare v ev olyckor, ett liv som inte liknar något! En så fin sympatisk bild av araber jag fick, så olik den hysteriska självbombande vi ständigt matas med!
Som turist i Israel när jag skulle ut till planet utövade de den mest MAKTSTINNA otrevliga utfrågn jag någonsin haft under mina resor! Tills planet var dags att kliva på. Sånt sätter sig kvar i minnet, lusten att någonsin resa tillbaka krympte till ingenting...
2009-01-05

  maia
I Sverige får man inte välja sida. Allt ska behandlas korrekt med all form av fakta. Att faktan sedan kan vara självupplevd gör den bara sämre, särskilt om den upplevts i ett land som hela världen känner skuld till - trots Sovjets lika barmhärtiga beteende under förra seklet.
Tack för att du bara kör på. Det behövs. Och nä, det är inte så jävla enkelt, men fungerar det som en ursäkt?
2009-01-05

  Sladjana Zubcevic
En mycket stark och viktig text, tack!
2009-01-05

    Calin
Kan inte annat än applådera denna text och jag gör det länge.
2009-01-05

  Johan Pollnow
balanserat och träffsäkert, med risk att hamna i klyschor
rider du ut det väl.

och det där med att skriva fred
i den vita snön!

vackert min gosse.


jag ska sitta och tänka lite på

gräsrotsislam

det är ett fint ord.
2009-01-05
  > Nästa text
< Föregående

Christer Eriksson
Christer Eriksson