Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
En outsider bland profeterna 783-745 före Kristus och ej lik de övriga, född i den galileiska staden Gat- Haefer nio kilometer från Nasaret, en by på en klipphöjd. Hans far hette Amittaj. Där finns en gravplats som påstås vara Jonas.


Profeten Jona.


Jona verkade som profet under tiden kung Jerobeam II var kung i Nordlandet och troligen den äldste av samtliga skriftprofeter.

Hans uppgift ett typiskt missionsuppdrag. Han får en klar kallelse från Israels Gud till utlandet och predika Guds budskap i en storstad. Jona vägrar och hans vägran leder till en äventyrlig sjöresa där han så småningom blir fiskmat. Fisken är ett redskap i Guds hand, och efter tre dagar i fiskens mage hamnar Jona åter på torra land.

Efter denna behandling är Jona redo att ge sig iväg på missionsresa till staden Nineve.

Jona predikar domsbudskapet för folket i staden som leder till en radikal omvändelse och Guds dom över staden uteblir. Profeten blir mycket arg på Gud för att han skonar Nineve, Israels fiende. Jonas profetuppdrag slutar här, och profetskriften avslutas med att Gud tar sin egensinniga profet under uppfostran.

Jona betyder duva men han uppträder mot Gud mera som en stridslysten tupp än som en fridsam duva. Kanske var det bra för Jona att Gud har den karaktären som han bekänner i i Jona 3:2 "...Jag visste ju att Du är en nådig och barmhärtig Gud, långmodig och stor i nåd och sådan att du ångrar det onda."

Profetens budskap till oss kan tyckas svår att uttyda först men Jesus har en bra förklaring. I Matteus 12:39-41 undervisar Jesus om budskapet i Jona-boken:"Han svarade dem:" Ett ont och trolöst släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än profeten Jonas tecken. Ty liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter."

På detta sätt får den gallileiske profeten Jona profetera om en annan gallileisk profet, nämligen Profeten Jesus Yeshua, en profet från hans egen hembygd.

Gud använder Jonas trots till att ge eftervärlden en mäktig profetisk handling som gestaltar Jesu död och uppståndelse.

Boken förutsäger Israels frälsning och framtida uppdrag som missionsfolk.


http://www.youtube.com/watch?v=2P75aBI_tZE&feature=youtu.be


http://religioner.no/jonas-grav-sprengt-i-luften/




Övriga genrer av Bibbi VIP
Läst 724 gånger och applåderad av 11 personer
Publicerad 2011-11-02 09:08



Bookmark and Share


  walborg
O vad jag värdesätter denna serie om tolvprofeterna Bibbi.
2011-11-02
  > Nästa text
< Föregående

Bibbi
Bibbi VIP