Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Tätt inpå ett foto


Jag vaknar med huvudet på en sjutton år gammal kudde, med fötterna utanför ett kinesiskt täcke tillverkat av larver. Jag lägger ögonen tätt inpå ett fotografi av Beth Orton som ler. Hon är så söt och glad och jag tänker att henne kan jag titta på, glad, vara lite kåt och utan rädsla att jag ska finna leda i hennes ögon. Ju mer jag tittar desto mer levande blir hennes platta tidningsblick: jag finner där både spår av sorg och åtrå, mod och lekfullhet och jo, är de inte lite rödkantade, ögonen (ja, jag kan trösta, jag kan vara hennes tröst en stund, hennes nalle, hennes klippa mot skriket, hennes nalle, medan hon gråter färdigt kan jag stilla krama hennes varma stjärt och sedan kan vi älska, långsamt, hetsigt, länge, så hon får tid att glömma de karlar som gjort henne gott och illa, det gör inget, du, det får göra ont, du får vara trasig), och titta! nu rör de på sig en smula, ögonen, det drar en puls igenom dem, en vind, en skugglös karp i mörk damm, skuggan av en korp mot en klippvägg.

Hennes mun, kan bara tro att hennes mun smakar mycket gott, jag vill dit, på, in, till hennes mun. Efter en stund viker jag undan tidningen, kliver snabbt upp, drar draperierna nästan hetsigt åt sidan och tittar upp på det grå och ut på det fuktiga november. Tänker att maskarna frodas och alla småkrypen: det kryper under skinnet och jag misstänker att alla mina allt tidigare morgnar är vanlig dödsängslan mer än febrig livshunger. Klarar inte av att dammtorka, det är så mycket damm överallt, på de många böckerna och skivorna, på alla ärvda sakerna, på lappknivarna och askfaten i blått och grönt glas från den tiden då bossanova var mode bland de som drack långa drinkar medan Gösta Bernhards grin och Knas snälla flin flimrade förbi på tv2. Orkar inte bestämma mig för om jag ska göra buk-gymnastiken eller gå utanför dörren med soporna (klädd i toppluva med öronen framvikta och neonfärgade mjukisbyxorna), ställa äggklockan och fokusera på Palme-biografin av Henrik Berggren som jag egentligen tycker är välskriven och intressant, om en tid som var min (många andras också såklart, men mest min, eftersom det är jag som pratar), eller tappa upp ett bad, skala en apelsin eller äta ett äpple. Vill såklart ligga i en varm kvinnofamn, stilla, med huvudet mellan brösten, hennes ena hand på min skalle, den andra om mitt liv. Vill dricka ett duralexglas fyllt ända upp till bredden med whiskey, hugga, hugga i mig. Vill leva mer än jag kan.




Fri vers av Per Teofilusson
Läst 886 gånger och applåderad av 24 personer
Publicerad 2012-11-02 11:41



Bookmark and Share


  Nina V A
Jag vet inte Per, men du får mig att le, samtidigt sjunka ner i det där sätet av hm, ska vi kalla det plyschsorg, inte det där krossade helvetet men likväl det som ändrar riktning efter hand - struket. Din berättarteknik bjuder in till att tälja och formerna är runda men också raka stycken som faller ganska hårt. Här finns en man som önskar, längtar, drömmer, fantiserar. Så klart! Det är mänskligt, det landar nära, det är igenkännligt och det är tillåtet för att inte säga högst önskvärt sårbart att visa, uttrycka viljan att vilja leva mer - just så här.
2013-12-26

  kerstin skriver VIP
jag har läst denna flera gånger och tror mig komma ihåg att första gången jag läste den så sa jag att det var för många delar som var bra för att välja ut någon del. men nu har jag valt ut en del:

// (ja, jag kan trösta, jag kan vara hennes tröst en stund, hennes nalle, hennes klippa mot skriket, hennes nalle, medan hon gråter färdigt kan jag stilla krama hennes varma stjärt och sedan kan vi älska, långsamt, hetsigt, länge, så hon får tid att glömma de karlar som gjort henne gott och illa, det gör inget, du, det får göra ont, du får vara trasig), //

får det vara så är det fantastiskt.

2013-05-18

    Melona
Det är få som gör porträtt som du. Och det är alltid något extra att få ta del av sältan dina ord erbjuder, hur du liksom vrider och vänder på människans fula vackra delar och ger en helhet med must. Med leda och sorg. Dina texter känns som jag föreställer mig en långtradarlunch någonstans i utkanten av en byhåla. Att sitta där, drömma sig bort men ändå fastna mellan den stora biffen, såsen och det flottiga. Och drömmen om hon i kassan, med fettfläckar över stjärten och kjolen och sedan kaffet som värmer gott, hemtamt och så människorna i betraktande som tomma ansikten, men ändå att något friskt strömmar över det vanliga, det enkla. När dörrarna öppnas och luften slår emot. Alienation och fascinerad förförelse över någon annans vara och väsen. Jag vet inte om du eller någon fattar, men jag tycker så mkt om att läsa om människorna du beskriver. Som plåster över sår. Dina ord lägger sig mjuka och raka.
2012-11-07

  Minkki VIP
du skriver så lättsamt, sveper förbi orden "utan rädsla att jag ska finna leda i hennes ögon", men där stannar min läsning upp. Kärvt och bra! Resten också, förstås
2012-11-06

  kerstin skriver VIP
det är för många delar i denna som är bra för att en kommentar ska ge nån rättvisa, men om jag ska fastna på något så kan jag oxå tänka mig att krama en varm stjärt utan att veta vem Beth är. och att få vara. trasig.
2012-11-03

  Lili Samuelsson VIP
mm, tungspetsar är ALLTID fint :)
2012-11-02

  Per Teofilusson
och en tungspets som fladdrar därtill?
2012-11-02

  Lili Samuelsson VIP
lite luft under underläppen går la bra
2012-11-02

  Per Teofilusson
men Lili, får jag inte blåsa in lite luft under överläppen ens?
2012-11-02

  Lili Samuelsson VIP
funkar även bra i broderad tappning :)
"klädd i toppluva med öronen framvikta och neonfärgade mjukisbyxorna"
gå aldrig ut såhär för då blir det inget med de däringa kvinnorna :)
2012-11-02

  Lili Samuelsson VIP
tätt inpå
som ett dagsliv. en drömliknande dvala och längtansväsen
som alltid välskrivet
tätt inpå
2012-11-02
  > Nästa text
< Föregående

Per Teofilusson
Per Teofilusson