Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
På en så kallad kristen sajt är det möjligt för en så kallad troende poet från poeter.se som leder den att slänga ut en annan troende poet från poeter.se på grund av åsikt och ifrågasättande.


Utslängd och blockerad från så kallad kristen sajt.

Jag skriver "så kallad" kristen sajt för jag håller inte detta beteende för kristligt hur fromma orden sedan må vara med önskan om "Guds rikaste välsignelse" sagt i slentrian, jargong och dubbelmoral till höger och vänster liksom en grammofonskiva. Ett falskt skådespeleri visas upp för omvärlden.

Då någon annan medlem på sajten ifrågasatte avstängningen avslutades genast debatten och också den medlemmen hotades med avstängning om han tog upp saken igen.

Man kallar det "förtal och personangrepp" om man ifrågasätter, har en åsikt eller ställer frågor. På så sätt uppväcker man medvetet hat från andra medlemmar till sin egen fördel som ledare av sajten och legitimerar avstängningen.

Själv gick jag genast ut ur denna så kallade kristna sajt i sympati för den avstängde och blockerade fast jag som troende borde ha haft ett hemvist där. Främlingskapet gapade stort.

"Denna tidsålders barn skickar sig klokare mot sitt släkte än ljusets barn."...sa Jesus själv i Luk. 16:8

Jag möter långt mera kärlek och vänskap också från icke troende och ateister här på poeter.se än vissa så kallade kristna unkna sajter som inte märker att de håller på att ruttna. Smärtsamt att se hur människor på detta vis blir förförda av en egenmäktig ledare.

Jesus sa också:
"Ve eder, skriftlärde och farise'er, I skrymtare, att I tillsluten himmelriket för människorna! Ty I gån icke in, och dem som äro på vägen dit in tillstädjen I icke att ingå." Matt.23:13

"I blinde ledare, som silen myggan och sväljen kamelen!" Matt.23:24

"Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig." Matt. 25:40


Av c:a 150 medlemmar på omnämnda sajt finns en handfull aktiva. Resten tycks sova en djup törnrosasömn och reagerar inte på någonting.

Detta är inte något personligt angrepp utan en sakfråga varför det ska vara så svårt att leva i och med öppna dialoger och ifrågasättanden?!




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 755 gånger och applåderad av 20 personer
Publicerad 2009-09-08 03:08



Bookmark and Share


  lycksele
det är inte fel att vara kristen. men räkna inte med att finna Jesus överallt. Han vårdar sina trogna än om vi sviker honom
En bön till Jesus är aldrig fel
som du vet
2009-09-26

  Eaglemountains VIP
Även jag lämnade denna sajt, för jag tror på sanningen. När man blir blockerad från en sida när man vill ha reda på sanningen, då är det något som är fel. Jag håller med Dig till fullo i det Du skriver

Jer 7:28

Säg då till dem: Detta är det folk som inte vill lyssna till Herren, sin Gud, och inte ta varning. Sanningen har försvunnit, den hörs inte mer från deras mun.

1 Tim 6:3

Den som lär annorlunda och inte håller sig till vår herre Jesu Kristi sunda ord och till det som vår religion lär

1 Tim 6:5

och ständiga bråk bland människor som har mist förståndet och tappat bort sanningen och som anser att religionen skall löna sig.
2009-09-16

  Anna*
Jag har inte följt denna diskussion på något håll, men upplever det väldigt tragiskt! Förstår inte riktigt. Ber om upprättelse för alla inblandade och Guds välsignelse över hela processen. Gud vet vad som behövs och vad som är vad. Jag ber att Han ska reda ut hela härvan. Stor kram, Anna*
2009-09-16

  Regular
En applåd för de utslängda och avstängda
...en tår för de avhängda och instängda
En bön för dem alla

...och en kram till dig

:-D
2009-09-13

  anits VIP
Jag förstår mig inte på hur vissa människor
agerar mot sin nästa......
2009-09-13

  Christer Eriksson
Hej Bibbi o Redeemar.

Jag har mycket förutfattade meningar om de mest skilda saker. Kristendom, Drottning Sivias skönhetsoperationer, Fredrik Reinfeldts påstådda affär med Jan Björklund och så vidare, you name it.

Min kommentar var som så många kommentarer generaliserande, men jag tycker som lekman att ibland så finns det ett drag av osund elitism i all religion och faktiskt främst i den kristna eftersom den dyrkas till stor del av människor som lever i ett omåttligt överflöd och tjänar pengar i det ganska osolidariska kapitalistiska systemet, jag förstår liksom inte riktigt hur man kommer in i himlen som västerlänning.

Sedan är jag naturligtvis glad att Ni inte är sådana.

Vad anbelangar Redeemars inlägg så läser jag gärna texter som kan få mig att förstå vikten av tro. Men tyvärr jag kommer nog inte att bli troende och se kristendomen från det innersta hållet, däremot tycker jag fantastiskt mycket om kyrkorummet, där brukar jag faktiskt be och gud är full av respekt att jag valt bort denne och på så sätt respekterar jag gud mer än guds undersåtar. Jag ser gud som en shemale, för övrigt. En ganska tydlig bild.
2009-09-10

  Redeemer
Christer Eriksson här nedan verkar redan har sin förutfattade mening om vad religion är, och vad troende människor tycker och tänker. Om Christer läser detta så tycker jag du ska titta in på min sida och läsa "Påsk anno 2009" och "Trosbekännelse i välfärdsSverige" för att kanske kunna få lite nya tankar om vad kristen tro och kristet handlande innebär i praktiken.

Jag förstår Christers kritik, men jag misstänker att den grundar sig på hans egen uppfattning om tro, som betraktare utifrån, snarare än att ha dykt djupt in i kristendomens (och alla annan religion också för den delen) hjärta och sett tron inifrån!
2009-09-10

  Bibbi VIP
Christer Eriksson! Alla människor är i samma båt och ingen sämre eller bättre i sig själv. Det finns överallt falska och äkta mynt och t.o.m. rötägg. Har jag uppfattats på annat sätt så har jag uttryckt mig fel. Dock brukar de som tror på Gud ha en gemensam nämnare i det men så var inte fallet på denna s.k. kristna sajt.
Har jag uttryckt mig klart nog? Annars återkom tack.
2009-09-09

  Christer Eriksson
Usch då..

.. Alltså vad är kristendom och vad är en kristet beteende. Tror man att kristna människor har högre och bättre moral än en ateist eller annan troende då bör man nog titta upp från den flera tusen år gamla boken och komma in i matchen. Men det är verkligen ett problem att världens alla troende, oavsett religion, anser sig lite finare och lite bättre än dem som tror annorlunda eller inte tror alls. Något jag läser ut i din förvåning, samt i de som kommenterat dig. På så sätt är det bra att sådant händer, att någon kristen sight censurerar bort någon så att ni förstår vad kristenhet är. Att det är samma fördelning skitar och goda människor som i hela övriga världen.
2009-09-09

  Hawk
Ja, det låter ju inte särskilt kristligt.
Det låter som en sajt jag förmodligen skulle bli blockerad på också, så troende jag är.
Ifrågasätta och kritiskt granska behöver man göra...
Guds Frid, önskar jag dig!
2009-09-09

  Grubbelmia
Så tråkigt att höra. Kram. /Grubbelmia
2009-09-09

  Redeemer
Suck!!
Vart är kristenheten på väg!
Jag möter också mer stöd på flera plan, utanför de kristna leden. Jag påstår inte att jag är perfekt på något sätt, men vad den kristna tron handlar om i praktiken har jag åtminstone klart för mig. Och där jag brister kan jag åtminstone vara ärlig, och förlitar mig på Kristus!
2009-09-09

  Ronny Berk
läser och begrundar !
2009-09-08

  glittertindra
Att kunna ta en diskussion med ämnet religion borde vara så enkelt om den förs på ett vettigt sätt, allt handlar om respekt för varandra, då går det prata om ämnet utan att man behöver stänga ute varandra.. Kommer att tänka på att det är så lätt se strået i ögat på den andre men man missar bjälken man har i sitt eget.. har man det resonemanget är det oviktigt med rätt eller fel, för då jobbar man mest med att bära ved..
2009-09-08
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP